Onafhankelijk van walstroom, graag advies

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Buzz » 05 Nov 2020, 14:10

Hallo. Ik ben van plan om een acculader/omvormer te plaatsen op mijn boot. Ik denk aan een victron multiplus 1600 watt ac.
Er is nu zowel een 220v als een 12/24 volt systeem aanwezig. 220v alleen via walstroom, 12v accu's worden geladen door de motordynamo.
Er staan 4 accu's (nieuw) in het motorruim, Dynac Marine accu 72511 M, 12 volt, 225 Ah. Onder het dashboard zit een keuzeschakelaar 1, both en 2.
Ik heb het vermoeden dat alle 4 de accu's nu parallel gekoppeld zijn.
Voor de boegschroef worden accu 1 en 2 doormiddel van een serie-parallel schakelaar op 24v gezet.
Voor de startmotor worden accu 3 en 4 met een andere s-p schakelaar op 24v gezet.
Zoals het nu aangesloten zit werkt het goed. Er zijn geen zware stroomverbruikers. Wat waterpompjes, een diesel-webasto cv en een koelkastje op 220.
Mijn plan is om de boot als varend woonschip te gaan gebruiken. Meestal in de haven waar walstroom is en af en toe een paar dagen of weken op pad, en dan wil ik qua stroom zelfvoorzienend zijn. Ik wil ook 4 grote zonnepanelen op de stuurhut plaatsen.
Het liefst alles zoveel mogelijk automatisch, daarom denk ik aan een Multiplus.
Ik maak me een beetje zorgen over de serie-parallel schakelaars in combinatie met de Multiplus. Misschien onterecht, in de huidige situatie wordt waarschijnlijk bij gebruik van de 24v boegschroef de laadstroom onderbroken.
Wat ik nodig heb aan boord is 220v, accu's die geladen worden en 12v boordnet, zowel aan de wal als varend, ankerend.

Het liefst wil ik zo'n Multiplus ergens bij prikken zonder teveel aan de goed werkende installatie te wijzigen.
Heeft iemand een idee hoe ik dat (veilig) kan doen?
Buzz
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 Mei 2020, 21:34
ligplaats: Krommenie
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor FKZ » 05 Nov 2020, 16:02

Hoi Buzz,
Even een paar vragen: Je motor start op 24 volt? laad je motor ook op 24 volt

heb je een 24 of 12 volt boord net? Met dus 1x een start/boegschroef accu (2x 12volt accu) en een huishoud accu (2x12Volt accu).

Als ik het accu type zoek dan kom ik uit op een start accu die zijn niet heel geschikt om als Huishoud accu te gebruiken en om langdurig een kleine stroom te leveren.

mvg FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Nov 2020, 17:14

Alvast een paar loze kreten:
1400W voor een omvormer op een schip waar je langdurig op wilt verblijven vindt ik aan de krappe kant.
Je begint al met een koelkast op 230V

Ik heb zelf een 2000W staan en dat ervaar ik soms aan de krappe kant, en dan draait mijn koelkast op 12V

Die 0-1-2-B schakelaars zijn een grote bron van ellende .

Probeer start en service volledig te scheiden en gebruik overeenkomstige accu's voor deze toepassingen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor heuvels » 05 Nov 2020, 19:56

En heb je ruimte in je machinekamer om een aggregaat te plaatsen? En hoeveel ampère levert je dynamo?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Nov 2020, 00:09

Buzz schreef:Het liefst wil ik zo'n Multiplus ergens bij prikken zonder teveel aan de goed werkende installatie te wijzigen.
Heeft iemand een idee hoe ik dat (veilig) kan doen?

Daar zit overigens niet zo'n probleem.
Zo'n kast heeft 3 aansluitingen:
- 230V AC IN (Walstroom)
- 230V AC UIT (Boordnet)
- 12V DC IN/UIT (Accu)
De rest regelt die kast zelf, hoef je niks aan te doen, bij sommigen kun je zelfs de max walstroom afname instellen om te voorkomen dat de walzekering er uit gaat.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Nov 2020, 00:13

heuvels schreef:En heb je ruimte in je machinekamer om een aggregaat te plaatsen? En hoeveel ampère levert je dynamo?

Met de huidige techniek (lader/omvormer/accu combinatie etc) bestempel ik de installatie en het gebruik van een aggregaat als achterhaald.
ehalve wanneer je een 4x 2Kw inductiekookplaat in je kombuis hebt en/of regelmatig een wasmachine wilt laten draaien.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Buzz » 06 Nov 2020, 00:30

Dank voor de reacties.
Het boordnet is 12v. De dynamo is 12v. Het amperage van de dynamo weet ik niet. Het betreft een Bussing Unterflur motor waar ik helaas erg weinig gegevens van heb, ik weet ook niet of de originele dynamo en startmotor er nog op zitten.
Starten op 24v doormiddel van serie-parallelschakelaar over 2 van de 4 accu's. Boegschroef op 24v, serie-parallelschakelaar over de andere 2 accu's.
Handig dat ik nu weet dat ik 4 startaccu's er in heb liggen, dat wordt zowizo een investering in huishoudaccu's.

De koelkast wordt de grootste stroomverbruiker, vriezer hoef ik niet. Ik ga uit van 100 watt. Plus een led tv, dan ben ik er wel zo'n beetje. Ik heb de Multiplus nog niet, ik kan gaan voor wat overcapaciteit.
Start en service scheiden zou kunnen, een Multiplus zou een 2e laaduitgang hebben voor startaccu. En dan de omvormer op de huishoudaccu's laten draaien bijvoorbeeld.

In de boeg heb ik nog plek zat voor een aggregaat. Dan moet ik waarschijnlijk alleen het dekluik vergroten.

Ik vond op internet een oud draadje https://nl.sport.varen.narkive.com/duSu ... ader-vraag
Komt in de buurt van mijn vraag. Alleen begint het te duizelen als ik het lees, gaat me qua elektrotechnische kennis iets boven mijn pet en ik wil het juist niet te ingewikkeld maken.

Dit is de boot, 17.25 meter, geklonken romp uit omstreeks 1940, op nieuw opgebouwd in ca. 1970.
Afbeelding
Buzz
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 Mei 2020, 21:34
ligplaats: Krommenie
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Kwokko » 06 Nov 2020, 01:38

Buzz schreef:Het betreft een Bussing Unterflur motor

Als het nog een echte Büssing Unterflur is,is het een oudje,want Büssing is in 1971 overgenomen door MAN.
Dan stamt de motor van voor die tijd.
Unterflur wil zeggen,dat deze motor is ontwikkeld voor "onder de vloer".
Ze lagen destijds niet onder de cabine,maar onder de laadbak van vrachtwagens,en zodoende hadden de cabines meer ruimte van binnen.
Ze zijn dus ontwikkeld voor vrachtwagens.
De Unterflur motor is een lijnmotor met horizontaal liggende cilinders.
De Leeuw embleem op de huidige MAN's stamt van Büssing af.
Kwokko
 

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor FKZ » 06 Nov 2020, 13:52

Een 12 volt laad installatie op de motor en een 24 volt start installatie dat is niet heel gebruikelijk. Welke onderdelen werken op 12 en welke werken op 24 volt? Als je op je boot gaat wonen en dus veel aan de walstroom ligt zou ik zoveel mogelijk 220 willen hebben. Dus eigenlijk alles wat met het huishouden te maken heeft 220 en dat wat met varen te maken heeft op DC spanning. Je zal in 12 of 24 volt een keuze moeten maken bij hogere vermogen zou ik voor 24 volt gaan. Wil je grid afhankelijk zijn of ook als je stil ligt zoveel mogelijk ofgrid zijn?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Nov 2020, 12:14

@FKZ: Voor grotere vermogens is 24V inderdaad beter, nadeel is dat je dan al snel in het professionele (vrachtwagen/bussen) segment terecht komt . . . .
Verder ga ik met je mee: Zoveel mogelijk op 230 AC ..

Voor ons huidige schip hadden we een sloep waar we hebben zitten knoeien met 12V dompelaars/waterkokers ... een ramp ... als het een beetje waaide koelde het sneller af dan het opwarmde.
Daarom nu (afgezien scheepstechniek) alleen de verlichting en de koelkast 12V, de rest is 230V met letterlijk in elke hoek een wcd, t/m naast het hoofdeinde van het bed aan toe.
Waterkoker, koffizetter, combimagnetron, tv gewoon 230...

Alles via de Mastervolt Combi,
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten