Leeg trekken startaccu

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 27 Aug 2021, 15:31

Tijdens ons tripje deze vakantie merkte ik dat telkens als we ergens aankwamen dat de startaccu toch een heel eind leeg was en dat na een uur of 6 varen, dan merkte ik dat het opnieuw starten van de motor moeizaam ging, is niet prettig als je in een sluis ligt.

Nu bleek de oude Vetus diode splitter defect te zijn deze liet stroom door in 2 richtingen, dus deze hebben we vervangen door een nieuwe Argofet diode een 200 a voor 3 accu’s.

Alleen meet onze zoon op de aansluiting van de dynamo op de victron steeds 2,4 volt terwijl alles uitstaat dus contact staat uit , motor staat uit. We weten niet of dit zo hoort?

Verder meten we maar 13,4 volt als de motor draait en bij verhogen van toerental blijft dit gelijk.

Op de victron zit een startaccu van 125 ampere en een leefaccu agm van 220 ampere en we hebben nog een victron invererter lader op de leefaccu staan. Verder zit de boegschroef ook op de startaccu.

Ik zie wel met voorgloeien dat het voltage zakt van 13,4 volt naar iets onder de 12 volt.

De dynamo is van bosch en is 14 volt en 75 ampere, deze wordt nog doorgemeten om te kijken of deze nog in orde is of de regulateur misschien defect is omdat de voltage niet oploopt bij het verhogen van het toerental.

Maar hoort die 2,4 volt op de victron op de dynamo aansluiting te staan en zo niet waar kan dit vandaan komen.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor heuvels » 27 Aug 2021, 16:15

Op de dynamo zit een voltage regulator en die zorgt ervoor dat de spanning niet te hoog wordt. Het is dus normaal dat de spanning van 13,4 volt gelijk blijft. Veel hoger mag het niet anders gaan de accu's om zeep. Op de dynamo zelf staat waarschijnlijk iets meer spanning door spanningsverlies onderweg in bedrading en/of ampèremeter.
die 2,4 volt is gewoon een lekspanning waar dan ook vandaan, met een gevoelige digitale voltmeter meet je al gauw wat.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Snater71 » 27 Aug 2021, 16:44

Zie hier wat meer info; laadspanning tussen 13,5 en 14,4 volt afhankelijk van de staat van de accu.

https://www.dedieseldokter.nl/c-4226631 ... oom-meten/

en voor de die-hards vond ik dit erg informatief, wel erg technisch.

https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Robby » 27 Aug 2021, 17:48

Onze argofet geeft ook spanning op de input als de motor uit is, zie HIER
En zeker weten dat het uit de Argofet komt want de spanning blijft er op als je de dynamo los koppelt.
Maar het heeft, voor zo ver ik kan overzien, nog geen problemen opgeleverd.

Vind de laadspanning van 13,4V wel aan de lage kant, benieuwd of je dynamo test iets opleverd.
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor henkvd » 27 Aug 2021, 18:02

13,4 V is laag, maar is er al geladen via acculader of de motor, anders is het prima als er nog volop geladen moet wordt en de accu's in prima conditie zijn, maar nog lang niet vol.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 27 Aug 2021, 18:23

Dank alvast voor de info maar de startaccu vN 125 AH is er in mei nieuw ingezet geweest.

Deze winter wil ik nog overwegen om de boegschroef apart van een accu te voorzien.

Wat ik ook vreemd vond maar dat heeft waarschijnlijk aan de defecte diode splitter gelegen is dat als we een uur of 6 gevaren hadden, en we de walstroom aansloten dat de status van de victron lader/inverter meteen op float stond terwijl er dan al die tijd de koelkast of heeft gedraaid.

Het leek alsof de startaccu de leefaccu opgeladen hield.

Maar onze schoonzoon komt de dynamo doormeten om te zien of hier iets aan defect is.

Dan weten we het ook zeker.

Maar die 2,4 volt van de dynamo in stilstand is nog wel een vreemd iets het enigste wat we niet hebben gebruikt is de energizer aansluiting op de Argofet. Dit moeten we deze winter bekijken of die aansluiting wel aanwezig is op de dynamo.

Verder wil ik in het volgende vaarseizoen de agm 220 Ah vervangen door 2 nieuwe en deze in serie zetten zodat we ook langer zonder walstroom kunnen liggen.
Alleen is de vraag dan of de 70 amp dynamo dit wel allemaal opgeladen kan houden , anders moeten we misschien een keuzeschakelaar plaatsen wat ik niet handig vind omdat de leefaccu’s onder het bed staan. En ja we hebben de patrijspoorten in de slaapruimte open staan en er is een detector geplaatst.

Maar elders in de boot is er simpelweg geen ruimte om de leefaccu’s te plaatsen.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 27 Aug 2021, 18:27

henkvd schreef:13,4 V is laag, maar is er al geladen via acculader of de motor, anders is het prima als er nog volop geladen moet wordt en de accu's in prima conditie zijn, maar nog lang niet vol.


Nu moet ik wel aangeven dat ik nu telkens de acculader gebruikt heb gehad om zo niet voor verrassingen te staan, dUs zou het daar ook nog aan kunnen liggen dat het voltage zo lage is.

Maar we wachten de doormeting even af.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Robby » 27 Aug 2021, 19:00

Adventure schreef:
Maar die 2,4 volt van de dynamo in stilstand is nog wel een vreemd iets het enigste wat we niet hebben gebruikt is de energizer aansluiting op de Argofet.


Als de dynamo gaat laden, wat hij blijkbaar doet maar aan de lage kant, is het aansluiten van de energizer niet nodig.
Gebruikers-avatar
Robby
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 22 Mrt 2019, 23:09
ligplaats:
info: Kotter

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor heuvels » 27 Aug 2021, 19:46

Meet eens direct op de dynamo of die 13,4 volt daar ook 13,4 volt is. Zou me niks verbazen als dat 0,5 volt hoger is dan op de input van de argofet, door spanningsverlies in bekabeling. Heb je een amperemeter op je dashboard??
En wacht even af of de elektra nu goed werkt. Daarna verder gaan plannen voor volgend jaar. Ik las dat je de accu's in serie wilt zetten. Een verschrijving zeker?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1087
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Leeg trekken startaccu

Berichtdoor Adventure » 27 Aug 2021, 21:43

heuvels schreef:Meet eens direct op de dynamo of die 13,4 volt daar ook 13,4 volt is. Zou me niks verbazen als dat 0,5 volt hoger is dan op de input van de argofet, door spanningsverlies in bekabeling. Heb je een amperemeter op je dashboard??
En wacht even af of de elektra nu goed werkt. Daarna verder gaan plannen voor volgend jaar. Ik las dat je de accu's in serie wilt zetten. Een verschrijving zeker?


Ja moet zijn paralel :|

En heb geen ampere meter op het dashboard alleen volt meter maar zal ook even meten bij de dynamo.
Als je boot niet drijf, is hij vermoedelijk lek, of heb je een duikboot !
Gebruikers-avatar
Adventure
 
Berichten: 92
Geregistreerd: 15 Apr 2021, 08:03
Woonplaats: Lage Zwaluwe
ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Beachcraft 950

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten