Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor elrenegado » 13 Jul 2023, 13:37

Als die quattro weer "alive" is wel.... anders zal het oud ijzer prijs zijn vrees ik.
Maargoed, overwegen wel waard, scheelt wel hoop gedoe met extra draadjes etc.
Want ook de MPPT's moeten dan via AtC/D gaan werken kwam ik vanmorgen achter.

Abs en floats heb ik nu ook zo staan.
vreemde is dat de handleiding van de accu 28.2 vs 26.4 vertelt, die had ik er dus ingezet en die 28.2 triggerde het alarm.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 13 Jul 2023, 15:16

Ik had je de instellingen nog aangeboden....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor elrenegado » 13 Jul 2023, 16:10

Klopt, maar leek me niet handig daar je een andere setup hebt, enkel accus en bms zijn hetzelfde. Mijn quattro kan bepaalde dingen niet bv. En mij was verteld, hou de aangegeven voltage uit de manual aan. Dus dan doe ik dat braaf :D
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor elrenegado » 14 Jul 2023, 12:02

naar wat ik net van support hoor, kloppen die waardes van 28.2 absorptie en 26.4 float wel die ik erin had gezet n.a.v. de MG-LFP manual versie 1.4
Schijnt dat dit per batch batterijen verschilt..

De Quattro leeft weer, maar word wel vervangen voor een nieuwe zodat DVCC ook gebruikt kan worden.
Dit omdat ik anders via 2 draadjes de AtC/D aan moet sluiten, en de MPPT's ook niet meer via de Cerbo zou kunnen uitlezen.
Snap het niet helemaal, maar ze weten het ongetwijfeld beter dan ik in deze.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 14 Jul 2023, 15:16

elrenegado schreef:naar wat ik net van support hoor, kloppen die waardes van 28.2 absorptie en 26.4 float wel die ik erin had gezet n.a.v. de MG-LFP manual versie 1.4

Dit viel mij ook op en Mark heeft toen gemeld dat het toch echt 26,6 en 27,6 moet zijn.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 14 Jul 2023, 23:20

Nog even gekeken. Er staat:

Chargers that are controlled with on/off need to use the following voltage settings.
- Absorption voltage 28,2 VDC
- Float voltage 26,4 VDC

Het zou kunnen dat bij niet on off er andere waarden (26,6 en 27,6?) ingegeven moeten worden.
Mark mag het na zijn vakantie zeggen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor elrenegado » 15 Jul 2023, 10:53

Voor mijn oude quattro, die geen dvcc had was dat wellicht de juiste.
Nu met een hele verse, zet ik ze op 27.6 en 26.6. Feitelijk regelt het bms en cerbo nu welk voltage hij moet geven. De waardes die je ingeeft in de quattro zijn enkel als fail save werd mij gister uitgelegd.
Echter twijfelen ze nu ook, dus ik hou de veilige marge aan.. Mag Mark na zijn vakantie het even nalopen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 15 Jul 2023, 15:09

Als je me nou een PBtje stuurt met je e-mailadres, stuur ik je alle Cerbo- en Quattro instellingen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Biertje1985 » 07 Aug 2023, 10:44

Je wilt eigenlijk met alleen Bulk (Constant Current) en Absortion (Constant Voltage) laden daardoor staat de float/trickle zo laag, hou de float dan ook altijd onder de 27.2V bij Lifepo4.
Beter nog, breng bij een volle accu de lader terug naar 0A totdat je een flink deel hebt ontladen. (kan met Node-red icm Victron) Goed voor de levensduur. In de winter kan je terug naar een 3.3V cel voltage bij een lading van ongeveer 50%, dit is een prima SOC als je langere tijd de accu niet wilt gebruiken.

Celler verder laden dan 3.45V (Wat 95% vol is) heeft feitelijk geen zin en geeft een veilge marge want hoger dan 3.65 per cel wil je niet met Lifepo4.

@OffGridGarageAustralia op youtube vind je veel informatie over Lifepo4, van een man die alles proefondervindelijk onderzoekt.

iig. de prijzen zakken weer gelukkig, de Prismatic cellen zijn nu goed geprijsd rond de 200Euro per KWh!
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2023, 09:24

Ik lig inmiddels een week bij eiland van Maurik, zonder walstroom, gewoon als test hoeveel en hoelang ik met de deze setup kan doen.
Eigenlijk gaat dat boven verwachting, wel 2x de generator even moeten laten draaien omdat het 2 dagen zeer slecht weer was, en we wel oven en inductie tegelijk gebruikte, incl boiler e.d. en de zon niet genoeg opbracht.
Al denk ik wel dat ik er voor de winter een derde accu bij ga plaatsen om wat meer marge te hebben in de donkere dagen.

@biertje
in de winter op 50% houden gaat voor ons niet op, ook dan verblijven we op de boot.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten