Schema AC - DC

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Schema AC - DC

Berichtdoor Michelr » 27 Dec 2020, 14:18

Voorlopig ontwerp AC en DC schema Valkkruiser Content 1200 Casco.

Boordnet DC: 12 en 24V
AC door middel van Quattro 5000 met mogelijkheid koppelen generator.
De Quattro willen we gaan inzetten om elektrisch te kunnen koken al dan niet ondersteund met wall spanning of generator. Wordt overigens wel op basis van een 3600watt uitvoering, dus 1 -fase kookplaat.

Afbeelding
Afbeelding
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Yep » 27 Dec 2020, 14:49

Nou, dat ziet er is basis prima uit.
Ik heb zelf de Cerbo een aantal maanden maar zoek nog naar de mogelijkheid om de Quattro te kunnen programmeren.
Dat kan wel met de MK3 maar telkens een draadje leggen tussen Quattro en PC is me teveel gedoe.
Ik zie dat jij daar een zwart kastje hebt......

Update: Ik zie geen verbinding tussen Quattro en Cerbo en tussen Smart Shunt en Cerbo?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Michelr » 27 Dec 2020, 15:01

Yep schreef:Nou, dat ziet er is basis prima uit.
Ik heb zelf de Cerbo een aantal maanden maar zoek nog naar de mogelijkheid om de Quattro te kunnen programmeren.
Dat kan wel met de MK3 maar telkens een draadje leggen tussen Quattro en PC is me teveel gedoe.
Ik zie dat jij daar een zwart kastje hebt......

Update: Ik zie geen verbinding tussen Quattro en Cerbo en tussen Smart Shunt en Cerbo?


De Cebro hangt via de VE-bus aan de Quattro, dat zwart kastje is een DMC. Met de DMC kan handmatig de maximale input van de wallstroom worden geregeld.
De shunt zal VE-bus of bluetooth worden gekoppeld, ben ik nog niet uit.

Ik las dat je gebruik maakt van de Cerbo, heb je ervaring met koppelen van tankmeters 0-180ohm bv?
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Yep » 27 Dec 2020, 15:07

Nee, tankmeters heb ik nog niet op de Cerbo.

Je kunt overigens op je Touch 50 (deze meen ik te ontwaren) de walstroom (en ook generator) instellen.
Scheelt weer een kastje.

SmartShunt met Cerbo is VE-direct.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Michelr » 27 Dec 2020, 15:11

Yep schreef:Nee, tankmeters heb ik nog niet op de Cerbo.

Je kunt overigens op je Touch 50 (deze meen ik te ontwaren) de walstroom (en ook generator) instellen.
Scheelt weer een kastje.

SmartShunt met Cerbo is VE-direct.


Dat scheelt weer een kasje dan, dacht dat de DMC nog nodig was.
Idd met Touch 50
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Yep » 27 Dec 2020, 15:12

En ook nog op de telefoon en PC via VRM.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Yep » 27 Dec 2020, 15:26

SmartShunt met Cerbo is VE-direct.
Idem tussen Cerbo en MPPT.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor FKZ » 27 Dec 2020, 21:42

Mooi schema vraag mij af of de gedeelde min in de 12 en 24 volt geen problemen geeft? Waarom 12/24 en 230?

Als ik dit formaat schip had zou ik zoveel mogelijk op 220 doen. Zeker alles wat met het huis gebeuren te maken heeft. Ook de water pompen dochpompen. En de hele keuken koffie koken etc.

Ga je ook iets doen met zonnenpanelen of is de generator de bron als je geen wal stroom hebt?

Alles op 24 volt en 2 omvormers van 3kw ipv 1 quatrro kan je voor koken meer stroom maken. En je hebt een redundantie.

Als je gaat koken op 220 dan vind ik 24 volt de juiste spanning als je de onderdelen nog moet kopen zou ik ook voor 24 volts boeg en hek schroeven gaan. En de motor starten op 24 volt. Wellicht kan je door naar 24 volt te gaan de hek schroef op de start accu draaien omdat je dan minder amperes door de kabel hoeft te duwen.

Als je iets met zonnepanelen gast doen en grote vermogens ivm koken etc zou ik kijken naar lifepo accus dat is zeker ism zonnepanelen en hoge belastingen een enorm rendement winst.

Succes
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Yep » 27 Dec 2020, 21:58

Hij heeft eigenlijk alleen 24/230V behalve voor de schroeven en het blok.
Als je 12V wijzigt in 24V betekent dat een ingreep op het blok/instrumenten en moeten er accu's bij.
Het is een keuze, met 24V halveer je wel de bedrading qua doorsnede.

V.w.b. bijna alle pompen en bv. LED plafondverlichting is 24V wel zo handig.
De keuze hierin is meer reuze dan met 230V.

Voor koken heb je genoeg aan een Bosch/Siemens 4-pits 1-fase inductie.
Draait op 16A en verdeelt deze over de gebruikte kookpitten (indien meerdere tegelijkertijd gebruikt worden).

Koken vergt wel vermogen maar de totale stroomafname is uiterst beperkt (bij mij 5% van het totaalverbruik, ca. 0,35 kWh gemiddeld per dag).

Een paar paneeltjes met een MPPT is inderdaad wel handig.
Dat scheelt weer wat (dure) generatoruurtjes.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Schema AC - DC

Berichtdoor Michelr » 27 Dec 2020, 22:44

FKZ schreef:Mooi schema vraag mij af of de gedeelde min in de 12 en 24 volt geen problemen geeft? Waarom 12/24 en 230?

Als ik dit formaat schip had zou ik zoveel mogelijk op 220 doen. Zeker alles wat met het huis gebeuren te maken heeft. Ook de water pompen dochpompen. En de hele keuken koffie koken etc.

Ga je ook iets doen met zonnenpanelen of is de generator de bron als je geen wal stroom hebt?

Alles op 24 volt en 2 omvormers van 3kw ipv 1 quatrro kan je voor koken meer stroom maken. En je hebt een redundantie.

Als je gaat koken op 220 dan vind ik 24 volt de juiste spanning als je de onderdelen nog moet kopen zou ik ook voor 24 volts boeg en hek schroeven gaan. En de motor starten op 24 volt. Wellicht kan je door naar 24 volt te gaan de hek schroef op de start accu draaien omdat je dan minder amperes door de kabel hoeft te duwen.

Als je iets met zonnepanelen gast doen en grote vermogens ivm koken etc zou ik kijken naar lifepo accus dat is zeker ism zonnepanelen en hoge belastingen een enorm rendement winst.

Succes


De boegschroeven zijn besteld op 12v. In combinatie met een eigen accu en een eigencircuit van 12v aangesloten op een Argofet laadstrromverdeler verwacht ik hier geen problemen. Voor laden van de accu’s via de wallstroom wordt gedacht aan een lader direct naast de accu of via hetzelfde circuit vanaf de argofet maar dan wel aangesloten op de uitgang van de argofet.

In het schema is een MPPT opgenomen voor aansluiting van zonnepanelen.

Er is bewust gekozen voor een zwaardere omvormer op 24v om hiermee belasting van accu’s tov 12v accubank te verminderen qua piekstromen. Voor nu gaan we uit van AGM, maar mogelijk in de toekomst lithium toepassen staat open, maar er moet nog veel geregeld worden dus concessies gemaakt worden. Door nu op een zwaardere omvormer te gaan is ook de generator niet direct noodzakelijk met een 1 groeps kookplaat.

De motor wordt een mitsibushi sole 6 cilinder 95pk zonder poespas maar wel met twee dynamo’s.

Voor de ledverlichting op 12volt is een orion opgenomen die de spanning constant houd rond de 12,2 volt. Dit schijnt de levensduur van de verlichting te verlengen.

De koelkast van 210 liter wordt een A+++ verbruik tussen 76-100kwh per jaar.volgens berekening van victron in het document altijd stroom zou dit neerkomen op 8-15amp per dag. Lijkt mij erg enthousiast, dus ga uit van 16-30 amp. Op basis hiervan gekomen op een accubank van circa 460ah met de gedachten met zonnenpanelen tussen de 45 - 70 amp per dag te kunnen laden.
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten