Hallo. Ik ben van plan om een acculader/omvormer te plaatsen op mijn boot. Ik denk aan een victron multiplus 1600 watt ac.
Er is nu zowel een 220v als een 12/24 volt systeem aanwezig. 220v alleen via walstroom, 12v accu's worden geladen door de motordynamo.
Er staan 4 accu's (nieuw) in het motorruim, Dynac Marine accu 72511 M, 12 volt, 225 Ah. Onder het dashboard zit een keuzeschakelaar 1, both en 2.
Ik heb het vermoeden dat alle 4 de accu's nu parallel gekoppeld zijn.
Voor de boegschroef worden accu 1 en 2 doormiddel van een serie-parallel schakelaar op 24v gezet.
Voor de startmotor worden accu 3 en 4 met een andere s-p schakelaar op 24v gezet.
Zoals het nu aangesloten zit werkt het goed. Er zijn geen zware stroomverbruikers. Wat waterpompjes, een diesel-webasto cv en een koelkastje op 220.
Mijn plan is om de boot als varend woonschip te gaan gebruiken. Meestal in de haven waar walstroom is en af en toe een paar dagen of weken op pad, en dan wil ik qua stroom zelfvoorzienend zijn. Ik wil ook 4 grote zonnepanelen op de stuurhut plaatsen.
Het liefst alles zoveel mogelijk automatisch, daarom denk ik aan een Multiplus.
Ik maak me een beetje zorgen over de serie-parallel schakelaars in combinatie met de Multiplus. Misschien onterecht, in de huidige situatie wordt waarschijnlijk bij gebruik van de 24v boegschroef de laadstroom onderbroken.
Wat ik nodig heb aan boord is 220v, accu's die geladen worden en 12v boordnet, zowel aan de wal als varend, ankerend.
Het liefst wil ik zo'n Multiplus ergens bij prikken zonder teveel aan de goed werkende installatie te wijzigen.
Heeft iemand een idee hoe ik dat (veilig) kan doen?