Leeg trekken startaccu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 04 Sep 2021, 22:37

Vandaag met een accutester gekeken of ik wat kon meten, accu is 100%. Deze heeft de hele week niet onder de lader gestaan en gaf nog 12,7 volt. Starten was ook okay.

Alleen laden is 13,43 volt, en dat zou dus niet voldoende zijn? Of is dit omdat de accu in principe niet bij geladen hoeft te worden.

Dit voltage is op elk toerental hetzelfde.

Op de argofet meet ik dus op de dynamo ingang 13,43 v op de startaccu 13,43 volt en de leefaccu ook 13,4 volt.

Maar ook de leefaccu is vol.

Wat ik me wel afvraag is moet ik bij het starten eerste de walstroom afkoppelen zodat de leefaccu niet door de victron lader en door de dynamo van stroom wordt voorzien?

Heb alleen nog geen uitsluitsel van de dynamo test daar de schoonzoon vakantie heeft en dit over 3 weken kan testen.

Dus moet alleen nog zelf even proberen op de B+ van de dynamo te meten wat die voor spanning afgeeft als dat wel 14 of 14,4 volt is verlies ik op een stuk van 1,5 meter vanaf de dynamo tot aan de argofet 0,5 tot 1 volt.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor heuvels » 04 Sep 2021, 23:09

Een spanningsval kun je alleen hebben als er een flinke stroom door loopt. Als de Accu vol is en er wordt dus niet geladen zul je nooit spanningsverlies hebben al is je draadje nog zo dun.
Maar als er een flinke stroom gaat lopen, zeg 20 amp. dan heb je een meetbaar spanningsverlies tot dat de accu vol is. Hoe dunner de draad hoe meer verlies.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Navigo » 05 Sep 2021, 08:21

HH,

Een spanningsval ontstaat ook als er een overgangsweerstand is.
Zichtbaar als er een belasting is , maw zijn alle aansluitingen goed schoon?

13,4v is laag, maar niet verontrustend, accu’s worden gewoon geladen.
Geraken ook vol, duurt alleen langer voordat ze vol zijn.

Je schrijft dat je een geringe spanning meet op de ingaande kant van de argofet?
Meet je die ook als de kabel komende vanaf de dynamo niet aangesloten is?

Met andere woorden; komt deze spanning vanuit de argofet of vanaf de dynamo?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 05 Sep 2021, 19:59

Navigo schreef:HH,

Je schrijft dat je een geringe spanning meet op de ingaande kant van de argofet?
Meet je die ook als de kabel komende vanaf de dynamo niet aangesloten is?

Navigo


Vandaag nog even wat metingen gedaan, als ik de dynamo van de ingang van de Argofet los haal meet ik nog 0,24 volt op de input.

Verder zag ik als ik voor gegloeid heb dat de dynamo 12,3 volt afgeeft en heel langzaam op loopt naar uiterlijk 13,2 volt gemeten op de ingang van de Argofet, als ik de draad naar de leefaccu los haal loopt dit op naar 13,6 volt.

Op toerental maakt geen verschil.

Maar vandaag weer 2 maal geluk gehad dat de motor aan sloeg. Dus dit is geen ideale situatie.

Denk toch maar de dynamo eruit halen en wegbrengen en indien nodig een nieuwe erop, want dit geeft teveel stress na een middagje varen en dan in de trend van Peter Jan Rens “Doet ie het of doet ie het niet” weg te moeten gaan.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Navigo » 05 Sep 2021, 20:39

HH,

Hoe goed is de staat van de service accu?
Heb je die ook gemeten getest?

Een argofet krijgt aanbod van de dynamo, de leegste of slechtste accu snoept het grootste deel van het aanbod op.
Het kan dus zomaar zo zijn dat service accu het veroorzaakt, daar lijkt het althans een beetje op.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 05 Sep 2021, 21:08

Navigo schreef:HH,

Hoe goed is de staat van de service accu?
Heb je die ook gemeten getest?

Een argofet krijgt aanbod van de dynamo, de leegste of slechtste accu snoept het grootste deel van het aanbod op.
Het kan dus zomaar zo zijn dat service accu het veroorzaakt, daar lijkt het althans een beetje op.

Navigo


Die had ik nog willen meten, maar is er niet van gekomen. Het is een agm accu van 220 ah hoe oud die is weet ik niet.
Vreemd was wel dat steeds bij aankomst in een haven dat zodra de walstroom erop ging deze altijd op float stond.

Echter vandaag voor het eerst na een uurtje of 9 op het water vertoefd te hebben stond deze op bulk nadat de walstroom werd aangesloten.

Maar ik had ook in gedachte om deze de volgende keer van de Argofet los te koppelen.

Maar ga morgen nog even meten met de accutester na het werk, om te kijken wat deze aan geeft.

Trekt het voorgloeien overigens zoveel stroom dat ik op de voltmeter op het dachboard van 13 volt naar 10 volt gaat
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor heuvels » 05 Sep 2021, 21:28

Adventure schreef:Trekt het voorgloeien overigens zoveel stroom dat ik op de voltmeter op het dachboard van 13 volt naar 10 volt gaat

Hangt er vanaf hoe voltmeter en gloeibougies zijn aangesloten. Wil je het zeker weten dan moet je direct op de startaccu meten. Ik vermoed dat je daar gewoon +/- 12 volt meet....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 05 Sep 2021, 21:35

heuvels schreef:Hangt er vanaf hoe voltmeter en gloeibougies zijn aangesloten. Wil je het zeker weten dan moet je direct op de startaccu meten. Ik vermoed dat je daar gewoon +/- 12 volt meet....


Volgens de accutester die ik zaterdag heb gebruikt die op de startaccu was aangesloten daalde het voltage van 12,7 naar 10,8 bij het voorgloeien.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Navigo » 05 Sep 2021, 21:44

HH,

Je voltmeter op het dashboard is een goede indicatie, maar ook niet meer dan dat.

Vaak zie dat de bedrading van een Dashboard te dun en dit in combinatie met te grote lengtes is uitgevoerd.
Met als gevolg dat de voltmeter anders aangeeft dan de werkelijkheid.

Ik verdenk in eerste instantie de service accu.

Haal de serviceaccu eens los.
Kijk dan eens bij draaiende motor eens wat de laadspanning van de dynamo is; gemeten op dynamo, juist op de argofet en op de startaccu.

Test/ meet de service accu eens, wat is het merk?
Kijk eens als je geen accutester heb, wat er gebeurd als je iets van belasting aanzet, koelkast of iets dergelijks.
Wat doet de spanning dan? Direct gemeten op de accupolen?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Solita74 » 05 Sep 2021, 21:52

Volgens mij is je accu dood probeer er een nieuwe onder te zetten of accu goed laden alles losmaken en accu 24 uur laten staan en dan weer meten en dan moet het 12.7 zijn iets minder 12.6 mag ook
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten