Winterklaar maken

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Winterklaar maken

Berichtdoor Het Sluizenfront » 13 Okt 2020, 09:43

Door de zachte winters van de afgelopen jaren ben ik aan het overwegen om het winterklaar maken achterwege te laten.
Om dan toch enig verweer tegen koude nachten (en evt. dagen) te hebben ben ik aan het overwegen om daar de Eberspacher hete lucht verwarming die in de boot zit voor in te zetten.
Probleem is echter dat het met de bijbehorende thermostaat in de laagste stand nog steeds 14 gr. wordt, en dat is veel te warm.
Ik zoek dus iets waarmee ik de verwarming kan inzetten om de temperatuur in de boot tussen de 2 en 4 gr. te houden.
Ik zou dat natuurlijk ook kunnen oplossen met een elektrisch kacheltje maar het nadeel is dan dat verwarming maar op een punt plaats vindt terwijl ik met de Eberspacher alle ruimtes van de boot bestrijk. Weet iemand of er iets is waarmee ik de Eberspacher in kan zetten voor dat doel?
De boot ligt wel gewoon aan de walstroom.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Okt 2020, 10:26

Er schijnen van die verwarmingslinten te bestaan die je om afsluiters kunt wikkelen. Ik heb even geen voorbeeld voor je of link, maar ik denk dat die er wel gaat komen van iemand anders :-)

Maar ik wil tegelijk even inhaken op het winterklaar maken. Ik heb nu twee winters de boot winterklaar laten maken. Waarom? Omdat ik er nog geen kennis van had hoe dat goed te doen.
En ik voor de verzekering alleen gedekt ben voor schade als ik kan aantonen dat ik de boot door een (erkend c.q. deskundig) bedrijf winterklaar heb laten maken.
Als je voor jezelf weet dat je je eigen boot winterklaar kan maken en je weet waar je mee bezig bent, dan weet je ook dat er niets kan gebeuren.
Maar in mijn geval wist ik dat (nog) niet.

Echter de afgelopen twee winters was het achteraf niet nodig geweest.

Ik heb begrepen dat als het niet te hard vriest of niet te lang en niet te hard, dat dan de kans dat afsluiters bevriezen nihil is omdat het water niet zo gauw behalve de oppervlakte dan, bevriest.
Ik ben daar wel benieuwd naar. De enige afsluiters van belang zijn die van mijn toilet. Die zitten op de huid ongeveer (denk ik) 30 cm onder de waterlijn.
Wanneer zou ik daar riisco lopen met bevriezing? Ik bedoel hoe lang en hoe hard moet het vriezen dat die afsluiters zouden bevriezen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Oeverloos » 13 Okt 2020, 12:55

Afgelopen winter heb ik met verbazing naar de weersystemen gekeken.
Lage druk gebieden rond de Noordpool en een hoog boven Centraal Europa.
Daar tussen door een onafgebroken rij lagedruk gebieden die hier in West Europa voor zacht weer zorgden.
Als we weer zo’n weersysteem krijgen dan hoeven we hier van de winter niet op vorst te rekenen.

Maar als er een groot hogedruk systeem boven de pool komt en een hogedruk gebied boven Scandinavië, dan krijgen we hier wel winter.
En afgeborrelde boten die niet winterklaar waren gemaakt.

Het is soms een klus om de boot winterklaar te maken, omdat bij de bouw niet altijd is meegedacht.
Vooral de afsluiters onder de waterlijn die één voor één met antivries gevuld moeten worden (of met lucht moeten worden doorgeblazen) is een geknoei met een slang en een trechter en een antivries kolom boven de waterlijn.

Maar zoals Jan hierboven terecht zegt, als je het elk jaar doet of laat doen, leer je je schip beter kennen.
De afsluiters moeten wel blijven functioneren. Use it or lose it.

@Het Sluizenfront, je kunt best de Eberspächer aanzetten als het vriest.
Een Eberspächer hetelucht kachel is een uitstekende verwarming, maar is niet bedoeld voor continue gebruik.
Reken op rond 3000 uur levensduur, voor revisie.
Althans dat is mijn ervaring met een D5 en een D8 airtronic.
Dat is wel iets om rekening mee te houden.
En als je in een sneeuwstorm met min 10 graden in je bed ligt, moet je niet gaan denken of je Duitse kwaliteits product wel aan blijft.

Als je langdurig op de boot bent met lage temperaturen en je hebt alleen een luchtverwarming aan boord dan blijft het punt met de beperkte aantal draaiuren.
Ik neem een reserve (gereviseerd) exemplaar mee. Je kunt ze makkelijk wisselen met de stekker aansluitingen.

Mvrg.

Oeverloos
Laatst gewijzigd door Oeverloos op 13 Okt 2020, 14:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor pascall » 13 Okt 2020, 13:11

Heb zelf op de afsluiters tracing zitten.
Deze verwarmingsdraad verbruikt 7 watt per meter.
Veel betrouwbaarder dan een kachel en goedkoper in verbruik!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Okt 2020, 13:51

Die verwarmingslinten inclusief thermostaat koop je bij de betere vijver/aquariumspecialist.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor pascall » 13 Okt 2020, 14:16

Mopolcamper schreef:Die verwarmingslinten inclusief thermostaat koop je bij de betere vijver/aquariumspecialist.


Thermostaat is niet nodig, zelf regelende tracing kopen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Het Sluizenfront » 13 Okt 2020, 15:04

Voor de volledigheid moet ik misschien even vermelden dat ik zelf niet aan boord ben want dan zou de Eberspacher gewoon zijn werk kunnen doen naar 20gr.
Het gaat dus om de boot vorstvrij achter te kunnen laten en dan alleen te verwarmen als het nodig is om vorstvrij te blijven.
Tracing op de leiding zou ook kunnen maar er zijn een aantal waterleidingen waarvan ik meters niet kan bereiken omdat ze achter de betimmering zitten . bv. de leidingen naar de buitendouche bij het zwemplateau.
Ik zou de zaak in ieder geval graag actief willen houden omdat we incidenteel wél eens aan boord verblijven waarbij het handig zou zijn als toilet en waterleiding in bedrijf zijn. Ook vonden we het afgelopen winter zonde dat we niet konden gaan varen omdat.... Er zijn toen meerdere keren geweest dat het best fijn vaarweer was.
Als de Eberspacher-thermostaat de zaak de hele winter op 14 gr. gaat houden dan wordt dat zeker een aanslag op zijn levensduur en gaat dat ook erg veel gasolie kosten vrees ik.
Daarom was ik aan het denken of dat ik geen andere thermostaat die wél om en nabij het vriespunt kan schakelen, achter die van Eberspacher kan plaatsen (serie).
Ik vraag me alleen af of de Eberspacher ook nog bepaalde functionaliteit heeft t.b.v. de naloop van de ketel.
Ik zou ook elke keer als er vorst op komst is (ik heb een alarm aan boord dat ook een temperatuurmelding bij een ingestelde waarde kan doen naar mijn telefoon) naar boord kunnen gaan en de kachel aan zetten maar ik heb me laten vertellen dat zoiets niet aan te raden is ivm condensvorming die zich dan veel meer voor gaat doen door de grote temperatuurschommelingen.
Voor de machinekamer ben ik eigenlijk niet zo bang. In de winter ligt de boot in relatief warm water en zolang er op het buitenwater nog geen (vast) ijs ligt zal het in de machinekamer niet snel vriezen lijkt mij.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor pascall » 13 Okt 2020, 15:51

Zo je watersysteem maken dat je het makkelijk kan aftappen, ben je van alle ellende af.
Een kachel laten branden is risico vol, zeker een kachel die niet bedoeld is voor continue gebruik.
Als deze er mee stop in een vorstperiode ben je de Sjaak!
Daar buiten ga je een berg condens produceren met de mogelijke nodige vochtschades.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor pascall » 13 Okt 2020, 15:53

Kan je de tracing niet met een trekdraad achter de betimmering trekken?
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Winterklaar maken

Berichtdoor Het Sluizenfront » 13 Okt 2020, 15:59

Bij tracing is het van belang dat de verwarmingsdraad goed contact maakt met de leiding/kraan voor een optimale warmteoverdracht.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten