Ik heb ergens kortsluiting in mijn Draco 2000 DC met Volvo Penta AQ130C motor. De fuse box bij de motor (15A) brandt door.
In eerste instantie is dit gebeurd terwijl we aan het varen waren. Motor viel helemaal stil. In de fuse box een andere zekering gepakt en toen konden we iig de laatste meters naar de haven verder varen. De volgende dag heb ik de motor opnieuw gestart om de olie op te warmen zodat ik deze kon vernieuwen. Na 15 minuten of zo valt de motor weer uit. Ik gaf wat gaf bij naar 2000 rpm (ik wilde wat carb cleaner in carb spuiten), motor begint wat te stotteren (nog niks in carb gespoten) en valt vervolgens helemaal uit. Weer zekering doorgebrand. Ik heb daarna e.a. aan openliggende draden t.h.v. kabelschoenen geïsoleerd met tape, kabels schoongemaakt, aantal kabelschoentjes vervangen (die waren helemaal doorgebroken), alles weer aangesloten. Hoofdschakelaar omgezet en nu meteen doorgebrande zekering.
- Accu geeft 12.9 V aan.
- Hoe kan ik meten of er lekstroom is? Ik heb de min pool van de accu gemaakt en er een multimeter tussen gehangen, maar die geeft op A en mA 0 aan. Maar goed...er zit geen nieuwe zekering tussen en de hoofdschakelaar stond natuurlijk uit. Geen idee dus of ik het goed gedaan heb.
- Is de Dynamo of de regelaar nu gegarandeerd kapot, omdat de zekering doorbrandde tijdens het varen? Er staat in de handleiding namelijk dat terwijl de motor loopt de hoofdschakelaar nooit uitgezet mag worden omdat dit meteen schade aan de dynamo veroorzaakt.
- Hoe kan ik het beste te werk gaan in het achterhalen waar het probleem zit?
De zekering die iedere keer doorbrandt is rood omcirkeld in onderstaande afbeelding:
https://www.dropbox.com/s/xkz3k4hqd0gj100/Wiring%20diagram%20AQ130C.png?dl=0