Niet om te pochen, maar ik heb behoorlijk wat ervaring met zowel (semie)permanente bewoning van ons scheepje als met walonafhankelijkheid. Dus ik haak even in.
De haalbaarheid valt of staat met de mate van luxe die je van thuis wilt meenemen aan boord.
Dat is een strikt persoonlijke overweging, dat besef ik, maar mijn vrouw en ik hebben ons altijd gerealiseerd dat het leven aan boord geen kopie hoeft te zijn van ons leventje thuis. Dus geen stroomvreters als inductieplaten, magnetron of nespresso. Heb je die stap eenmaal gezet, dan kun je met verrassend weinig energie toe, zonder dat het afzien wordt. Op deze wijze varen wij al jarenlang walonafhankelijk.
De installatie die jij omschrijft lijkt mij in dit verband nodeloos gecompliceerd. Ok, het werkt, zeg je, maar dat betekent nog niet dat het de handigste optie is om je doel te bereiken.
Houd het simpel, en vooral overzichtelijk. Gooi die sp- en keuzeschakelaars eruit. Onze motor start op 24v, heeft daarvoor een eigen 24v dynamo, die 2 seriegeschakelde optimaatjes van 72Ah laden. Die optimaatjes hoeven verder niet veel te doen, met één uitzondering, ze voeden ook een dc/dc-omvormer, waarmee ik als nodig de 12V-servicebank kan bufferladen tijdens het varen. Om die reden koos ik niet voor red tops, maar voor yellow tops als startaccu's.
Dito voor de boegschroef. Niks ingewikkeld scheiden en omschakelen, 2 eigen optimaatjes in serie, ook 72Ah, meer dan zat, met hun eigen (dus tweede) dynamo aan de motor.
Dan de servicebank. 500Ah, 100% solar, waarvoor we 540Wp aan panelen hebben. Schrik niet, dat is niet meer dan 2 m2 dekruimte. Alle lampen aan boord zijn led's. Een omvormer voedt de 230V koelkast, ladertjes voor pc en telefoons, en soms wat stekkergereedschap.
Die panelen krijgen het van medio november tot media februari zwaar. Daar moet ik eerlijk in zijn, maar dan kan ik de servicebank dus bufferladen met de dc/dc-converter tijdens het varen.
Liggen we de hele winter stil, ja, dan moet alles wat over de omvormer loopt aan de walstroom. Het is niet anders. De panelen laden dan nog wel genoeg voor alle 12V-gebruikers.
De grootste energievreter, warmte, voeden we met gas en gasolie. Koken, douchen, afwassen met gasfornuis en geiser, verwarmen met een dieselkachel van Kabola.
Achterwacht bij dit alles is onze 5kva dieselgenerator plus zware acculader. Ook draaien we de wasmachine daarop als we geen walstroom hebben.
Nou ja, zo hebben wij dat opgelost. Misschien heb je er wat aan.