Zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Zonnepaneel

Berichtdoor Davidos » 28 Aug 2021, 22:22

Dat is dan geen 12 of 24V solar panel config. Dat de spanning netjes terug wordt geregeld en het vermogen omgezet, dat kan idd.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Zonnepaneel

Berichtdoor Wolf1 » 29 Aug 2021, 09:38

Mijnheer Davidos begint er iets van te snappen de rest lult zomaar een eind in de ruimte !
Er bestaan geen 12 of 24V panelen !
Een paneel is opgebouwd uit cellen en elke cel geeft ongeveer 0,6V en deze cellen staan in groepen in serie, dus het aantal cellen bepaald de spanning. Een paneel met 36 cellen kan dus daarom nooit een 24V systeem laden, maar zet je dan 2 van deze panelen in serie, geen probleem.
De regelaar past zich zelf aan, aan de accu spanning. De regelaar is wel begrenst aan een maximum spanning je kan dus niet onbegrensd in serie blijven schakelen. Bij veel panelen maak je parallel geschakelde groepen, die afhankelijk van de capaciteit van de regelaar aan 1 of meerdere regelaars worden geschakeld.
In krachtstroom netten wordt vaak voor meerdere regelaars gekozen geeft een hogere bedrijf zekerheid.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Zonnepaneel

Berichtdoor Davidos » 29 Aug 2021, 15:49

Ik snap het heel goed hoor ik zeg ook 0,5V per cel (meest gebruikelijke MPPT spanning) en spreek van 12 of 24V "CONFIG". Beter lezen dus.

En niet elke regelaar 'past zich aan', deze regelaar heeft er een schakelaar voor die je goed moet zetten.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten