De vraag is inderdaad of het een 12 of 24volt boegschroef is. Het zou kunnen dat er een 12volt boordnet is met een 12-24volt relais welke niet meer naar behoren werkt en de boegschroef ingeval van 24v type nu draait op 12v...
Het boordnet is 12V.
Het relais is een Albright. Voltage: 12V
Dus ik vermoed dat de boegschroef ook een 12V is.
Zeer waarschijnlijk Cupa boeg-, hekschroeven (hoewel ik bij Cupa altijd gele bekabeling zie).
Er zijn drie typen Cupa's: CP 40 is 12 volt; CP 50 en CP 90 zijn 24 volt.
Afgaande op bovenstaande zou het dan een Cupa CP 40 zijn?
Kan zijn. Ik moet inderdaad toegeven dat de staat van onderwaterschip en de roestige moeren op de straalbuis er nou niet echt bemoedigend uitzien. Maar dit zegt natuurlijk helemaal niets over de kwaliteit van de boegschroef-motor! Ik meen dat CombiNoord ze, indien noodzakelijk, reviseert. Als je de onderhoud-status van het spul niet kent, maar alles wel goed draait, adviseer ik een nieuw setje keerringen te plaatsen.
Overigens heb ik het idee dat sommige bootbezitters meer kracht van een boegschroef verwachten dan noodzakelijk is!
Onderwaterschip wordt nog gestraald, dus dat gaat wel weer netjes worden.
Uit eerdere ervaringen met een boegschroef, en ook na opmerking vanuit de keuring, doet deze wel erg weinig.