Tijdens ons tripje deze vakantie merkte ik dat telkens als we ergens aankwamen dat de startaccu toch een heel eind leeg was en dat na een uur of 6 varen, dan merkte ik dat het opnieuw starten van de motor moeizaam ging, is niet prettig als je in een sluis ligt.
Nu bleek de oude Vetus diode splitter defect te zijn deze liet stroom door in 2 richtingen, dus deze hebben we vervangen door een nieuwe Argofet diode een 200 a voor 3 accu’s.
Alleen meet onze zoon op de aansluiting van de dynamo op de victron steeds 2,4 volt terwijl alles uitstaat dus contact staat uit , motor staat uit. We weten niet of dit zo hoort?
Verder meten we maar 13,4 volt als de motor draait en bij verhogen van toerental blijft dit gelijk.
Op de victron zit een startaccu van 125 ampere en een leefaccu agm van 220 ampere en we hebben nog een victron invererter lader op de leefaccu staan. Verder zit de boegschroef ook op de startaccu.
Ik zie wel met voorgloeien dat het voltage zakt van 13,4 volt naar iets onder de 12 volt.
De dynamo is van bosch en is 14 volt en 75 ampere, deze wordt nog doorgemeten om te kijken of deze nog in orde is of de regulateur misschien defect is omdat de voltage niet oploopt bij het verhogen van het toerental.
Maar hoort die 2,4 volt op de victron op de dynamo aansluiting te staan en zo niet waar kan dit vandaan komen.