Voorrang zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 07 Aug 2021, 17:04

Het is, zoals Yep schrijft, inderdaad een sport om je zonnepanelen optimaal te gebruiken. Bij de multi 800 en 1200 kun je gebruik maken van “power control” terugregelen van het aantal afgenomen walstroom ah, zodat je stroom kunt verdelen tussen laden en verbruikers. “Power assist regelt, en kun je niet aan of uit zetten, als je weinig ah uit de walaansluiting komt, bv 6-8 of 10 ah, dat het ah wordt opgetrokken naar Max 16 ah. Wat tekort komt uit de wal, vult de multi vanuit de accu aan tot 16 ah.

Ik snap dat als je veel in havens verblijft het beter voor alles is om je panelen zo veel mogelijk rendement te geven. Ikzelf heb maar 140 ah in 24v. Ik doe daar alles mee. Maar heb ook geen grote verbruikers (in stroom tenminste dan). Alles werkt altijd zonder omkijken.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor heuvels » 07 Aug 2021, 22:05

Als ik denk dat mijn zonnepanelen het kunnen behappen sluit ik geen walstroom aan. Als ik mijn waterkoker wil gebruiken of bij zware bewolking rol ik mijn verlengsnoer uit.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 10 Aug 2021, 21:26

Yep schreef:PowerAssist moet je altijd aan laten staan.
Je kunt (behoudens Virtual Switch) beinvloeden met (nogmaals):

- Walstroom uit (alle verbruik vanuit accu, eventueel aangevuld met PV als er zon is, er moet ruimte in de accu's zijn bij veel PV en weinig verbruik)
- Walstroom aan, lader uit (alle PV gaat naar de accu's indien er ruimte is)


Ik heb het onderwerp Virtual Switch nog maar eens afgestoft.
Je vind de documentatie onder https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... izAxIkwP7s.
Ik heb de Quattro (= Multi met een extraatje in de vorm van een separate generatoringang) geprogrammeerd met wat waarden.
De komende tijd ga ik dit verder fijnslijpen.
Wellicht ben ik dan af van het continue handmatig ingrijpen om PV te optimaliseren.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor jkb » 19 Sep 2021, 13:27

Yep,
Wel een late reactie, maar die laatste link is dus precies wat ik zocht! Ik had al de benodigde kabel om de Multiplus met de laptop te verbinden. De uitleg in de link is helder. Alleen het onderdeel waarbij ik de laadstatus van de accu een rol kan laten spelen moet ik nog even zien te doorgronden. Er staat:

In a DC coupled solar system the “state of charge” option should only be used if you have a Color Control GX or Venus GX in the system. And the Color Control GX or Venus GX is connected to both the Multi and the MPPT solar charger(s) and/or a BMV battery monitor. In addition to this a setting needs to be made in the Color Control GX or Venus GX . See this link for more information: https://www.victronenergy.com/live/ccgx ... charge_soc

Ik heb geen GX of Venus GX. Wel de power assist.

Verder vind ik nuttige informatie over de low batterij instelling. Victron stelt die standaard heel laag in. In de link wordt deze geadviseerd op 44 volt te zetten, voor mij dus 22 volt.

Heb je zelf al op basis van deze link geëxperimenteerd? En zo ja wat zijn je bevindingen?

Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 19 Sep 2021, 14:06

Jij hebt een iets andere configuratie dan hier.
Ik heb:

- De Quattro
- Een MPPT
- De Cerbo GX met Touch50
- Een SmartShunt

Met de Quattro heb ik alleen de 1e keer firmware moeten updaten m.b.v. de MK3.
Nu kan ik de instellingen aanpassen

1. Direct in de Cerbo (op de Touch50 of remote via Victron VRM)
2. Een ander deel via een upload van een bestandje naar de Quattro (via Victron VRM)

Op deze wijze zijn vanaf de PC alle instellingen in de Quattro aanpasbaar.

Sinds ik de Cerbo heb kan ik werkelijk alles meten, observeren, instelllen en ga maar door.
Als je Wifi aan boord hebt, dan kun je alles ook elders instellen, laten alarmeren en monitoren.
Dat ding heeft ervoor gezorgd dat ik in een klap overstapt ben van krummelen naar volmaakt.

Als ik jouw betoog zo lees mis je een GX device.
Qua GX heb je een aantal mogelijkheden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor RuudM » 19 Sep 2021, 15:11

Ik sluit mij aan bij yep, een cerbo geeft goed zicht op het laden en ontladen en de status van de accu’s zorg wel dat je een verbinding naar buiten hebt. Dan kan je alles vanuit je stoel thuis monitoren. Ideaal !,
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor jkb » 19 Sep 2021, 15:33

Tja..... Ik heb er ooit over gedacht de firmware van mijn Multiplis 1600/40/2 te updaten. Ik heb het meen ik Victron ? gevraagd. Antwoord was: waarom wil je dat? Omdat het een hachelijke onderneming is heb ik dat maar niet gedaan. Wat en hoe een GX is en werkt moet ik uitzoeken. Maar als ik het goed lees kan ik dat zonder die extra aparatuur doen via mijn USB MK3 kabel. UIt mijn hoofd meen ik dat die kabel zo genoemd wordt. Ik heb wel een Alpha pro hotspot maar die werkt via de slechte haven WiFi. En het hoeft voor mij nog niet via de luie stoel thuis. Hoewel ik wel van dat soort mogelijkheden gecharmeerd ben. Dank voor de reacties. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 19 Sep 2021, 18:07

Ik moest, alvorens de Cerbo te plaatsen/koppelen, de Quattro updaten.
Dat kon alleen met dat MK3 kastje (https://www.bluepowershop.nl/victron-in ... 3-usb.html).
Dat was zeker spannend.

Voor GX MET internet/SIM is nu een nieuw GX device leverbaar en wel de Victron Globallink 520.
Maar de Cerbo, indien je eigen internet hebt, kan natuurlijk ook.

Naast de GX heb je nog een SmartShunt nodig.
En die Touch50 of -70 is wel zo prettig bij uitval internet.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten