Afstand bedienbare accuschakelaars

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor varg » 15 Okt 2020, 16:37

Het mooie van die €300,- BEP schakelaars is dat het bipolaire relais zijn. Alleen tijdens het schakelen is er stroomverbruik. De chinees (rustig maar...zelfs een DAF kan kapot, dat weet je toch) heeft een standby verbruik en dat wil je eigenlijk niet, wordt warm...en geeft een onprettig gevoel. En inderdaad schakelt hij alleen in de min.

Je wilt niet teveel geld uitgeven....Eigenlijk is de beste oplossing dan om de bestaande (ik hoop 'goede' ) schakelaars te voorzien van langere kabels met voldoende doorsnede zodat op een goed bereikbare plaats geschakeld kan worden.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor Frank » 15 Okt 2020, 21:26

Ik heb dat ding op Ali nog eens goed bestudeerd. Kan niet helemaal de kwaliteit en het Amperage goed achterhalen.
En klopt dat die Chinese schakelaar ook in stand-by nog stroom blijft gebruiken. Dat vind ik niet wenselijk.
Dit ga ik inderdaad niet avonturen (ondanks dat ik al een goede verzekering heb :D ).

Ik wil er wel wat geld aan uitgeven, maar 900 euro voor drie schakelaars, dat gaat me wel te ver.
Dus inderdaad, van de winter toch maar kabels vervangen door langere, lijkt me wel de beste oplossing.
En die BEP schakelaars, nou die vertrouw ik wel.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor Amersfow » 15 Okt 2020, 22:21

BTW; wat voor ingewikkelde installatie heb je dat je 3 accuschakelaars frequent moet gebruiken? Ik heb er 1 voor de gebruiksaccus, die wordt 1x per vakantie gebruikt. De 2 voor de boegschroef en motor die zet ik alleen uit voor de winter (en dan alleen als ik zin heb, meestal laat ik die ook aan).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor Frank » 15 Okt 2020, 23:28

Zo te lezen hebben wij dan allebei dezelfde ingewikkelde installatie :lol:

Het verschil is alleen dat ik wel alles uitschakel als ik van de boot afga. Overbodig? Geen idee, maar voor mijn gevoel wel veilig.
Maar de schakelaars zitten onder het luik. Dus eerst tafel wegschuiven, tapijt aan de kant, zwaar luik open en op de knieën de schakelaars draaien.
Dat begint me te vervelen, dus een paar schakelaars op de stuurstand vond ik wel een aardig idee.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor aquanaut » 16 Okt 2020, 10:05

Frank schreef:Zo te lezen hebben wij dan allebei dezelfde ingewikkelde installatie :lol:

Al eens nagedacht over schakelen in de min?
De min van alle accu's is gemeenschappelijk, deze gemeenschappelijke min onderbreken zorgt dat je alle aangesloten accu's onderbreekt met 1 schakelaar.
Bijvoorbeeld met deze schakelaar:
https://www.bluesea.com/products/7700/ML-RBS_Remote_Battery_Switch_with_Manual_Control_-_12V_DC_500A

Mooie van deze schakelaar is dat je hem manueel kunt blokkeren voor inschakelen.
Dus ben je langere tijd van boord en wil je een "anti diefstal" blokkade opwerpen dan zet je hem met de hand op locked off.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor Amersfow » 16 Okt 2020, 10:40

Ik heb de accuschakelaar van de verbruikers aan de zijkant van de stuurkolom. Daar gaat niet alles doorheen; de plus naar mijn genoemde relaisbank voor zware gebruikers en de zonnepanelen staan permanent aangesloten. Ik heb jaren voor de winter de accupolen losgemaakt, maar ben daar mee gestopt. Soms vonken bij het demonteren en eigenlijk in het voorjaar nooit een platte accu gehad. Moeite niet waard. (Heb geen 220v aan boord buiten de vakanties).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor Marie Christina » 16 Okt 2020, 15:16

Frank schreef:Zo te lezen hebben wij dan allebei dezelfde ingewikkelde installatie :lol:

Het verschil is alleen dat ik wel alles uitschakel als ik van de boot afga. Overbodig? Geen idee, maar voor mijn gevoel wel veilig.
Maar de schakelaars zitten onder het luik. Dus eerst tafel wegschuiven, tapijt aan de kant, zwaar luik open en op de knieën de schakelaars draaien.
Dat begint me te vervelen, dus een paar schakelaars op de stuurstand vond ik wel een aardig idee.

Dat probleem had ik ook, Frank.
En juist omdat ik het ook een prettig idee vindt dat alles stroomloos is als ik van boord ben heb ik een goede scheepselectricien in de arm genomen die de boel voor me verlengd heeft.
Heeft me een paar honderd euro gekost, maar dan is alles wel goed gebeurd met bedrading en schakelaars (of hoe ik het ook maar dien te noemen) die voldoen.
(Voor het bedrag dat je anders uit had moeten geven aan die a.b. schakelaars had moeten besteden heb je die elec er ook uit.)

Eén en ander is opgesteld in de stuurstand waar ik een luikje in gemaakt heb.
Luikje open, schakelaars omdraaien en klaar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor aadbloem » 16 Okt 2020, 20:43

Met belangstelling deze topic aan het volgen. Bij mij aan boord geen BEP schakelaars. Wel zekeringen. Ooit bij de bouw wel twee van die BEP schakelaars gekocht maar die zitten nog nieuw in doos. De zekeringen zijn 300A voor de boeg- en hekschroef en 150A voor de startmotor. Op de serviceset in de bedradingskast een 40A automaat. Zo'n gewone die thuis ook in je meterkast zit. Dat is de enige die ik uitschakel in de winter. Dan weet ik zeker dat dat de koelkast, de waterpomp en andere spulletjes geen stroom trekken. De enige stroomtrekker is dan het VETUS boegschroef besturingskastje electronica dat gevoed wordt uit de hekschroefaccu. Maar die set staat in de winter op een druppellader. Ik vraag me nog steeds af: Zal ik die BEP schakelaars alsnog ertussen bouwen en ga ik ze dan bij elke afwezigheid uit zetten?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Afstand bedienbare accuschakelaars

Berichtdoor Amersfow » 17 Okt 2020, 08:22

Het kan voorkomen dat de relais van boegschroef verkleven. Dan blijft de motor draaien, in zo'n noodsituatie is een schakelaar wel handig. Is overigens wel een 100 euro schakelaartje.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten