Accu kabels

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accu kabels

Berichtdoor Wim Niessen » 06 Jan 2012, 00:55

Als startaccu heb ik 120Au.
Mijn simpele vraag: hoe zwaar moet de massakabel zijn en wat voor soort kabel gebruik je bijvoorkeur als massakabel.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor sigdock » 06 Jan 2012, 11:30

Dat is net zo eenvoudig om te beantwoorden als 'Wat is het verschil tussen een krokodil'. De dikte van een kabel is niet afhankelijk van de capacitet van de accua maar van de stroom die er doro gaat en de lengte. Zo kan ik uit een 55Ah Optima rustig 200A startstroom trekken terwijl ik en 650Ah service-bank doorgaans niet verder belast dan 15A. De kabel aan de Optima zal dan een stuk dikke rmoeten zijn dus je ziet dan de capaciteit niet relevant is.
Om je vraag goed te beantwoorden zijn er een paar dingen nodig: wat is de maximale (ook vollast) stroom van jouw startmotor en hoe lang gaat dee massakabel worden in jouw situatie? Wat meer pragmatisch: hoe dikker en korter, hoe beter en je kunt gewoon accukabel gebruiken. Loop even lansgs de loakle accu-leverancier en ze kunnen zo iets voor je maken, compleet met mooie aangeknepen ogen.
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jan 2012, 18:29

Je meet de koudstartstroom en rekent dan voor een startmotor 5A tot 6 A per mm²
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor vuuren1 » 07 Jan 2012, 22:45

Wim Niessen schreef:Als startaccu heb ik 120Au.
Mijn simpele vraag: hoe zwaar moet de massakabel zijn en wat voor soort kabel gebruik je bijvoorkeur als massakabel.


Wim,
Waarom heb je een startaccu van 120 Ah?
Is veel te groot voor dat kleine dieseltje en derhalve onnodig.

De opgenomen stroom van deze startmotor zal niet meer zijn dan 150A (bij koude motor, koud weer enz.).

Neem gewoon een stuk van dezelfde kabel als die naar de startmotor loopt (ik neem aan dat die voldoende dik is en de massakabel niet langer zal zijn).

De stroom, de lengte en de soortelijke weerstand bepaalt de doorsnede.
Ik denk daar nooit meer over na en neem altijd een te dikke kabel.
Bij kleine motoren is dat 70-90 mm2 "startkabel" of "laskabel" (in elk geval soepele kabel met een oliebestendige mantel).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Jan 2012, 17:51

Thx Hans.
Ik weet het, het is een klein torretje maar meen mij te herinneren dat in de specs van Craftsman staat dat ze graag een 120Au accu zien.
Ik heb nu een 90Au accu en begrijp uit jou reactie dat deze voldoende zal zijn. Scheelt me weer wat Eurootjes.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jan 2012, 19:35

vuuren1 schreef:De opgenomen stroom van deze startmotor zal niet meer zijn dan 150A (bij koude motor, koud weer enz.).
Hans begrijp deze aanname niet helemaal ?
Startmotor met een koudstartstroom van 150A is een startmotor van 2PK.
Dat zit tegenwoordig op een scooter !
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Jan 2012, 20:25

Ter info Wolf: het gaat over een 42PK motor
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor Wolf1 » 08 Jan 2012, 20:35

Juist ja, en een 42Pk dieselmotor heeft een startmotor van 4PK en die gaat dus nooit zijn vermogen leveren met 150A
Maar Hans hersteld zich verder in zijn verhaal door het adviserenkabels van 70 tot 90 mm² te gebruiken.
Dit is dan weer lichtelijk overdreven, 50 mm² wil do !
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2012, 22:16

@Wolf,
-Vroeger- heb ik nog wel eens startstromen gemeten en toen kwam ik bij dit soort karretjes ongeveer op de 150A waarde uit.
Maar, om je gerust te stellen heb er nu even de manual van een (iets) oudere 4 cilinder Mitusubishi bijgepakt:
12Volt en drie varianten:
1.6 KW nominal: 100A or less.
1.8 KW nominal 100A or less
2.0 KW. nominal 130A or less.
Ze gaan dan uit van 11,5 V terminal voltage.

Conclusie:
Een 1.6 of 2 KW starter wordt niet als zodanig belast.

Het is, zoals je ongetwijfeld weet een gelijkstroom serie-motor; de belasting (tegen EMK) bepaalt de opgenomen stroom.
Met adviseren van kabeldoorsneden ga ik op veilig omdat ik de lengte niet weet (en dat is toch echt een belangrijk gegeven (r x a = L x rho).

In de meeste gevallen zal de startaccu geen meters van de startmotor afstaan en is 50 mm2 ook zat.

@ Wim,
Ik kan haast niet geloven dat Mitsubishi/Crafsman-Marine 120Ah opgeeft.
Een beetje accu van 44 AH heeft geen enkele moeite met deze 1750CC dieselmotor.
Geen vergelijk met het moeizame Peugeot startgedrag.. Als het brandstofsysteem goed is aangesloten schrik je straks gewoon als de motor aanslaat. Voorgloeien is ook niet nodig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Accu kabels

Berichtdoor Wim Niessen » 08 Jan 2012, 22:31

Wolf en Hans,
Beiden bedankt.
Hans, ik zei: ik meen mij te herinneren etc.etc. (over die 120A). Als ik de specs tegen kom zal ik je laten weten wat er staat.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten