Voorrang zonnepaneel

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor jkb » 04 Aug 2021, 09:57

Beste forumleden. Hoe kan ik de Victron MPPT 75/15 laadregelaar en de Victron Multiplus 2400/1600/40 zo instellen dat de accu bij voorrang door de zonnepanelen wordt geladen en bij geen of minder zon door de Multiplus? Ik meen dat er wel eens over geschreven is maar kan het niet terugvinden. Spanning MPPT wat hoger instellen? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 04 Aug 2021, 10:33

Hier is al heeeeeel veel over geschreven maar kort samengevat:

Met spanningen spelen werkt deels.
Het is een grove methode die niet altijd 100% werkt.
Ik heb geprobeerd dit volledig te automatiseren opdat elk straaltje zonneschijn verorbert wordt.
Daar ben ik niet in geslaagd, wel zijn er situaties waarin ik speel met de spanningen van PV en Multi (2 x absorption en float).

Je kunt ook de walstroom aanzetten, maar de Multi op 'Pass thru' (niet laden, alleen doorgifte 230V).
Dat betekent dat je walstroom trekt maar de accu's niet laadt (worden dan alleen geladen door PV).
Uiteraard moet er dan ruimte in je accu's zitten.
En ook kun je natuurlijk de walstroom gewoon uitschakelen bij voldoende zon en ruimte in de accu.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor jkb » 04 Aug 2021, 15:25

Yep, dank. Dat van de lader op 0 zetten of de walstroom tijdelijk uit te zetten wist ik. Maar als het voorrang geven aan de MPPT zou kunnen hoef je er niet extra handelingen voor te verrichten. Voor mijzelf is het niet echt een probleem maar mijn echtgenote vindt -terecht- dat er zo min mogelijk extra gebruiksaanwijzingen moeten zijn.
Los van dit alles: we Investeren in Multiplussen, zonnepanelen, laadregelaars, extra dure accu's enzovoort om 1 of enkele dagen zonder walstroom te kunnen voor het gebruik van allerlei apparatuur waaronder koelkast en koelbox op elektra. En die kosten zijn zeker hoger dan gewoonweg elke nacht in een jachthaven aan de stroomkabel te liggen. En bij 2 weken regen werken mijn zonnepanelen voor geen meter. Maar goed, het is ook sport en hobby. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Marie Christina » 04 Aug 2021, 16:26

Ja, dat is wel inherent aan een zonnepaneel, inderdaad.
Zonder zonneschijn doen ze het niet. (Is overigens ook niet helemaal waar.)
Naar verluidt hebben windmolens ook niet veel opbrengst als het niet waait. :mrgreen:

Ik heb de berekening nooit gemaakt, maar ik denk dat een zonnepaneel zich op een boot niet snel terug zal verdienen.
Het zorgt ervoor dat de lekkende kraan niet meer stroomt maar alleen nog druppelt, om een metafoor te gebruiken.
Om écht in de stroombehoefte te kunnen voorzien heb je een installatie nodig die ik op mijn boot niet kwijt zou kunnen.
Maar het zorgt er wel voor dat ik een nachtje langer op een mooi plekje kan blijven liggen zonder te moeten gaan varen of een walstroomaansluiting te zoeken.
Het vergroot het genot aan boord.
En hoeveel je dat waard is hangt van ieder mens af.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Lotte » 04 Aug 2021, 16:56

Ik snap deze discussie niet. Wat boeit het waar de lading vandaan komt? Ik ga er van uit, wat voor handen is pakt de accu maar: dynamo, multi of walstroom. Waarom wil je zonnepaneel ipv walstroom?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 04 Aug 2021, 17:53

Lotte schreef:Ik snap deze discussie niet. Wat boeit het waar de lading vandaan komt? Ik ga er van uit, wat voor handen is pakt de accu maar: dynamo, multi of walstroom. Waarom wil je zonnepaneel ipv walstroom?


Dat boeit wel daar ook ik liever PV stroom heb dan (betaalde) walstroom.
En als je niets doet, duwt de Multi de PV volledig weg.

Lig nu 48 uur op een prachtig plekje.
Door die panelen staat m'n SOC op bijna 81% en heb nog wat uurtjes zon te gaan :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 04 Aug 2021, 18:02

jkb schreef:Yep, dank. Dat van de lader op 0 zetten of de walstroom tijdelijk uit te zetten wist ik. Maar als het voorrang geven aan de MPPT zou kunnen hoef je er niet extra handelingen voor te verrichten. Voor mijzelf is het niet echt een probleem maar mijn echtgenote vindt -terecht- dat er zo min mogelijk extra gebruiksaanwijzingen moeten zijn.
Los van dit alles: we Investeren in Multiplussen, zonnepanelen, laadregelaars, extra dure accu's enzovoort om 1 of enkele dagen zonder walstroom te kunnen voor het gebruik van allerlei apparatuur waaronder koelkast en koelbox op elektra. En die kosten zijn zeker hoger dan gewoonweg elke nacht in een jachthaven aan de stroomkabel te liggen. En bij 2 weken regen werken mijn zonnepanelen voor geen meter. Maar goed, het is ook sport en hobby. Mvg Jan


Klopt.
Het is de hobby evenals het zo lang mogelijk zonder aggregaat of walstroom ergens in the middle of nowhere kunnen liggen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Ivoisrood » 05 Aug 2021, 09:43

Precies dat ja, voor de hobby, dat is de enige manier om uit te leggen dat ik honderden euros uitgegeven heb aan zonnepanelen, extra accus etc. zodat ik een paar euro aan de stroompaal kan besparen... Verdien ik dit ooit terug? Never! Maar dit weegt wel op tegen het plezier wat ik ervan heb dat ik walstroom onafhankelijk ben. Wat een heerlijke hobby!
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor jkb » 05 Aug 2021, 18:45

Lader op 0 gezet. Helaas begin van de nacht walstroom weggevallen. Vanochtend pas gezien dus vriesvakken niet koud genoeg meer. Walstroom werkt hier in Koudum met SEPkaart. Omvormer neemt het in de laadstand niet over. En als op omvormerstand kan ik niet terugrekenen naar 0. Weer iets uit te leggen aan mijn echtgenote over deze proef. Dus voortaan op omvormerstand en maar eens uitzoeken welke spanning voor de Multiplus en welke voor de MPPT om de gewenste voorrang te creëren. Yep waar vind ik die discussies? Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Voorrang zonnepaneel

Berichtdoor Yep » 05 Aug 2021, 20:06

jkb schreef:Lader op 0 gezet. Helaas begin van de nacht walstroom weggevallen. Vanochtend pas gezien dus vriesvakken niet koud genoeg meer. Walstroom werkt hier in Koudum met SEPkaart. Omvormer neemt het in de laadstand niet over. En als op omvormerstand kan ik niet terugrekenen naar 0. Weer iets uit te leggen aan mijn echtgenote over deze proef. Dus voortaan op omvormerstand en maar eens uitzoeken welke spanning voor de Multiplus en welke voor de MPPT om de gewenste voorrang te creëren. Yep waar vind ik die discussies? Mvg Jan


Als je laadfunctie wegvalt nemen de accu's het toch helemaal over.....
'Omvormer neemt het in de laadstand niet over.' Vreemd, je Multi heeft toch ook de assist functie?
Check dit in de manual.

MPPT voorrang: Ik zou zoeken via de zoekfunctie.
Er is al veel over geschreven.
Maar nogmaals: De toveroplossing is er niet behoudens wellicht instellingen via 'Virtual Switch'.
Maar dat laatste wordt uiterst complex (zelfs voor mij ;-)).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten