Accuscheiding en Atlas Combi

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Accuscheiding en Atlas Combi

Berichtdoor funnyric » 02 Okt 2020, 19:40

Ik wil mijn elektra op de boot wat gaan moderniseren dan wel automatiseren. Op een ander forum heb ik ook deze vraag gesteld en ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Ik wil dus de bestaande accu's en Atlas Combi 12/800/30 voorzien van een accuscheider. De bedoeling is dat alle accu's worden opgeladen zowel door de dynamo als door de Atlas Combi oplader.
Afbeelding

Er is nu wat verwarring ontstaan omdat iemand van VictronEnergy zegt........
Lijkt me niet handig,
De licht accu zal in deze opstelling zowel de start als ook de boegschroef accu mee voeden ( en dus leeglopen)


Iemand enig idee?
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Berichtdoor R.C.Grootveld » 03 Okt 2020, 14:46

Er van uitgaande dat je het over de Victron Argo Laadstroom verdeler hebt, heb je van links naar rechts: Output 3, Output 2, Output 1 en Input

En dan heeft de man gelijk . . . .

Want bovenaan zie ik een verbinding tussen Output 2 en Input
En aangezien je de lichtaccu op Output 2 zet, zal die via die verbinding ook Input voeden en daarmee ook Output 1 en Output 3

Ofwel, bij afwezigheid van laadstroom (wal, motor) zal je lichtaccu ook je start en boegschroefaccu bij houden.

Wat je is je achterliggende idee om Input en Output2 met elkaar te verbinden .... ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Berichtdoor funnyric » 04 Okt 2020, 13:53

R.C.Grootveld schreef:Er van uitgaande dat je het over de Victron Argo Laadstroom verdeler hebt, heb je van links naar rechts: Output 3, Output 2, Output 1 en Input

En dan heeft de man gelijk . . . .

Want bovenaan zie ik een verbinding tussen Output 2 en Input
En aangezien je de lichtaccu op Output 2 zet, zal die via die verbinding ook Input voeden en daarmee ook Output 1 en Output 3

Ofwel, bij afwezigheid van laadstroom (wal, motor) zal je lichtaccu ook je start en boegschroefaccu bij houden.

Wat je is je achterliggende idee om Input en Output2 met elkaar te verbinden .... ?

Dank voor uw reactie.
De achterliggende gedachten zijn dat ik voeding nodig heb om de Atlas Combi (omvormer) te kunnen laten werken. Nu weet ik dat er dus geen ArgoFet op de Atlas Combi kan. Het ontbreken van de voeding is dan helaas een feit.

Nu heb ik een nieuw schema gemaakt in de hoop dat dit het juiste schema is.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Okt 2020, 17:46

Tja, wat zal ik zeggen ....
Je wordt nu geconfronteerd met de nadelen van een aparte accu voor je boegschroef en je startmotor, want dat maakt het nodeloos complex.
Anders was het simpel:
- Service set direct op de service aansluiting van de Atlas
- Startset direct op de start aansluiting van de Atlas
- Dynamo via diodebrug verdelen over start en service set.

Als je het goed wilt doen, ontkom je eigenlijk niet aan 2 diodebruggen:
= 1 3-voudige om de laadstroom van de dynamo ter verdelen
= 1 2-voudige om de laadstroom van de startuitgang van de atlas te verdelen

Maar je kunt je afvragen of het laden van je start/boegschroef accu mbv walstroom nu écht wel toegevoegde waarde heeft.
Het stroomverbruik om te starten is minimaal en als je je boegschroef gebruikt, loopt je motor en zal dus je motordynamo het meeste leren.
De rest zit er in no time weer in. Een auto hang je toch ook niet aan de 'walstroom' (afgezien van een Tesla dan :D )
Je startaccu aan de lader is eigenlijk alleen zinnig voor onderhoudslading over langere periode (zoals ik doe, 's winters)

Houd er overigens rekening mee dat die Atlas geen sinus, maar een trapezium spanning levert en veel elektronica dat niet fijn vindt...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Berichtdoor funnyric » 04 Okt 2020, 18:43

R.C.Grootveld schreef:Tja, wat zal ik zeggen ....
Je wordt nu geconfronteerd met de nadelen van een aparte accu voor je boegschroef en je startmotor, want dat maakt het nodeloos complex.
Anders was het simpel:
- Service set direct op de service aansluiting van de Atlas
- Startset direct op de start aansluiting van de Atlas
- Dynamo via diodebrug verdelen over start en service set.

Als je het goed wilt doen, ontkom je eigenlijk niet aan 2 diodebruggen:
= 1 3-voudige om de laadstroom van de dynamo ter verdelen
= 1 2-voudige om de laadstroom van de startuitgang van de atlas te verdelen

Maar je kunt je afvragen of het laden van je start/boegschroef accu mbv walstroom nu écht wel toegevoegde waarde heeft.
Het stroomverbruik om te starten is minimaal en als je je boegschroef gebruikt, loopt je motor en zal dus je motordynamo het meeste leren.
De rest zit er in no time weer in. Een auto hang je toch ook niet aan de 'walstroom' (afgezien van een Tesla dan :D )
Je startaccu aan de lader is eigenlijk alleen zinnig voor onderhoudslading over langere periode (zoals ik doe, 's winters)

Houd er overigens rekening mee dat die Atlas geen sinus, maar een trapezium spanning levert en veel elektronica dat niet fijn vindt...


Hartelijk dank Rob voor deze info, hier kan ik wel wat mee.
Met vriendelijke groet,
Eric
funnyric
 
Berichten: 79
Geregistreerd: 07 Jun 2020, 19:14
Woonplaats: Vlissingen
ligplaats: Arnemuiden
info: Corsiva 690 Tender uit 2018

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Okt 2020, 19:30

funnyric schreef:Hartelijk dank Rob voor deze info, hier kan ik wel wat mee.

Graag gedaan ...

Ik wilde in de eerste instantie ook een aparte accu voor de boegschroef (en in mijn geval ook nog een ankerlier), maar iom de werf het toch bij één set gehouden.
Voor Start, BS en AL staat nu 2 permanent gekoppelde Optima RedTop van elk 75 Ah, geladen via een MOS-Fet brug (dynamo) en de start (Imax 4A) uitgang van de Combi.

Succes ermee
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten