Welke boegschroef en waar installeren?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor broekie » 03 Feb 2021, 08:02

Wij hebben de Vetus 9,5 kgf met koolborstels twee keer, voor en achter.
Ik heb een tussenvloer gemaakt in de neus waaronder de boegschroefmotor zit.
De koolstof zal overal onder de bedden. Iedere keer als ik iets pakte uit de ruimte had ik zwarte handen.
De kaarten lagen daar, allemaal zwart geblakerd.
Jammer genoeg is de pas geplaatste hekschroef ook met koolborstels, ik hoorde later pas dat ze ook zonder bestaan.
Die zijn wel € 500 duurder was het argument.
Er zit bij de hekschroef een kastje omheen om het zwarte stof binnen te houden.
De ruimtes houd ik jaarlijks schoon om elektrische problemen voor te blijven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2542
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Amersfow » 03 Feb 2021, 12:12

hmm mijn 95kgf Vetus schroef heeft ook koolbostels, maar ik zag het enorme koolstof afval pas toen ik de grijze kap eraf haalde. Dus met de kap erop valt het best mee met vervuiling.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor quichot » 03 Feb 2021, 13:39

Bij de effectiviteit van krachten speelt ook het moment een grote rol.
Anders gezegd: hoe verder van het draaipunt van de te verplaatsen massa, hoe minder kracht nodig is om hetzelfde effect te bereiken. Dus, om deel 2 van je vraag te beantwoorden, BS altijd zo ver mogelijk voorlijk plaatsen.
In die zin verbaast het me dat er nog geen producenten zijn die daar op inspringen met kant en klare boegschroefbulbstevens. Dan spaart niet alleen binnenruimte, het kon ook zomaar eens brandstof kunnen besparen. De complete unit zou met een paar bouten verwijderbaar kunnen zijn voor onderhoud en reparaties.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor pascall » 03 Feb 2021, 16:51

Wat het vermogen betreft kan ik mij niet helemaal in vinden wat Varg verteld.
Als ik dat ding gebruik is het in omstandigheden dat ik dat oververmogen ook nodig heb, in normale omstandigheden gebruik ik hem niet.
Zou ik een klein model kiezen doet het niets in de omstandigheden dat ik hem nodig heb.
Apparte accu vind ik onzin, of je moet de boegschroef als voortstuwing gebruiken.
De ruimte waar de boegschroef in staat, staat in de DD lak, hoogglans wit, na 25 jaar nog brand schoon , nooit geen roet gezien!

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 03 Feb 2021, 17:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Wolf1 » 03 Feb 2021, 17:32

Een boegschroef is een opeen stapeling van door de fabrikant bepaalde compromissen, afhankelijk van jouw gebruik zal je, je keuze moeten maken !
Hoe kleiner de diameter hoe slechter het rendement !
Dit zelfde geld ook voor het toerental, hoe hoger hoe slechter !
Het geluid gaat recht evenredig met het toerental.
De spoed en de diameter en het toerental van de schroef bepalen de belasting van de elektromotor.
Alle boegschroef motoren worden zwaar overbelast ! De overbelasting wordt uitgedrukt in tijd van maximaal gebruik. (bij sommige fabrikanten zijn dat seconden)
Een boegschroef is ook bij de beste schippers nooit te groot !
In alle omstandigheden dat het fout gaat was hij te klein !
Een open uitvoering heeft theoretisch een langere inschakelduur.
Een gesloten uitvoering geeft geen kool vervuiling.
Een borstel loze uitvoering is duurder in gebruik en aanschaf (slechter rendement, meer accu capaciteit vereist)
In navolging van bovenstaande, ben ik gekomen tot een gesloten permanent magneet motor,
met een inschakel duur van 100% bij 85A.
Een schroef van 300mm, welke aangestuurd door een Sigmadrive een maximum belasting geeft van 280A, dit geeft een stuwdruk van 95Kg en gaat 2min. probleemloos op een 24V setje van 240Ah,
In 1212 samengesteld en ingebouwd, intensief gebruik ivm een kraanbakje ervoor, tot nu toe nog nooit wat aangehad, recentelijk borstels gecontroleerd en schoon gemaakt, borstels 75%.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor pascall » 03 Feb 2021, 18:15

Goed verhaal Wolf, alleen het verbruik/ minder rendement van een borstelloze motor snap ik niet.

In de modelbouwwereld is het pas mogelijk geworden om met grote toestellen te vliegen omdat de borsteloze motor zijn intrede deed .
De vliegtijd ging met sprongen vooruit van wegen het gunstige rendement en enorme vermogen, dit natuurlijk in combinatie van Lipo accu's.
Ook in het accu handgereedschap segment heeft de borsteloze motor zijn intrede gedaan, met als resultaat een flinke cirkelzaag op accu.

Dus daarom mijn vraag.

Ff van internet geplukt;De basisbeginselen

De interne werking van zowel gelijkstroommotoren (DC-motoren) mét borstel als borstelloze DC-motoren is gebaseerd op hetzelfde idee; de motorwikkelingen ontvangen elektriciteit waardoor er een elektromagnetisch veld wordt opgewekt dat tegen de permanente magneten drukt (ze afstoot) en de as laat draaien.

Terwijl de as draait, wordt deze duwende energie van de ene reeks windingen naar de volgende overgedragen, waardoor de motoras constant draait.

Het verschil tussen de twee motortypen wordt hieronder benoemd, evenals de voor- en nadelen.



RC motoren met koolborstels

Screen shot 2014-03-27 at 19.08.32 In het geval van een motor met borstels worden de wikkelingen bevestigd aan de centrale as in de motorbehuizing en draaien deze samen met de as rond wanneer er stroom wordt aangevoerd. De permanente magneten bewegen niet, deze zijn bevestigd aan de binnenkant van de motorbehuizing.

Aan de motorwikkelingen wordt vermogen geleverd door twee borstels (positief en negatief) die tegen de commutator op de centrale as drukken.

De wrijving tussen de borstels en de commutator is de reden dat de motor niet zo efficiënt is als een borstelloze motor.

Daarnaast zullen de borstels en commutator na enige tijd verslijten, waardoor motoren met borstels van tijd tot tijd onderhoud en vervangingsonderdelen nodig hebben.

Een sterkere motor met borstels slijt sneller dan een minder krachtige motor.



Als je ooit een kant-en-klare RC-auto hebt gehad, bestaat de kans dat je op enig moment gebruik hebt gemaakt van een RC-motor met borstels.

Vanwege hun betaalbaarheid worden motoren met borstels meestal gebruikt voor instapmodellen tot de middenklasse van radiografisch bestuurbare auto's.

De bijzonder populaire Tamiya-kits, bijvoorbeeld, maken normaal gesproken gebruik van een standaard 540 type met zilveren behuizing.

De DC-motor met borstels bestond al in het midden van de 19de eeuw en dit type motor werd ook gebruikt in de eerste radiografisch bestuurbare auto's.



Voordelen van een RC motor met borstel:

Goedkoop: motoren met borstels zijn goedkoper om te produceren.

Eenvoudige bedrading: voor de voeding van motoren met borstels heb je maar twee draden nodig, en er is geen elektronische omschakeling nodig.

Daarom zijn elektronische snelheidsregelaars (ESC) relatief goedkoop.



Nadelen van een RC motor met b met koolborstels:

Na verloop van tijd slijten de borstels en commutator, alhoewel het bij sommige motoren mogelijk is om deze te vervangen.

Niet erg efficiënt in vergelijking met borstelloze motoren.

Er gaat meer vermogen verloren via het bijkomstige warmteverlies en de wrijving van de borstels tegen de commutator.

Dit bekent dat je kortere gebruikstijden zult ervaren.



Borstelloze motoren

Screen shot 2014-03-27 at 19.08.37 De borstelloze motor heeft geen fysieke commutator nodig, daarom zijn ze tegenwoordig zo populair.

Doordat er geen borstels of commutator aanwezig zijn, is er ook geen sprake van onderhoud (de lagers gaan erg lang mee, maar vanzelfsprekend niet voor eeuwig).

Je vindt borstelloze motorsystemen in de duurdere kant-en-klaar auto's en de serieuzere racers zullen dit type motor gebruiken, indien toegestaan.

De borstelloze motortechnologie werd in de jaren 60 uitgevonden, maar is pas beschikbaar voor radiografische bestuurbare auto's sinds 2003-2004 (daarvoor voor modelvliegtuigen).



Voordelen van een borstelloze RC motor:

Zeer weinig onderhoud: geen borstels of commutator die kunnen slijten.

-Hoger rendement in vergelijking met motoren met borstels, waardoor je langere gebruikstijden zult ervaren.

-Er zijn hogere snelheden haalbaar..





Nadelen van een borstelloze RC motor:

-Duurder in de aanschaf.

-Er is een gecompliceerdere 'borstelloze ESC' nodig voor de aansturing.


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Oeverloos » 03 Feb 2021, 20:32

Hey Pettevlet

In je zoektocht naar een passende boegschroef mag de Cupa niet ontbreken.
Ik heb hier langdurig goede ervaring mee op verschillende schepen op zout water.
De motor zit hierbij samen met de schroef in de tunnel, dus geen overbrenging.
Zorg wel dat er antifouling op de propellor zit, want als deze weinig gebruikt wordt groeit deze zo aan.
Het adres dat Kajoe noemt staat heel goed bekend.
Zoals Pascal terecht stelt, kies voor een robust vermogen, want als je vrouw de bedieningknop bedient en wel herrie en geen actie, da’s niet goed.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor varg » 03 Feb 2021, 21:21

Inschakelduur: Toch nog even. Is het jullie nooit opgevallen hoe kort de bs feitelijk ingeschakeld wordt? het gaat om seconden! Iets minder stuwdruk en dan iets langer aangehouden heeft hetzelfde effect op het schip met minder herrie, koolstof en zonder het toch wat ' nerveuze' gedrag van de meeste bs-gebruikers.
Verder; kijk goed naar de maximale inschakelduur. Wolf1 heeft gelijk, die is vaak belachelijk kort omdat de (start)motoren die gebruikt worden flink overbelast worden en dus zeer snel warm lopen. Kies een model dat wat langer dan enkele minuten per uur gebruikt mag worden als je echt wat wilt voorstellen in de veel genoemde kritische situaties!
Voorbeeld: Crafstman 2 (twee) minuten/uur, Vetus 4 (vier) minuten max. Vetus proportioneel: ongelimiteerd! Die laatste is overigens voorzien van een motor zonder koolborstels...wel iets duurder ;)
Verder heeft iedere watersporter ondertussen toch wel van aanloopstromen gehoord: elektromotoren gebruiken bij het aanlopen (starten) vaak forse stromen (tot 10x de stroomsterkte).
Toch blijft men de bs gebruiken met 'korte stoten' (sorry) zodat accu, bekabeling en motor fors belast worden. Waarom toch? Duw iets langer op de knop in plaats van 5 keer kort. Dat maakt ook een minder nerveuze indruk. Ik heb wel eens een dame in de sluis zien vallen omdat de schipper de veel te zware bs even kort aanzette....balans kwijt en daar ging de dame.....
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Wolf1 » 03 Feb 2021, 21:29

pascall schreef:Goed verhaal Wolf, alleen het verbruik/ minder rendement van een borstel loze motor snap ik niet.
Pascal.

Pascal, een boegschroef DC elektromotor, is vanwege de gunstige karakteristiek voor de serie motor gekozen, dat houd in dat de volle hoofdstroom door het anker loopt en bij een kopergewonden veld ook door het veld loopt.
De hoofdstroom overbrengen naar een draaiend anker zonder borstel vraagt dus een extra dynamo op de ankeras en ga er maar vanuit dat elke magnetische stroom overbrenging kost 20% comprende ?
Waar je, je verhaal van het net geplukt heb weet ik niet, maar zal wel iets van model bouw zijn, met stromen van 300A wordt het toch allemaal iets moeilijker.
Gr. Wolf1
Ps Varga als ik alleen vaar leg hem tegen de sluis muur zet de boegschroef op het vermogen dat mijn dynamo kan leveren bij stationair toerental en wandel naar buiten voor mijn touwtjes, maakt geen herrie en blijft mooi tegen de muur geplakt
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1849
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Welke boegschroef en waar installeren?

Berichtdoor Pettevlet » 03 Feb 2021, 21:42

Fijne discussie, heren (m/v). Dank daarvoor.

Ja, de Cupa had ik ook gezien, die gaat op de shortlist, samen met de Vetus BowPro.
Het BS-landschap begint voor mij wat duidelijker te worden dankzij jullie.

Nog wel een vraagje over de Cupa. De motor zit in de tunnelbuis, dat lijkt zeker een voordeel, maar betekent dat ook dat de tunnelbuis groter van diameter moet zijn voor dezelfde stuwkracht? Dat kan potentieel nog een probleempje zijn omdat de buis onder de steven van de vlet gehangen moet worden. En hoe minder waterweerstand bij de vaart, hoe beter natuurlijk.
Gebruikers-avatar
Pettevlet
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 21 Jul 2020, 20:59
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten