Beste allemaal,
Wegens aanschaf van een nieuwe boot (cap ferret 572 open), moet er het 1 en ander aangesloten worden wat betreft de elektra. Via het internet wordt ik wel wijzer, maar iets wat exact lijkt op mijn situatie is het ook niet helemaal.
Ik zie het wel zitten om het zelf aan te sluiten, alleen de manier waarop wil ik van te voren concreet hebben. Mijn grote hersenkrakers zijn de plaatsen van de zekeringen + hoeveelheid ampere en de dikte van de kabels. Ook wil ik de startaccu van de hh-accu gescheiden hebben om een lege start accu te voorkomen dmv die laadstroomverdeler.
Situatie;
Start accu op startmotor en dynamo (evinrude e-tec 115pk)
Ik wil naar;
Start accu gescheiden van nieuw aan te schaffen hh-accu dmv laadstroomverdeler.
HH accu voorzien van een gezekerd schakelpaneel die naar de de volgende verbruikers gaat
Radio 10a
Navigatie verlichting 1,25a
Interieur verlichting 0,2a
Bilge pomp 3,5a
Douche pomp 5a
Kaartplotter 3a
12 volt aansluiting voor evt. koelbox 10a
Totaal 32,95a
Concrete vragen:
Hoeveel ah moet de hh-accu zijn om ongeveer een dagje op het water te vertoeven zonder bijladen (5 uurtjes)? Eigenlijk wordt dan alleen maar de radio en af toe de douchepomp gebruikt.
Hoe dik moeten welke kabels zijn?
- kabel van hh-accu naar gezekerd schakelpaneel is ongeveer 3 meter.
- kabels van schakelpaneel naar verbruikers zal niet meer dan 1,5 meter zijn. Alleen die van de bilge pomp zal ongeveer 2,5m zijn.
Waar moet ik zekeringen plaatsen van hoeveel ampere?
Ik zit te denken aan een victron laadstroomverdeler voor 2 accu's. Hoe sluit ik deze juist aan?
Dit zal uiteraard een hoop vragen oproepen bij de experts, maar ik hoop dat we er samen uit gaan komen. Desnoods kan ik even met iemand sparren buiten dit forum om. Vind het een leuk projectje!
Ik heb een schema gemaakt, die kan ik alleen helaas niet toevoegen..
Met vriendelijke groet,