Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor sinty » 14 Okt 2020, 14:18

als ik de truma aanzet hoor ik maar 1 klik en hij brandt ik heb wel eens de fout gemaakt het afdek kapje van de rookgas afvoer vergeten er af te halen dan gaat ook na een paar seconden de thermostaat knop op storing ( rood ) de meest voorkomende problemen met truma is toch de gasklep en de printplaat


ik neem aan dat je truma probeert te ontsteken op de regelunit van de truma die het wel doet ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor aquanaut » 14 Okt 2020, 15:12

Hooveld960 schreef:Oja, ik gebruik het woord stroom, maar misschien moet dat spanning zijn?
Ik weet dat stroom is voor ampere en spanning is voor volt. Maar toch weet ik niet welk woord ik moet gebruiken.

Je zet er spanning op en dan gaat er stroom lopen.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 14 Okt 2020, 15:37

Hooveld960 schreef:Oja, ik gebruik het woord stroom, maar misschien moet dat spanning zijn?
Ik weet dat stroom is voor ampere en spanning is voor volt. Maar toch weet ik niet welk woord ik moet gebruiken.

Of nu de stroom een spanning heeft, of de spanning stroomt,vind ik niet zo belangrijk.
Belangrijker is, of je elkander begrijpt wat een ander bedoeld.
Hooveld960 schreef:Zoals je op de foto ziet zitten de spoelen om een staaf. Aan beide kanten één.
Zou het kunnen dat in die staaf weer een staaf zit die de ene keer naar de ene kant getrokken wordt en de andere keer naar de andere kant?
Om zodoende half dan wel vol gas aan de kachel te geven?

Ik dacht eerst ook dat de "staaf" leidend is voor het danwel open danwel dicht blijven van de klep is.
Maar zo te zien op de foto's is dat niet zo.
De "staaf" is in feite de buis waar het gas uitkomt dat de verbrandingskamer in gaat.
Er zit namelijk een klein gaatje op de kop erin.
En de staaf is het verlengde van de aansluiting van de gasleiding.

Er zal denk ik ergens op een anders plaats,een voeler moeten zitten,die de warmte/hitte meet,en die op zijn beurt weer een signaal afgeeft naar de spoel om de gasklep open te houden.

Nog even iets anders.
Zou je het wel doen,om voorin de salon een kachel te gaan monteren die op gas werkt?
Ja ik weet,dat de discussie hier al eerder gevoerd is over gastoestellen op een boot,maar dan nog.

Je trekt er wel een gasleiding bij naar voren,met een kans waarop het faliekant mis kan gaan.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen gas, integendeel zelfs,maar alleen thuis,en niet op een ding dat eruit ziet als een badkuip waar gassen zwaarder dan lucht niet weg kunnen.
Ik hoef dat niet te gaan installeren,want dan mag ik alleen gaan varen.
Een vonkje,en je bovenkant van de boot ligt eraf.
Niet erg,maar wat erin verblijft op dat moment,daar loopt het dan slechter mee af.
Ik wou dat niet op mijn geweten willen hebben.

Ik wil hier niet mee gezegd hebben,dat je het niet moet doen,maar nu ook weer, je gaat zelf aan de slag met apparatuur wat op gas werkt.
Je haalt het zelf uit elkaar, gebruikt waarschijnlijk dezelfde afdichtigen weer,die er al op zaten.
Ik hoop dat je beseft dat je straks weer een toestel aansteekt,of aanzet,dat ook gas kan lekken.
En een gas lekt eerder weg,dan een vloeistof.

Zou het niet verstandiger zijn,om gaskachels te vermijden in een salon?
En ja, ik mag dan gemakkelijk praten hebben, omdat ik een Webasto Airtop 3500 heb.

Ik hoop niet dat ik je tegen het zere been heb geschopt,maar voor mij hoort een Trumatic in een caravan of camper,en NIET IN EEN BOOT.
Daarin plaats je dieselkachel,hetzij een Webasto of een namaak daarvan.
Merk maakt me niet uit,ik ben niet gebonden,heb geen connecties daarmee.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor sinty » 14 Okt 2020, 16:28

of er nou een trumatic in een camper of caravan zit blijft hetzelfde als op een boot lijkt me als het fout gaat zit je in de camper of caravan ook niet veilig
of je met camper of caravan de lucht in gaat of met de boot dat blijft t zelfde toch?
het gaat er om dat als je zoiets aan legt dat je t of perfect doet of helemaal niet en anders laat doen .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Hooveld960 » 14 Okt 2020, 16:42

Zoals ik al eerder wel eens heb gezegd heb ik niet alleen een gaskachel, maar ook een gasfornuis en een geiser (twee jaar geleden zelfs nieuw laten plaatsen).
De installatie is bij de vorige eigenaar nog gekeurd en ik ben van plan hem volgend voorjaar weer te laten keuren. Zeker na evt. inbouw van een tweede kachel.
Veiligheid gaat bij mij ook voor alles, maar ik ben van mening dat gas ook veilig is. Mits goed aangelegd en ook gekeurd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Okt 2020, 17:45

En zo is dat!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 14 Okt 2020, 21:06

Hooveld960 schreef:Veiligheid gaat bij mij ook voor alles, maar ik ben van mening dat gas ook veilig is. Mits goed aangelegd en ook gekeurd.

Oké , maar hou die "veiligheid " dan ook hoog in het vaandel ,en ga dan niet zelf sleutelen aan zo'n gaskachel ,maar laat het doen door de vakman.
Heb je 2 voordelen.
A ,het gebeurd vakkundig en B ,je hebt garantie op reparatie.
Laatst gewijzigd door Kwokko op 14 Okt 2020, 21:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Kwokko » 14 Okt 2020, 21:14

sinty schreef:of je met camper of caravan de lucht in gaat of met de boot dat blijft t zelfde toch? .

De lucht in gaan bij een camper zal niet gauw gebeuren.

Als er lekkage optreed bij een caravan of camper ,dan loopt het gas via de deur weg,en bij een boot zakt het de boot in,met alle gevolgen van dien.
Butaan of Propaan is zwaarder dan lucht.
In een boot werk dat verstikkend ,en in een vervoermiddel lig je altijd boven de lekgrens.
Dat ding hangt vaak onder de wagen of zo laag mogelijk erin. En waar zo'n ding zit ,zit ook ventilatie.
Ik vraag me nu af of jij het verschil wel weet tussen een camper en een boot
Schijnbaar niet.
Kwokko
 

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor Yep » 14 Okt 2020, 21:26

Goed gedaan Kwokko.
Verbaal de beuk erin.
Hoppa.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Iemand verstand van Trumatic gaskachels?

Berichtdoor sinty » 14 Okt 2020, 21:38

en wat zou er dan gebeuren als je gasmelders zou plaatsen ??? wat mij niet meer dan logisch klinkt
ik heb er zelfs 5 aan boord liever 1 teveel dan net 1 te weinig over het verschil tussen een camper en een boot ging het geloof ik niet over en een alternatief van een onbekend merk dieselkachel wat beter zou zijn dan gas daar zit nu net wel een verschil in tussen een camper en een boot zoek dat maar eens op heeft iets met uitlaatgassen te maken maar ik blijf erbij als iets vakkundig is aan gelegd met inachtneming van de veiligheids voorschriften en goed uitgevoerd dan zie ik weinig problemen met een trumatic aan boord maar ieder ze eigen ding zolang de veiligheid maar voorop staat
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 304
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten