Omvormer van 24v naar 12v

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor broekie » 02 Nov 2021, 16:45

Met de geïsoleerde versie, bedoelen we dan galvanisch gescheiden?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor Alor » 02 Nov 2021, 17:43

Alor schreef:Beste watersporters,

op mijn boot heb ik een 24v systeem maar wil ook graag wat 12v apparatuur aansluiten, dus heb ik een omvormer nodig.

Nu heb ik achter mijn huishoudaccu's (2x180 a) een zonnepaneel van 310wp en een omvormer van 24 naar 230v

achter beide accupacks ( huishoud en start ) een victron lader.

Mijn vragen, kan die 24v naar 12v lader dan gewoon rechtstreeks op mijn huishoudaccus en hoe zwaarmag doe omvormer zijn voor : 12v koelkast, koelbox, autoradio, marifoon en wat accessoires zoals een verstraler.

alvast bedankt!


Dit was mijn vraag en dit is mijn huidige setup. Ik kan nu dus geen 12v apparatuur aansluiten.
Daarom wil ik een omvormer plaatsen op mijn 24v accupack (huishoud).

Mijn vraag is hoe ik deze moet aansluiten.


ps: Ik ga voor een geïsoleerde omvormer Victron Energy Orion-Tr 24/12-20
Alor
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 09:25
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor Kwokko » 02 Nov 2021, 21:44

Alor schreef:Dit was mijn vraag en dit is mijn huidige setup. Ik kan nu dus geen 12v apparatuur aansluiten.
Daarom wil ik een omvormer plaatsen op mijn 24v accupack (huishoud).

Mijn vraag is hoe ik deze moet aansluiten.

Jouw 24v accupack bestaat uit 2 accu's van ieders 12 volt.
Deze beide accu's zitten in serie aan elkaar gekoppeld via de plus van accu 1 aan een min van accu 2.
Je 24 naar 12 v omvormer sluit je met de voedingsdraad (rood) aan op de + (plus) van accu 1 , en met de zwarte draad op de - (min) van accu 2.
Kwokko
 

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor quichot » 03 Nov 2021, 12:33

Kwokko schreef:Deze beide accu's zitten in serie aan elkaar gekoppeld via de plus van accu 1 aan een min van accu 2.
Je 24 naar 12 v omvormer sluit je met de voedingsdraad (rood) aan op de + (plus) van accu 1 , en met de zwarte draad op de - (min) van accu 2.

Dit leek me zó voordehand liggend dat ik dat niet nader heb aangegeven.
Alleen weet ik nu nog niet waarom @Alor een 230V omvormer wil installeren om 12V te genereren.
Kortom, ik ben de draad kwijt!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor Kwokko » 03 Nov 2021, 12:54

quichot schreef:Dit leek me zó voordehand liggend dat ik dat niet nader heb aangegeven.

Feitelijk moet dat ook voldoende zijn.
Je mag immers verwachten ,dat iemand die aan dergelijke zaken begint ,ook snapt hoe e.e.a. moet worden aangesloten.
Maar schijnbaar moet je geregeld mensen het "eten voorkauwen" ,want anders "eten" ze het niet.
Voor mij is een forum een discussie panel ,maar zo langzamerhand gast het hier lijken op een opleidingsinstituut.
Alleen weet ik nu nog niet waarom @Alor een 230V omvormer wil installeren om 12V te genereren.

Zo ik zijn vraag lees ,niet.
Hij heeft een 24V systeem , en wil ,zo stelt hij dat ,om enkele 12 V toestellen te kunnen aansluiten ,dat direct doen op één accu.
Dat wordt door iedereen sterk afgeraden,is ook logisch,dus hij moet een extra omvormer van 24 naar 12V.
Kortom, ik ben de draad kwijt!

Guido ,ik zo langzamerhand ook.
Want als men niet snapt hoe een simpele omvormer moet worden aangesloten ,moet men er niet aan willen beginnen.
Kwokko
 

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor Alor » 04 Nov 2021, 15:58

@Kwokko


Nobody is perfect ?
Is het misschien niet beter om die ondertekst te gaan veranderen?
Of... dit is een forum voor de echte Willy Wortels zoals jij, want dan bied ik mijn oprechte excuses aan voor mijn vraag.
Alor
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 Jun 2018, 09:25
ligplaats: Den Bosch
info:

Re: Omvormer van 24v naar 12v

Berichtdoor Kwokko » 04 Nov 2021, 17:34

Alor schreef: Of... dit is een forum voor de echte Willy Wortels zoals jij, want dan bied ik mijn oprechte excuses aan voor mijn vraag.

Ik mag voor jou hopen dat je uit een eerder antwoord van mijn zijde, hebt begrepen hoe je het apparaat dient aan te sluiten op in serie geplaatste accu's.
Ik had je nog een schema willen doen van hoe en wat, die ik al had ingescand,maar na je laatste antwoord laat ik dat achterwege.
Ik zal in de toekomst rekening houden met jou vragen.
Kwokko
 

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten