Welke kabelschoentang?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor Kwokko » 10 Okt 2020, 20:21

Marie Christina schreef:Zal geen decennia meegaan, maar als ik in jouw schoenen stond bestelde ik hem gewoon.
Typisch zo'n 'kan goed gaan' dingetje.

Ik niet weer.
Heb er een 2 armige pullytrekker en een setje bandenlichters van gehad.
Maar beide producten liggen al bij het oud ijzer.
Heeft de kwaliteit van kauwgum.
Rommel is het ,eenmalig gebruik niet gegarandeerd.

Kan goed gaan? Ook goed misgaan dus.
Kwokko
 

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor Rob Art » 10 Okt 2020, 22:40

Hoi Yep,

Ik zou het niet doen. Heb deze tangen ook wel eens bij Alie voorbij zien komen.
De installatie die je straks gaat monteren kunnen hoge stromen optreden, dan is het wel lekker dat je kabelschoen goed op je kabel zit en er niet afbrand.

Ik zit zelf in de elektrotechniek, (scheepvaart en industrie), voor ons is het af en toe al een studie om de juiste matrijzen bij de juiste kabelschoenen te selecteren ;)

Ik zou kijken of je ergens een tang kan lenen? Weet niet wat je ligplaats is, maar als dat Aalsmeer is kan je die van mij (Klauke) wel een keer lenen.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor aadbloem » 10 Okt 2020, 22:52

Yep schreef:Dank voor alle reacties.
Punt van verschil tussen dit zelf doen en even elders laten doen is ook dat ik op de boot woon en zaken die essentieel zijn ook snel weer moeten werken.
En essentieel zijn elektra, CV, de ple, koud- en warm water, grijs- en zwartwater.
Ik ga het maar eens proberen.

Uiteindelijk heb je ook het retourrecht van een webbestelling. Dus retourrecht binnen 8 dagen zonder reden.
Uiteraard dan wel voorzichtig zijn met testen, verpakking zo goed mogelijk houden. Geld terug.
Garantie doorgaans twee jaar ook volgens de regels van consumentenrecht, het kost soms wat moeite maar het kan.
Last but not least: Voor die 4 tientjes kan je ook niet echt een buil vallen.
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor Yep » 10 Okt 2020, 22:57

Aquanaut, kom er maar in :-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor ErikH » 10 Okt 2020, 23:19

Tot 120mm2 is prima te persen met een mechanische tang, maar het HBM hydraulische ding zal het ook wel doen. Wat Rob eigenlijk ook al zegt; Je zult de juiste kabelschoenen moeten vinden passend bij de matrijzen van de tang. De ene kabelschoen is de andere niet qua wanddikte. Veiligste is om kabelschoenen en tang van 1 en hetzelfde merk gebruiken.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor pascall » 11 Okt 2020, 05:35

ErikH schreef:Tot 120mm2 is prima te persen met een mechanische tang, maar het HBM hydraulische ding zal het ook wel doen. Wat Rob eigenlijk ook al zegt; Je zult de juiste kabelschoenen moeten vinden passend bij de matrijzen van de tang. De ene kabelschoen is de andere niet qua wanddikte. Veiligste is om kabelschoenen en tang van 1 en hetzelfde merk gebruiken.

Gr.

Erik


En die kan je mooi als setje aanschaffen, zit je wel aan de 400 euro, maar gaat een leve lang mee.
En je bent verzekerd van een goede verbinding zoals Rob al aangaf.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2125
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor luukie25 » 11 Okt 2020, 11:35

Ik heb geloof ik deze
https://www.vidaxl.nl/e/8718475826453/v ... 0-mm%C2%B2

Ik heb hem in het rood maar volgens mij dezelfde tang. Niet veel duurder maar gaat hier al jaren goed mee en perst met gemak alles. Nog geen problemen gehad tot nog toe.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor aquanaut » 12 Okt 2020, 08:55

Yep schreef:Aquanaut, kom er maar in :-)


Zoals de meeste hier al aangeven zeg ik ook, niet doen!
HBM verkoopt leuk gereedschap voor de DHZ-er er zit best wel aardig spul tussen.
Voor een dopsetje , of ringsleutel setje waar je eens een keertje mee sleutelt, prima.

Al heel wat spullen daar weg gehaald (HBM is voor mij 15 min rijden), maar ook daarvan is een deel alweer de bak in gegaan.

Zakelijk gezien hebben we een aantal jaren geleden een kleine <50mm² en een grote <120mm² tang aangeschaft (handtang) om op te nemen in het assortiment.
Zat ook nog een kabelschaar bij.
Allen van chinees fabricaat.
Alle 3 bagger, de kabelschaar was nog wel aardig maar kreeg snel ruimte op het scharnierpunt zodat het meer een vouwer werd dan een knipper.
De perstangen waren echt slecht.
Ogen worden misvormd door onjuiste passing.
En het ergste, sommige worden niet met de juiste kracht aangeperst waardoor en een "zwak punt" ontstaat wat pas aan het licht komt als je er grote stromen overheen gaat trekken.
(overigens verzegel ik de tangen die bij ons de deur uit gaan, als je een nieuwe tang koopt verwacht je niet dat deze al eens een keer door iemand gedurende 14 dagen "bekeken" en weer terug gestuurd is)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke kabelschoentang?

Berichtdoor Yep » 12 Okt 2020, 10:37

Dank je.
Helder verhaal.
Hier kan ik wat mee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten