wie van de elektra goeroes helpt even?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aatv » 19 Mrt 2021, 20:07

hoi lex, met je tengels ergens aan zitten waar je af moet blijven leer je dan rap af haha. nee tuurlijk maken we het veilig!
denk zelfs dat ik op mijn eigen boot niets extra s maak. ik ben gewoon zo slim om als de boot uit het water is geen
walstroom aan te sluiten. als je voor het een of ander even stroom nodig hebt kun je ook even een verlengsnoer vanaf
de stroompaal gebruiken. alleen om mijn boordnet te testen voor de boot het water in gaat moet ik even een extra aardekabeltje trekken.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor Lexvdpoel » 20 Mrt 2021, 16:18

In mijn situatie sluit ik het als volgt aan:

Omvormer -> omschakelautomaat
Walstroom -> omschakelautomaat

Omschakelautomaat -> scheidingstrafo (omschakelautomaat ongeaard in dubbel geïsoleerde behuizing)

Scheidingstrafo -> aardlekautomaat (met eenmalige N-PE koppeling voor de aardlek)

Aardlekschakelaar -> boordnet

Zo hoef ik ook niet met relais te werken in een PE leiding wat ik persoonlijk nooit zou doen. En als de boot op de kant staat is de functie hetzelfde, het boordnet heeft geen metallische verbinding met de kade en heeft zijn eigen aardlek/aarde. Nu moet je dan niet met een ongeaard verlengsnoer op het boordnet aangesloten twintig meter van de boot een kroonsteentje gaan verbinden zonder de spanning eraf te halen. Maar ja ik kan ook onder m'n meterkast gaan boren. Alles op de boot is beveiligd tegen lekstroom :mrgreen: alles naast de boot is de jachthaven verantwoordelijk voor..
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aatv » 20 Mrt 2021, 17:29

zo heb ik het ook. alleen van de omvormer ook een van de draden aan de aarde verbonden
en dan naar de omschakelautomaat. op mijn draadje " nieuwe elektra in de boot" kun je zien hoe
ik het gemaakt heb.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor Lexvdpoel » 20 Mrt 2021, 19:12

Was even zoeken maar heb het gevonden :mrgreen: ziet er netjes uit, ik heb alleen de omvormer ook voor de scheidingstransformator staan. Daar deze een gemodificeerde sinus geeft en deze mooier wordt als deze door de trafo loopt :)
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor aatv » 23 Mrt 2021, 14:59

voor een kennis zijn walstroom ook weer veilig en up to date gemaakt.
netjes met een scheidingstrafo,omvormer, omschakel automaat via 4x ALS
in groepen verdeeld. alles samen met twee nieuwe AGM accu s
kostenplaatje ongeveer 1500 euries. en dan is de trafo een gebruikte die
ik via marktplaats voor een prikkie op de kop getikt heb. koop je een nieuwe
trafo dan komen de kosten totaal toch snel op een kleine 2000 euries! tja veiligheid
kost wat maar vraag jezelf eens af wat goedkoper is, de stroom op je boot in orde
of een begravenis!

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor henkvd » 23 Mrt 2021, 22:37

Lexvdpoel schreef:Was even zoeken maar heb het gevonden :mrgreen: ziet er netjes uit, ik heb alleen de omvormer ook voor de scheidingstransformator staan. Daar deze een gemodificeerde sinus geeft en deze mooier wordt als deze door de trafo loopt :)



Dan is je omvormer best goed en is de sinus niet zo slecht je denkt, anders zal dit niet al te lang goed gaan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor Lexvdpoel » 24 Mrt 2021, 16:43

henkvd schreef:Dan is je omvormer best goed en is de sinus niet zo slecht je denkt, anders zal dit niet al te lang goed gaan.


Er komt een blokgolf uit de omvormer. Heb vroeger in een elektra winkel gewerkt waar deze modellen in vrachtwagens werden gebouwd voor de magnetron.
Niet kapot te krijgen alleen wil ik graag een iets meer sinusvormige spanning dan wat er uit dat gedrochtje komt.
De 1700W modellen vlogen er wel om de haverklap uit..
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor henkvd » 24 Mrt 2021, 16:53

Een blok golf en trafo, dat gaat niet samen, er zit in ieder geval voldoende sinus vorm in om de trafo te laten werken, anders gaat niet lang goed, een blokgolf krijg je er nml niet doorheen, dat moet je dan horen ook, verder wordt je sinus niet mooier door de trafo, wat er in gaat komt er ook weer uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor Lexvdpoel » 25 Mrt 2021, 14:57

Dan mag je mij uitleggen hoe geschakelde voedingen werken :D blokgolf en spoel/trafo gaat prima. ik was alleen lichtelijk in de veronderstelling dat de opgaande flank en neergaande flank met een trafo wat minder stijl zouden worden. maar heb helaas geconstateerd dat dat bij onze netfrequentie niet (merkbaar) is.

Raad zelf maar welke de ingang/uitgang zijn van de transformator. Voeding is een Chinese omvormer die op m'n werk ergens in het magazijn lag

Afbeelding Afbeelding

Ik ga mn schema dus even aanpassen :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Lexvdpoel
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 18 Jun 2020, 15:05
Woonplaats: Duitsland
ligplaats: Winschoten
info:

Re: wie van de elektra goeroes helpt even?

Berichtdoor henkvd » 25 Mrt 2021, 19:23

Een geschakelde voeding heeft een heel andere kern van de trafo, daar zit de truuk en een veel hoger frequentie die gebruikt wordt. Een week ijzer pakket op 50 Hz wil je dit echt niet aan doen. De kern zal veel te heet worden bij een beetje belasting.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten