start- en boordaccu advies

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

start- en boordaccu advies

Berichtdoor Tinus80 » 24 Mei 2021, 18:33

Goedenavond,

Ik heb nog weinig ervaring met het aansluiten van electra op een boot, dus ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Onlangs heb ik een bootje aangeschaft waarin rechts achterin een startaccu (12V) staat en links voorin (in de kajuit) stond een boordaccu (12V) geïnstalleerd die ik inmiddels heb vervangen (de vorige eigenaar wist mij ook niet precies te vertellen hoe het zat)

De start accu is aangesloten op een schakelpaneeltje met 2 sleutels die ik op on/off kan zetten (foto 1) , tevens loopt de startaccu naar een schakelpaneel (foto 2) in de kajuit waar op alles is aangesloten. De boord accu loopt via het schakelpaneel naar 2 aansluitingen (foto 3) op het dashboard die verder niet zijn aangesloten.

Alle stroomverbruikers lopen momenteel via de startaccu, als de motor loopt meet ik iets van 14V op het punt in het schakelpaneel waar de startaccu binnenkomt. Dus ik neem aan dat de startaccu dan wordt opgeladen? De boord accu wordt niet opgeladen op het moment dat de motor loopt, wat ook logisch is gezien deze naar twee aansluiten punten in het dasboard loopt.

Mijn wens is eigenlijk om alle verbruikers (behalve startmotor) via de boordaccu te laten lopen en tevens beide accu's op te laten wanneer de motor loopt waarbij de start altijd voorrang moet krijgen. Ook zou ik graag de boord accu willen inzetten wanneer de startaccu niet voldoende stroom heeft om te starten?

Mijn vragen:

- Weet iemand waarom er 2 sleutels op de startaccu zijn aangesloten? Als ik de bovenste omzet naar off dan lijkt alleen de startmotor te werken
- Weet iemand waarvoor de aansluitingen op het dashboard dienen?
- Klopt het dat ik voor mijn wensen deze scheiding relais kan gebruiken? En op welk punt kan ik deze het beste aansluiten?
https://ab-marineservice.com/product/12 ... n-victron/

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden.

Tinus

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor aadbloem » 24 Mei 2021, 20:35

De Cyrix is een aanrader en makkelijk aan te sluiten. De grote moeren verbind je met wat dikkere kabels (afhankelijk van de afstand) aan Accu 1 en Accu 2 verder is er een dun massadraadje nodig om de Cyrix zijn werkt te laten doen. De rest van de bedrading en de schakelaars moet je eens laten bekijken door een deskundige. Middels een van de schakelaars verbind je misschien beide accu's aan elkaar om op te laden maar dat is op de foto niet te herleiden.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor quichot » 25 Mei 2021, 14:24

Als ik zo naar die warboel kijk zou ik dat eruit halen en met een schone lei beginnen.
Het klinkt misschien een beetje raar, maar je moet ernaar streven dat alles wat je installeert tenminste door jezelf wordt begrepen. Stel dat je onderweg met storingen te maken krijgt is er immers niemand anders die je kan helpen.
En het kan heel simpel. De startaccu, de serviceset en de dynamo verbind je met elkaar dmv een cyrix of argofet. Doen in grote lijnen hetzelfde, al zijn er verschillen. Op de site van bijv. bluepowershop wordt dat beter uitgelegd dan ik dat kan.
Omdat beide accu's een totaal verschillende functie hebben is het aan te raden om bij vervanging gebruikspecifieke accu's te kopen. Een relatief kleine goedkope échte startaccu, zoals een optima redtop, en een multifunctionele serviceaccu met meer buffer, dus meer Ah.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor aadbloem » 25 Mei 2021, 15:03

Inderdaad wat Guido zegt en dan zou ik alle draden stuk voor stuk losnemen en documenteren, dus een schilderstape eraan met opgeschreven wat het is. Dus niet rucksichtloos alles wegknippen en opruimen hoor. Vervolgens een plan en schema maken hoe een en ander weer op te bouwen. Overweeg om de accu-parallelschakelaar te verwijderen en een Cyrix toe te passen. De Cyrix is relatief goedkoop, zeer bedrijfszeker en technisch makkelijk aan te leggen. Met Argofets en Diodebruggen moet je de laaddraad van de dynamo opzoeken en omleiden via de Argofet of Diodebrug. Bij een Cyrix is dat niet nodig.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor Tinus80 » 04 Jun 2021, 15:02

ik heb inmiddels een cyrix accuscheider gekocht en bijhorende draden gekocht. Als ik onderstaande schema goed begrijp kan je dus 1 min kabel gebruiken die word verbonden met de accu's en de cyrix. Deze wordt tevens verbonden met de aarde/massa in het schema, waar zit deze aarde op een polyesther boot zit deze in het schakelkastje?

Misschien voor de hand liggende vragen, maar het onderwerp is nieuw voor mij en momenteel zijn vakmensen ontzettende druk en moeilijk beschikbaar. Ik ga alles zo veel mogelijk proberen te labelen met schilderstape zodat ik in de toekomst weet hoe alles zit.

Afbeelding
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor Amersfow » 04 Jun 2021, 15:21

De min gaat meestal naar een bout op de motor. Alle min draadjes, ook voor de cyrix, zet je allemaal aan elkaar; kan via een blok met allemaal schroefjes. Op de Plus zet je de zekering en de schakeling. Koop / zorg wel ff een goed kabelschoen tang. Niet een prul van de A C Tion, je moet stevig aan kunnen drukken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor Kwokko » 04 Jun 2021, 16:22

Tinus80 schreef:Als ik onderstaande schema goed begrijp kan je dus 1 min kabel gebruiken die word verbonden met de accu's en de cyrix. Deze wordt tevens verbonden met de aarde/massa in het schema, waar zit deze aarde op een polyesther boot zit deze in het schakelkastje?

Hier is een duidelijke aansluitschema van Victron zelf.
Deze staat summier ook op het karton in de verpakking.
http://www.victronenergy.nl/upload/docu ... -FR-ES.pdf
Je hebt niks met de "aarding" van de boot te maken.
Dat wil bij jou ook niet , maar dat heb je ook niet nodig.
Je sluit het zo aan als in de beschrijving staat.
Je sluit echter op de accu die met een rode kabel op aansluitpunt 87 (accu1) ,op de min pool van die accu, een dunnere draad aan,die naar 86 gast.
Daar is dat dunnere zwarte kabeltje voor ,waar dat oog en stekker al aan zit.(misschien we te kort)
In principe kun je aansluiting 85 buiten beschouwing laten.
Zit bij mij ook niet aangesloten.
Is een start assist,maar waarvoor die echt dient,is mij nooit duidelijk geworden.
Kwokko
 

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor Marie Christina » 04 Jun 2021, 18:58

Cyrixen en aansluitschema's etc heb ik geen verstand van, maar anderen hier gelukkig wel.

Alleen zou ik overwegen om de boordaccu's voorrang te geven in de laadcyclus.
Die hebben het meest te doen en die wil je dus aan het eind van je vaartocht vol hebben.
De startaccu moet weliswaar eventjes veel stroom leveren, maar is daarna klaar en, mits in goede conditie, zo weer vol.
En mócht hij een keertje te leeg zijn om te starten ( ik heb dat in 20+ jaar maar één keer meegemaakt. Na een hele lange stilligperiode) dan start je mbv startkabels op de boordnetaccu's.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor quichot » 05 Jun 2021, 09:49

Dat is nou precies wat zo'n argofet voor je doet. En dat voor een paar tientjes.
Hoé die werken weet ik ook niet, maar het opnemen in een bestaand boordnet is een schoolvoorbeeld van montage voor dummies. En ik kan het weten! :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: start- en boordaccu advies

Berichtdoor Tinus80 » 06 Jun 2021, 12:23

Dank voor de reacties, de kabels van zowel de start- als de boordaccu komen nu samen in het shakelpaneeltje. Echter alleen de startaccu is momenteel aangesloten op het op het paneel en voorziet dus alles van stroom. Is het mogelijk om de Cyrix bij het schakelpaneel te plaatsen en hier dan de bestaande kabel van beide accu's aan te sluiten voor de stroomverdeling. Vervolgens trek ik een extra kabel van de boordaccu naar het schakelpaneel zodat alle verbruikers (behalve startmotor) via de boord accu lopen?
Met een goed anker te boot komen!
Gebruikers-avatar
Tinus80
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 08 Aug 2019, 21:33
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten