Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

Berichtdoor AroenBrouwer » 30 Mrt 2021, 21:26

Beste allemaal,

Wegens aanschaf van een nieuwe boot (cap ferret 572 open), moet er het 1 en ander aangesloten worden wat betreft de elektra. Via het internet wordt ik wel wijzer, maar iets wat exact lijkt op mijn situatie is het ook niet helemaal.

Ik zie het wel zitten om het zelf aan te sluiten, alleen de manier waarop wil ik van te voren concreet hebben. Mijn grote hersenkrakers zijn de plaatsen van de zekeringen + hoeveelheid ampere en de dikte van de kabels. Ook wil ik de startaccu van de hh-accu gescheiden hebben om een lege start accu te voorkomen dmv die laadstroomverdeler.

Situatie;
Start accu op startmotor en dynamo (evinrude e-tec 115pk)

Ik wil naar;
Start accu gescheiden van nieuw aan te schaffen hh-accu dmv laadstroomverdeler.
HH accu voorzien van een gezekerd schakelpaneel die naar de de volgende verbruikers gaat

Radio 10a
Navigatie verlichting  1,25a
Interieur verlichting  0,2a
Bilge pomp  3,5a
Douche pomp  5a
Kaartplotter  3a
12 volt aansluiting voor evt. koelbox 10a
Totaal 32,95a

Concrete vragen:
Hoeveel ah moet de hh-accu zijn om ongeveer een dagje op het water te vertoeven zonder bijladen (5 uurtjes)? Eigenlijk wordt dan alleen maar de radio en af toe de douchepomp gebruikt.

Hoe dik moeten welke kabels zijn?
- kabel van hh-accu naar gezekerd schakelpaneel is ongeveer 3 meter.
- kabels van schakelpaneel naar verbruikers zal niet meer dan 1,5 meter zijn. Alleen die van de bilge pomp zal ongeveer 2,5m zijn.

Waar moet ik zekeringen plaatsen van hoeveel ampere?

Ik zit te denken aan een victron laadstroomverdeler voor 2 accu's. Hoe sluit ik deze juist aan?

Dit zal uiteraard een hoop vragen oproepen bij de experts, maar ik hoop dat we er samen uit gaan komen. Desnoods kan ik even met iemand sparren buiten dit forum om. Vind het een leuk projectje!
Ik heb een schema gemaakt, die kan ik alleen helaas niet toevoegen..

Met vriendelijke groet,
AroenBrouwer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 25 Mrt 2021, 23:29
ligplaats:
info:

Re: Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

Berichtdoor aadbloem » 30 Mrt 2021, 21:51

Met name voor een buitenboordmotor raad ik de Victron Cyrix laadstroomverdeler aan. Een Cyrix hoef je alleen maar op beide accu's aan te sluiten alsmede een enkele massadraad.
Je hoeft dus niet op zoek naar de laaddraad in je bb motor om daarop de laadstroom te verdelen. De Cyrix doet dat op basis van de accu's zelf.
aadbloem
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

Berichtdoor AroenBrouwer » 31 Mrt 2021, 10:21

aadbloem schreef:Met name voor een buitenboordmotor raad ik de Victron Cyrix laadstroomverdeler aan. Een Cyrix hoef je alleen maar op beide accu's aan te sluiten alsmede een enkele massadraad.
Je hoeft dus niet op zoek naar de laaddraad in je bb motor om daarop de laadstroom te verdelen. De Cyrix doet dat op basis van de accu's zelf.



Bedankt voor je reactie. De start—assist is dan je contactschakelaar neem ik aan?
AroenBrouwer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 25 Mrt 2021, 23:29
ligplaats:
info:

Re: Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

Berichtdoor ErikH » 31 Mrt 2021, 12:14

AroenBrouwer schreef:Hoeveel ah moet de hh-accu zijn om ongeveer een dagje op het water te vertoeven zonder bijladen (5 uurtjes)? Eigenlijk wordt dan alleen maar de radio en af toe de douchepomp gebruikt.


Zoek eerst eens uit wat die koelbox verbruikt per etmaal, dat is je grootste verbruiker.

Tweede punt; Hoe wil je de accu's gaan opladen? Hoeveel uur vaar je gemiddeld? Hoeveel Ampère kan de dynamo leveren?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

Berichtdoor AroenBrouwer » 31 Mrt 2021, 13:44

ErikH schreef:Zoek eerst eens uit wat die koelbox verbruikt per etmaal, dat is je grootste verbruiker.

Tweede punt; Hoe wil je de accu's gaan opladen? Hoeveel uur vaar je gemiddeld? Hoeveel Ampère kan de dynamo leveren?

Gr.

Erik


Super bedankt voor je reactie. Ik gok dat ik maximaal een lange dag op het water zal vertoeven. (4 uurtjes varen en 6 uurtjes stilliggen). Het opgenomen vermogen van de koelbox is 47 watt.

Accu’s alleen opladen via de dynamo. Vermogen van de dynamo is 50a.

Hoor graag van je.
AroenBrouwer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 25 Mrt 2021, 23:29
ligplaats:
info:

Re: Nieuw aan te leggen elektra-circuit voor console boot

Berichtdoor aadbloem » 31 Mrt 2021, 20:01

AroenBrouwer schreef:Bedankt voor je reactie. De start—assist is dan je contactschakelaar neem ik aan?

Nee, de start-assist van de cyrix heb je in principe niet nodig. Ik heb die gewoon niet bedraad. De cyrix sluit je aan op elke + van de accu's en 1x op de massa.
Ik heb de cyrix heel dicht bij de accu's bedraad met 2x 20cm 6mm2 naar elke plus en een 1,5mm2 naar massa. Zo werkt het al jaren naar tevredenheid.

6 uurtjes stilliggen en koelbox worst case continue 48 watt = 4A bij 12v en dat gebruikt in 6 uurtjes dus maximaal 6x4A=24Ah. Accu 2 zou dan minimaal 50Ah kunnen zijn.
Het kan zijn dat je die met 4 uurtjes varen niet altijd volgeladen krijgt. De cyrix laadt altijd eerst de start-accu en bij redelijke voldoende geladen wordt de hulp-accu bijgeschakeld in het laadgebeuren.
Dit garandeert theoretisch dat je nooit zonder startvermogen zit. Een goed geladen startaccu wordt slechts weinig ontladen door starten zodat de cyrix al vrij snel de hulp-accu ook begint te laden.
Moet je de start-accu zwaar belasten met langdurig starten dan wordt het anders, dan moet eerst de start-accu goed geladen worden. Dit zal denk ik weinig voorkomen.
aadbloem
 
Berichten: 1038
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten