Project LiFePo4

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 08 Aug 2023, 09:50

Mooi dat het bij jou ook goed werkt.
Overigens, op 40% tot 60% houden gaat prima op walstroom met de Multi/Quattro op 'Doorvoer'.
De walstroom wordt dan alleen voor 230 volt gebruikt en 'Power Assist' voor dat beetje extra gedurende doorgaans korte tijd.
En PV houdt de accu's bij.

Stel dat er geen PV is, dan is het accuverbruik vrij beperkt.
Eens in de zoveel tijd even bijladen en klaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 08 Aug 2023, 14:49

En met voorbeeld van de Multi/Quattro op 'Doorvoer'.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor elrenegado » 08 Aug 2023, 16:10

Ik probeer juist zo min mogelijk gebruik te maken van walstroom. Liefste gewoon nooit :-)
Vandaar ook nu 10 dagen zonder stekker erin.

Mensen vragen soms wel enigzins verbaasd of ik geen stroomkabeltje in moet prikken :D

Maargoed, heb nu in 7 dagen een krappe 4 generatoruren gemaakt. Vind dat best netjes.
Al zou voor de winter de buffer groter mogen, daarom wellicht 3e erbij, of wat extra flex panelen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Arjen9 » 21 Jan 2024, 16:49

Hallo Yep, ik lees dat je gebruik maakt van een wakespeed controller, heb je deze zelf aangesloten?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2024, 17:05

Ik heb alles zelf geplaatst en aangesloten.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Arjen9 » 21 Jan 2024, 17:37

Oke, ik ben nu zelf bezig met een installatie en ik twijfel over de installatie op de dynamo zelf.
Het gaat de blauwe draad ( field) en de gele ( stator)
Voor de stator kan ik de W aansluiting gebruiken(?) Met de blauwe draad worstel ik, dus om de rotor spanning te beïnvloeden.
Pak ik deze aansluiting direct vanaf de koolborstel op? De enige draad die ik daarvandaan pakken kan komt uit de spanningsregelaar en die moet juist onderbroken worden?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2024, 19:20

Blauwe draad (nummer 7):
Het is even afhankelijk of je een P of N draadboom hebt.

Ik heb de P versies waarbij de blauwe 7 plus gestuurd is.
De regelaars op de dynamo's heb ik verwijderd en vervangen door houders met sec 2 koolborstels.
De blauwe draad gaat aan de ene koolborstel en de andere koolborstel gaat naar massa.

De koolborstelhouders zijn hier massavrij.
Gezien de massavrije koolborstels had ik ook een N draadboom kunnen toepassen.

Je moet, afhankelijk van het type kabelboom, oppassen dat de regelende blauwe draad (met een plus of min) niet via een borstelaansluiting tegen constant massa/plus aan komt te liggen.
Via een bestaande ingebouwde regelaar kun je onbedoeld in zo'n situatie terechtkomen.
Vandaar mijn keuze om de regelaars te verwijderen en te vervangen voor sec massavrije borstels.

Gele draad nummer 8 ligt bij mij aan de 'W'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Arjen9 » 21 Jan 2024, 19:46

De kabelboom is type " p"
Ik wist niet dat er koolborstelhouders te koop zijn zonder regelaar, dat maakt het wel makkelijker want nu zijn het ingegoten pennetjes en dat wordt natuurlijk een uitdaging om storingsvrij een draadje aan te solderen.

Bedankt, ik kan weer wat verder.
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Yep » 21 Jan 2024, 21:05

Ik zou binnenlopen bij een dynamoreparateur die ook jouw type aankan (Bosch heeft het zeker).
Zo'n bedrijf heeft nog wel eens wat in de la liggen.

Op de een of andere manier zal het best kunnen lukken maar blijf letten op eventuele inwendige doorverbindingen in een bestaande regelaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Project LiFePo4

Berichtdoor Arjen9 » 22 Jan 2024, 09:28

Ik zal een poging wagen. Online is er niets te vinden. Het betrfet een dynamo van een John Deere.
De regelaar heb ik wel gevonden, omdat een foto plaatsen niet lukt heb ik een link, er is goed te zien hoe dun de pootjes zijn. Ik weet niet hoe betrouwbaar dit gaat worden. Ik zal de pootjes ook moeten doorknippen omdat de verbinding naar de regelaar onderbroken moet worden. Er wordt ook nergens in de handleiding van de wakespeed over gesproken , hoe je dit moet oplossen. Dat deel is ieder voor zich denk ik.
Maar , misschien valt t mee, ik ga het proberen.

https://www.techniekwebshop.nl/mahle-re ... 25347.html
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten