Onafhankelijk van walstroom, graag advies

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor quichot » 07 Nov 2020, 12:26

Niet om te pochen, maar ik heb behoorlijk wat ervaring met zowel (semie)permanente bewoning van ons scheepje als met walonafhankelijkheid. Dus ik haak even in.

De haalbaarheid valt of staat met de mate van luxe die je van thuis wilt meenemen aan boord.
Dat is een strikt persoonlijke overweging, dat besef ik, maar mijn vrouw en ik hebben ons altijd gerealiseerd dat het leven aan boord geen kopie hoeft te zijn van ons leventje thuis. Dus geen stroomvreters als inductieplaten, magnetron of nespresso. Heb je die stap eenmaal gezet, dan kun je met verrassend weinig energie toe, zonder dat het afzien wordt. Op deze wijze varen wij al jarenlang walonafhankelijk.

De installatie die jij omschrijft lijkt mij in dit verband nodeloos gecompliceerd. Ok, het werkt, zeg je, maar dat betekent nog niet dat het de handigste optie is om je doel te bereiken.
Houd het simpel, en vooral overzichtelijk. Gooi die sp- en keuzeschakelaars eruit. Onze motor start op 24v, heeft daarvoor een eigen 24v dynamo, die 2 seriegeschakelde optimaatjes van 72Ah laden. Die optimaatjes hoeven verder niet veel te doen, met één uitzondering, ze voeden ook een dc/dc-omvormer, waarmee ik als nodig de 12V-servicebank kan bufferladen tijdens het varen. Om die reden koos ik niet voor red tops, maar voor yellow tops als startaccu's.

Dito voor de boegschroef. Niks ingewikkeld scheiden en omschakelen, 2 eigen optimaatjes in serie, ook 72Ah, meer dan zat, met hun eigen (dus tweede) dynamo aan de motor.

Dan de servicebank. 500Ah, 100% solar, waarvoor we 540Wp aan panelen hebben. Schrik niet, dat is niet meer dan 2 m2 dekruimte. Alle lampen aan boord zijn led's. Een omvormer voedt de 230V koelkast, ladertjes voor pc en telefoons, en soms wat stekkergereedschap.
Die panelen krijgen het van medio november tot media februari zwaar. Daar moet ik eerlijk in zijn, maar dan kan ik de servicebank dus bufferladen met de dc/dc-converter tijdens het varen.
Liggen we de hele winter stil, ja, dan moet alles wat over de omvormer loopt aan de walstroom. Het is niet anders. De panelen laden dan nog wel genoeg voor alle 12V-gebruikers.

De grootste energievreter, warmte, voeden we met gas en gasolie. Koken, douchen, afwassen met gasfornuis en geiser, verwarmen met een dieselkachel van Kabola.

Achterwacht bij dit alles is onze 5kva dieselgenerator plus zware acculader. Ook draaien we de wasmachine daarop als we geen walstroom hebben.

Nou ja, zo hebben wij dat opgelost. Misschien heb je er wat aan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Buzz » 08 Nov 2020, 00:16

Enorm bedankt voor alle tips. Ik was begonnen met een schema van de huidige situatie maar ik neig, mede door jullie nuttige informatie, naar ombouw naar 24 volt. Ik ben maar eens wat dieper in het motorruim gekropen, foto's gemaakt van typeplaatjes. De Webasto waterverwarmer voor de cv blijkt ook 24v te zijn, in het dashboardkastje liggen de stroomkabels ervan met accuklemmen er aan, zal ooit misschien aangesloten zijn geweest op een draagbare 24v accu o.i.d.,geen idee. Dan staat er nog een Rheinstrom boiler, die is dan weer op 220v, is ook op de koeling van de motor aangesloten. Misschien handig om de motor in de winter vorstvrij te houden. En nog een blauw keteltje met een 12v pompje. Kortom, voor elk wat wils.
Afbeelding

Ik schat dat de boot 90% van de tijd in de haven met walstroom zal liggen, 10% varend en off-grid.
Het zou mooi zijn als ik de Webasto aan de praat krijg, de door quichot genoemde geiser vind ik een mooie optie.
Genoeg stof tot nadenken.
Buzz
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 Mei 2020, 21:34
ligplaats: Krommenie
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Oeverloos » 08 Nov 2020, 13:21

Hey Buzz,

Wat ik zie op deze foto is een Rheinstrom boiler met element. Let op dat dit element niet aanstaat als de boiler leeg is!

Een Rheinstrom dekwaspomp type 4E nr:981218 , 50 ltr/min zout/zoet, 15Amp indien 24 V.
Dit is een uitstekende (en dure) pomp met behoorlijke opbrengst voor het afspuiten van de ankerketting etc.

Een Hollex 8 liter drukvat met een waterpompje voor het drinkwater systeem.
In het drukvat zit een 8 liter rubber balg.
Als je de zilverkleurige flens verwijdert kun je de balg er uit trekken.
Deze balgen moeten om de 5 jaar afhankelijk van het gebruik vervangen worden.
Aan de achterkant van dit drukvat zit een plastic kapje.
Hieronder zit een ventiel zoals bij een autoband.
Check met een bandenspanningsmeter.
De druk behoort rond de 1,3 - 1,4 bar te zijn als er geen waterdruk op het systeem staat.

Als je de waterkraan open zet en de pomp slaat meteen aan en kraan dicht de pomp slaat uit, dan is de balg leeg en drukloos.
Als je de waterkraan open zet en het duurt een tijdje voor de pomp aanslaat, dan functioneert de balg in het drukvat.
Als je de kraan dicht zet en de pomp blijft nog een tijdje druk op bouwen idem.

Wat betreft de vraag over walstroom, sluit ik mij aan bij Guido.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Popeye » 09 Nov 2020, 13:37

Oeverloos schreef:Deze balgen moeten om de 5 jaar afhankelijk van het gebruik vervangen worden.
.


Bij mij zit die daar nu al 15 jaar in. :?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Oeverloos » 09 Nov 2020, 14:19

@Jack
We weten allebei dat geen hond ooit naar deze rubber balgen omkijkt.
Het is een rotwerk om het ding er uit te halen en schoon te maken en te checken of de rek er nog in zit of dat ie uitgelubberd is.
Dan een bandenspannings meter, die je niet aan boord hebt. Een fietspomp, die je ook niet hebt of een compressor die je moet lenen.
Het advies van de balg fabrikant om de druk van de kraan te halen als we van boord gaan, nope. En als ie het doet blijft ie jaren zitten.

Maar als je het ding er uit te trekt, zie je dat ie bruinig en slijmerig is.
Aan de luchtkant van de balg staat een beetje roestwater in het vat. Weten we allebei. De schipperse niet.

Hier op het forum lezen heel wat mensen mee, dus juiste info.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor Patrick55 » 09 Nov 2020, 17:59

Tja Overloos.

ALs iemand niet de juiste technische achtergrond heeft kan je het zo moeilijk maken als nodig. Waarom zou iemand dan een expansievat openen om de balg te controleren. ALs zo iemand al weet dat hij drukloos de balgdruk kan controleren en daar dan de nodige conclusies uit trekken om dit bij te stellen zijn we een stuk verder. Of hij dat ook doet is een ander verhaal. Het zou al veel zijn als men weet dat als er water uit het ventiel komt dat dit een signaal is dat het vat overleden is. Dat niet iedereen een drukmeter en fietspomp aan boord heeft is zijn beslissing. Als je geen brandstoftank aan boord hebt kan je ook niet tanken. Met een boot aan de slag gaan vraagt toch wel enige kennis of tenminste de wil om die basiskennis te willen opdoen.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Onafhankelijk van walstroom, graag advies

Berichtdoor pascall » 09 Nov 2020, 18:46

Krijg wel een beetje de kriebels bij deze foto, zwevend kroonsteentje, touwtjes om de boel bij elkaar te houden, drukvat staat los zo te zien, losse kabels......
Is de boiler geborgd, de pomp?

Een golfje en......... mogelijk KNRM.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten