Goedenavond,
Ik heb nog weinig ervaring met het aansluiten van electra op een boot, dus ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Onlangs heb ik een bootje aangeschaft waarin rechts achterin een startaccu (12V) staat en links voorin (in de kajuit) stond een boordaccu (12V) geïnstalleerd die ik inmiddels heb vervangen (de vorige eigenaar wist mij ook niet precies te vertellen hoe het zat)
De start accu is aangesloten op een schakelpaneeltje met 2 sleutels die ik op on/off kan zetten (foto 1) , tevens loopt de startaccu naar een schakelpaneel (foto 2) in de kajuit waar op alles is aangesloten. De boord accu loopt via het schakelpaneel naar 2 aansluitingen (foto 3) op het dashboard die verder niet zijn aangesloten.
Alle stroomverbruikers lopen momenteel via de startaccu, als de motor loopt meet ik iets van 14V op het punt in het schakelpaneel waar de startaccu binnenkomt. Dus ik neem aan dat de startaccu dan wordt opgeladen? De boord accu wordt niet opgeladen op het moment dat de motor loopt, wat ook logisch is gezien deze naar twee aansluiten punten in het dasboard loopt.
Mijn wens is eigenlijk om alle verbruikers (behalve startmotor) via de boordaccu te laten lopen en tevens beide accu's op te laten wanneer de motor loopt waarbij de start altijd voorrang moet krijgen. Ook zou ik graag de boord accu willen inzetten wanneer de startaccu niet voldoende stroom heeft om te starten?
Mijn vragen:
- Weet iemand waarom er 2 sleutels op de startaccu zijn aangesloten? Als ik de bovenste omzet naar off dan lijkt alleen de startmotor te werken
- Weet iemand waarvoor de aansluitingen op het dashboard dienen?
- Klopt het dat ik voor mijn wensen deze scheiding relais kan gebruiken? En op welk punt kan ik deze het beste aansluiten?
https://ab-marineservice.com/product/12 ... n-victron/
Alvast hartelijk dank voor de antwoorden.
Tinus