Advies over zonnepanelen en mppt

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor dennisjansen » 23 Apr 2021, 16:34

Zo dat is inderdaad een geweldig mooi overzicht @yep!

En @broekie bedankt voor de foto's! Duidelijk nu inderdaad. Mooi die RVS zwanenhals ook en goed voor mij als inspiratie zeker. Magneet pootjes die lex noemt zijn misschien best een goeie oplossing zonder plakken of schroeven. Super bedankt allemaal! :)
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor jkb » 30 Apr 2021, 13:28

Nog wat voorbeelden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor dennisjansen » 25 Jun 2021, 16:28

Hi allen!

Ben ik weer, met een update. De panelen liggen er nog niet op helaas, ik heb nog wat laatste puntjes waar ik tegenaan loop voordat ik helemaal kan gaan leggen, plus er waren wat dingen tussen gekomen. Uiteindelijk ben ik in ieder geval wel voor de victron mppt 100/50 gegaan, en heb ik magneetvoetjes klaarliggen die er in mijn ogen zeer strak uit gaan zien. Zodra het af is zal ik foto's delen hier!

Ondertussen nog een aantal vragen waar jullie me misschien mee verder kunnen helpen. Ik heb online veel videos gekeken van iemand onder de naam "EXPLORIST life - DIY Campers", enorm behulpzame videos maakt hij, zeker een aanrader. Een ding loop ik echter wel tegen aan. Dit gaat vooral over de veiligheid. Volgens deze man is het nodig om de panelen individueel te zekeren, in zijn geval met mc4 zekeringen maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Hij geeft aan dat dit nodig is als de short circuit amperage van de panelen samen (als in parallel zoals ik wil) groter is dan de maximum fuse rating, de panelen individueel gezekerd moeten zijn op de plus voordat ze samen komen (in parallel). Bij mij is dit alleen nodig als ik de STC data van de panelen volg, niet de real world meting omstandigheden. Maar in principe dus wel nodig als ik zijn advies volg. Heeft iemand hier ervaring mee, wat voor zekeringen kunnen dit zijn bijvoorbeeld gezien mc4 zekeringen die hij noemt niet echt verkrijgbaar lijken te zijn hier in Nederland...

Verder noemt hij ook dat het in zijn land, Amerika, het veprlicht is om een stroomonderbreker tussen de panelen en de laadregelaar te installeren om de mogelijkheid te hebben de stroom volledig te stoppen naar de regelaar. Is dat iets wat nodig is volgens mensen hier op het forum? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik hoop dat iemand me kan helpen! Alvast bedankt allemaal! En nog bedankt voor de reacties vorige keer waar ik nog niet op had gereageerd @Jkb, ziet er strak uit die opties inderdaad. Uiteindelijk dus voor magneet voetjes gegaan! Kijk er naaruit het eindresultaat te delen! :)

Groetjes
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Yep » 25 Jun 2021, 17:35

Strakke oplossingen!

Zover ik weet doen we dan niet in NL.
Ook heb ik het niet eerder gelezen (op het WF).

Aanvulling: https://www.amazon.nl/zekeringstekker-c ... B00P404B0Q geeft wel iets weer over zulke zekeringen..........
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor broekie » 26 Jun 2021, 08:13

Wij hebben twee keer 50 Wp in serie. De deskundige verkoper adviseerde om in de plus en min aansluit kabels zekeringen op te nemen en extra ook per kabel een zand zekering van 6A.
De zekeringen nemen wel iets vermogen op, maar de stromen kunnen hoog oplopen bij storingen.

Wat voor magneet voetjes heb je? Wil er ook een andere paar plaatsen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor quichot » 28 Jun 2021, 09:36

dennisjansen schreef: Verder noemt hij ook dat het in zijn land, Amerika, het veprlicht is om een stroomonderbreker tussen de panelen en de laadregelaar te installeren om de mogelijkheid te hebben de stroom volledig te stoppen naar de regelaar. Is dat iets wat nodig is volgens mensen hier op het forum? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Wat noem je een stroomonderbreker? Ik heb bij de regelaar een simpele tulpverbinding in de pluskabel van de panelen opgenomen, met het mannetje aan de regelaarkant. Niet zozeer uit veiligheidsoverwegingen, maar om de panelen uit te schakelen als dat nodig is. Bijvoobeeld om het dek te schilderen. De juiste volgorde bij montage is eerst de regelaar aan de accu, dan de panelen aan de regelaar, en bij demontage net andersom. Dus ik trek dan die verbinding gewoon even los. Hoef ik de kabel waar spanning op staat niet onder het het aanklemschroefje van de regelaar weg te halen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor dennisjansen » 29 Jun 2021, 16:28

Bedankt voor de reacties!

@quichot, ik heb dit uit een video van een amerikaanse man, hij bedoeld met stroomonderbreker zoiets: https://www.amazon.com/Low-voltage-Miniature-Circuit-Breaker-Panels/dp/B0746DLP7S?dchild=1&keywords=DC%2BDin%2BRail%2BBreaker&qid=1613774009&sr=8-4&linkCode=sl1&tag=adveinaback0d-20&linkId=fa83fd8e5136f2978e95a249d393b93b&language=en_US&ref_=as_li_ss_tl&th=1


@broekie jij hebt dus wel op advies van een deskundige... lastige keuze haha. Hoe weet je trouwens hoeveel Ampere je zekeringen moeten zijn? Net iets meer dan de maximale amperage dat uit het paneel gaat komen denk ik toch? De magneetvoetjes zijn van twee websites. Een website is de magneetjes zelf met m6 draadstift , de andere is van rvsland, dat zijn rvs stiftjes met binnendraad m6. Hierbij de linkjes: https://www.rvsland.nl/stift-100x12-mm-binnendraad-dubbel-m6-rvs en https://www.supermagnete.nl/potmagneten-met-draadstift/potmagneet-met-draadstift-32mm_GTN-32 dat samen maakt dus een prima voetje volgens mij, hoewel ik nog geen praktijkervaring heb vind ik het wel een mooie oplossing! :)
dennisjansen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 08 Apr 2021, 16:46
ligplaats: AMERSFOORT
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Yep » 29 Jun 2021, 20:51

Ik zit te worstelen met het afzekeren van PV panelen.
Voorbeeld:

De specs van mijn panelen laten een maximale stroom zien van 5,51A.
De kortsluitstroom is 5,85A.

Hoe is dit met een zekering uberhaupt te beveiligen als de stroom nooit hoger wordt dan een kleine 6A?
Met 10A afzekeren betekent dat die zekering nooit tript.
Met minder dan 5,5A afzekeren betekent dat je de maximale opbrengst begrenst (de zekering klapt eruit).

Ofwel: Wat is het nut van afzekeren?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Lexvdpoel » 29 Jun 2021, 21:44

Zekeren per paneel wordt bijna niet gedaan, is alleen handig als je meer dan 2 panelen parallel gaat schakelen. Als 1 paneel kortsluiting geeft (zeer onwaarschijnlijk) dan knalt de zekering bij dat paneel omdat de stroom van de andere twee er dan doorheen wilt.
De serie zekering wordt meestal door de fabrikant gespecificeerd in de datasheet van het pv paneel, wat staat hier in?

In de praktijk bij PV installaties van huizen vindt je bijna nergens zekeringen. Als de uitgang van de lader maar goed afgezekerd is, en als je wilt de geadviseerde serie zekering plaatst loop je geen risico
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: Advies over zonnepanelen en mppt

Berichtdoor Yep » 29 Jun 2021, 22:07

Lexvdpoel schreef:Zekeren per paneel wordt bijna niet gedaan, is alleen handig als je meer dan 2 panelen parallel gaat schakelen. Als 1 paneel kortsluiting geeft (zeer onwaarschijnlijk) dan knalt de zekering bij dat paneel omdat de stroom van de andere twee er dan doorheen wilt.
De serie zekering wordt meestal door de fabrikant gespecificeerd in de datasheet van het pv paneel, wat staat hier in?

In de praktijk bij PV installaties van huizen vindt je bijna nergens zekeringen. Als de uitgang van de lader maar goed afgezekerd is, en als je wilt de geadviseerde serie zekering plaatst loop je geen risico


Thanks.
In de specsheet Panasonic HIT-N240 staat niets over afzekeren.
Ik heb 3 panelen parallel met de in mijn vorige bericht geschetste waarden.
Welke zekeringwaarde zou ik dan kunnen hanteren?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten