Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Okt 2020, 13:46

Zijn er hier nog op het forum die verstand hebben van de Trumatic E gaskachels (E1800, E2800 en de E4000)?

IK heb in mijn boot een E2800. Vorige winter gezocht naar een reserve exemplaar voor het geval de mijne ooit kapot zou gaan.
Onderdelen zijn zeer moeilijk of niet meer verkrijgbaar.
Mijn zoektocht liep wat uit de hand vorige winter. Uiteindelijk had ik twee E2800 gescoord en één E1800.
Gekocht zonder te testen. Maar ik had ze alledrie voor een prikkie, dus was het risico het waard.
Vandaag eindelijk eens de gelegenheid gemaakt om ze te testen.
Welnu, één E2800 werkt naar volle tevredenheid.
De E1800 wil alleen branden op de halve stand.
De andere E2800 wil niet aanslaan.
Ik heb vandaag één zo'n E2800 eens open geschroefd, maar ik kan daar helaas niet zo veel mee.
Er zit een ventilator in, maar het gedeelte waar de ontbranding plaats vindt is zo te zien niet echte gemaakt om open te schroeven.
Het lijkt een soort van geseald te zitten.
Ik kan ook geen documentatie vinden op internet over hoe die kachels zijn opgebouwd, een technische tekening dus.

Dus mijn vraag nogmaals, zijn er hier mensen die mij wat verder op weg kunnen helpen?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Frank » 10 Okt 2020, 23:53

Hoi,

Morgen ga ik naar ene Johan in Uitgeest. Mijn E4000A doet het niet meer op de grote vlamstand.
Kachel is ook zeer weinig gebruikt en denk dat de gasklep vast zit.
Ik ruil daar mijn kachel in naar één die helemaal gereviseerd is en schijnbaar dan weer perfect werkt.

Hij heeft ook nog een E1800 in de verkoop. Je kan inruilen bij hem.
Zijn advertentie staat op Marktplaats, zoekterm: Trumatic/Truma e1800 standkachel VW t2-3-4 izgs.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor vuuren1 » 11 Okt 2020, 00:16

Na langere stilstand wil de gasklep wel blijven plakken, dan valt de kachel in storing en start niet op.
De elektronica kan stuk gaan door bv. aan een schip te lassen zonder de boel juist af te koppelen.
Vocht / corrosie is verder een mogelijk probleem.
Het zijn verder goeie kachels voor het geld die nagenoeg probleemloos zijn.
(na lang gebruik zijn ze gewoon versleten, ze zijn bedoelt als bijverwarming met een beperkt aantal bedrijfsuren)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Okt 2020, 09:53

Die advertenties van Johan uit Uitgeest ben ik inderdaad al meerdere keren tegen gekomen op marktplaats.
Hij had laatst ook (weer) een E2800 staan voor 300 euro. Op zich een nette prijs voor een werkende kachel vindt ik.
Maar ik wist niet dat hij ook aan inruil deed? Zal eens informeren.

Ik ben ondertussen zelf ook al iets verder (denk ik). Bij het demonteren lag er een veer los.
Na wat googelen kwam ik op een site van een firma die nog wat onderdelen aanbood, o.a. de magneetklep.
Daar zag ik die bewuste veer op zitten. Ik verdenk dus de magneetklep van de kachel.
Alleen .... een nieuwe magneetklep kost rond de 125 euro. Best een boel geld. Maar ja, als daar de kachel het weer voor zou doen?
Het wordt nu wel een uitdaging voor mij om die kachels proberen werkend te krijgen.
Ik ga m'n werkende E2800 maar eens openschroeven om te kijken hoe en waar dat veertje precies moet zitten.

De elektronica is goed. Ik heb nl. meerdere exemplaren zoals ik schreef, en de elektronica heb ik wel even geprobeerd. Die doen het allemaal op die ene werkende E2800.
Kwam er ook achter dat de elektronica units van de E1800 en de E2800 dezelfde zijn. Pas vertelde iemand mij dat ieder type zijn eigen elektronica kastje heeft.
Nou die van de E2800 en de E1800 zijn exact dezelfde en zijn ook onderling uitwisselbaar.

Ik begin nu een klein beetje de werking te begrijpen. De gasslang zit aan het de magneetklep (ook wel magneetventiel genoemd).
Die moet dus op enig moment "iets" gaan doen. Het is een blokje met een soort plunjer eraan. Die zal in of uitschuiven?
Maar vervolgens dan? Er moet toch ergens ontbranding van het gas plaatsvinden. Zitten er ergens bougies in of vonkers? En zo ja, waar zit(ten) die dan?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor henkvd » 11 Okt 2020, 10:26

henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Okt 2020, 11:02

Aha, daar dus. Ik had al en beetje een idee. Ik moet nog maar eens goed kijken, maar om daar bij te komen, ik dacht dat dat gedeeelte een soort van geseald zat.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Okt 2020, 11:16

Als je er zelf niet uitkomt zou je je kunnen wenden tot Ploegro in Grou
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Okt 2020, 12:56

Bedankt voor de tip.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 795
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Frank » 11 Okt 2020, 15:33

Jan,

Vanmorgen mijn kachel geruild in Uitgeest. Supermooie kachel mee terug en uitgebreid werkend laten zien voordat ik hem meenam.
En de prijs met inruil echt heel mooi, daar hoef je het niet voor te laten. Deze kachels hebben voor hem geen geheimen.
Johan heeft een schuur vol met Truma handel en onderdelen. Nou weet ik niet of hij ook onderdelen los verkoopt.

Ik heb weer een perfect werkende kachel aan boord, wel fijn zo voor de winter :D
Ik heb zijn telefoonnummer, zet ik natuurlijk niet hier neer, maar ik mag hem wel doorgeven. Doe dan maar een PB.
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor sinty » 11 Okt 2020, 23:06

ook mijn trumatic e4000 deed het niet meer verleden week en ben ook naar johan gegaan heb daar mijn kachel met electronica ingeruild voor een ter plaatse werkende
aardige kerel heeft mijn regel unit nog getest op zijn kachel en werkte niet dus een stukke print
in ieder geval super adres voor trumatic problemen
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten