Omvormer schakelt zelf uit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Yep » 08 Aug 2021, 09:32

Bijzonder.
Gewoon dit een keer of 20 herhalen.
Kijken of de Multi ok blijft.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor heuvels » 08 Aug 2021, 12:21

Ik lees hier een probleem met aarding
https://community.victronenergy.com/que ... 3000w.html
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Michelr » 08 Aug 2021, 15:37

Hooveld960 schreef:Het verhaal heeft nog een staartje. Vanmorgen haalde ik de walstroomkabel eruit en nu ging het inverter on lampje weer branden en heb ik 220V.
Blij dat ik nu toch 220V heb tijdens het "wild liggen" maar iets klopt er niet natuurlijk.
Kan er een soort van beveiliging zijn ingeschakeld terwijl ik aan de walstroom lag waardoor de omvormer uitschakelde?



Ik zou de wallstroomkabel eens nalopen, eerder ook zo vage klacht gehad, bleek het aan de kabel te liggen.

grt. michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Aug 2021, 16:26

Dat snap ik niet Michel. Hoe zou het aan de walstroomkabel kunnen liggen? Toevallig had ik gisteren wel een breuk in mijn walstroomkabel, ik heb van beide uiteinden een cm of 10 afgeknipt en nieuwe stekkers gemonteerd. En daarna de kabel met de multimeter doorgemeten (gewoon goed geen weerstand). En als ik de walstroom aangesloten heb, heb ik gewoon 220V binnen. Ook op m'n controlpanel branden dan de juiste lampjes, nl. mains on en één van de drie laadstroomlampjes. Dus nogmaals de vraag, hoe zou het dan aan de walstroonkabel kunnen liggen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Yep » 08 Aug 2021, 16:33

Michel heeft misschien WEL een punt.
Zonder belasting heb je aan een ader van een micrometer in diameter al genoeg om weerstand nul te meten.
En de combinatie van klussen aan de kabel en gedoe met de Multi levert best een mogelijk causaal verband op.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Aug 2021, 16:35

@heuvels. Dank voor je moeite dat je dit hebt opgezocht voor me. Ik heb de stukjes tekst even door google translate gehaald, maar eerlijk gezegd (je weet dat ik niet zo heel technisch ben?) snap ik het verhaal niet zo goed. Wat ik er wel van opgestoken heb is dat het dus aan de stroomvoorziening van de jachthaven kan liggen? Alleen wel gek dat het probleem zich "ineens" voor deed terwijl we al ruim 6 uur aan de walstroom lagen. Maar ik ben wel benieuwd water gebeurt in de volgende jachthaven.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Hooveld960 » 08 Aug 2021, 16:41

@yep. Daar moet ik je wel gelijk in geven. Het is allemaal inderdaad wel heel toevallig. Maar zou ik dan niet eens simpel een kabel kunnen repareren? Er zat ergens een breuk want hij deed het niet meer en ik meette op één van de draden geen weerstand (bedoel dus dat de ohmmeter niks aangaf, dus ergens een breuk.) Waar ee breuk zat ja ziek maar uit, maar ik nam de gok door te veronderstellen dat het wel eens aan één van de uiteinden kon zitten dus daar 10 cm afgeknipt. En dat bleek dus zo te zijn. Vervolgens ook nog eens twee nieuwe stekkers gemonteerd. Tja, wat kun je daar fout aan doen?

En de kabel deed het daarna, want ik had walstroom. En get probleem deed zich pas na ongeveer 6 uur voor.

Maar ik sta open voor alle suggesties, want zoals ik al opmerkte, ik ben niet zo heel technisch.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Michelr » 08 Aug 2021, 19:14

Hooveld960 schreef:Dat snap ik niet Michel. Hoe zou het aan de walstroomkabel kunnen liggen? Toevallig had ik gisteren wel een breuk in mijn walstroomkabel, ik heb van beide uiteinden een cm of 10 afgeknipt en nieuwe stekkers gemonteerd. En daarna de kabel met de multimeter doorgemeten (gewoon goed geen weerstand). En als ik de walstroom aangesloten heb, heb ik gewoon 220V binnen. Ook op m'n controlpanel branden dan de juiste lampjes, nl. mains on en één van de drie laadstroomlampjes. Dus nogmaals de vraag, hoe zou het dan aan de walstroonkabel kunnen liggen?



Als er een breuk inzit die nog op een haartje contact maakt denkt de omvormer dat de wallstroom actief is. Bij de minste belasting denkt de omvormer, hmmm toch geen wall stroom en dan gaan er rare dingen gebeuren zoals omschrijft. Bij een vriend zat er een breuk 15 cm voor de stekker en zelfde klacht.
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Lotte » 08 Aug 2021, 19:32

Even een andere walstroomkabel proberen dan.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Omvormer schakelt zelf uit

Berichtdoor Solita74 » 08 Aug 2021, 19:43

En polariseren!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten