AC boordnet apart zekeren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 27 Sep 2020, 08:20

Ik ben momenteel een Quattro aan het inbouwen.

Bij de bestaande situatie liep het AC 220V deel via een zekeringkast zoals thuis wordt gebruikt.
Walstroom kwam binnen in de zekeringenkast en ging direct via een zekering naar de stopcontacten voor de boiler en acculader.
Een powerbox zorgde ervoor dat de omvormer buiten spel ging. Daarbij kwam ook het verdere AC boordnet op de walstroom.

Bij de quattro gaan de walstroom en generator stroom direct op de kast. Aparte ingangen AC IN 1 en 2.
vragen:
- walstroom zou via de aanbieder gezekerd moeten zijn. Moet er voor de aansluiting op de quattro een zekering?
- Dezelfde vraag voor de generatorstroom. Tussen generator en quattro een veiligheid?

Dan gaat er via AC OUT 1 spanning op het permanente boordnet dat altijd gevoed moet worden door een van de drie bronnen.
Via AC 2 OUT worden de apparaten die alleen op wal- of generatorstroom gevoed mogen worden onder spanning gezet.
Vraag:
- moeten deze uitgangen via een zekering lopen alvorens ze met het boordnet verbonden worden?

Kortom, is de quattro al beveiligd of moet er apart gezekerd worden zowel IN als OUT.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 27 Sep 2020, 08:59

De gebruikers handleiding adviseert om beide OUT uitgangen te zekeren in serie lees ik.
Dus na de quattro zou de oude zekeringenkast weer een functie moeten hebben.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor Yep » 27 Sep 2020, 09:56

Ik lees:

4.3 Aansluiten AC kabels
Dit is een product uit veiligheidsklasse I (dat wordt geleverd met een aardklem
ter beveiliging). De in- en/of uitgangsklemmen en/of het aard punt aan de
buitenkant van het product moeten zijn voorzien van een
ononderbreekbare aarding ter beveiliging. Zie hiervoor de volgende
instructies:
De Quattro is voorzien van een aard relais (relais H in appendix B) dat de N
uitgang automatisch met de behuizing verbind wanneer geen externe
wisselspanning voeding beschikbaar is. Wanneer een externe
wisselspanning voeding wordt aangeboden zal het aard relais openen voordat
het ingang veiligheids relais sluit. Dit is om goede werking van een op de
uitgang aangesloten aardlekschakelaar te verzekeren.
- In een vaste installatie kan een ononderbreekbare aarding verzekerd worden
met de aard draad van de wisselspanning ingang. Zoniet, dan moet de
behuizing geaard worden.
- In een mobiele installatie (bijvoorbeeld met walstroom stekker) zal
onderbreking van de walaansluiting tegelijk ook de aard verbinding verbreken. In
dat geval moet de behuizing verbonden worden met het chassis (van het
voertuig) of met de romp of aardplaat (van het schip).
- Op schepen kan de hierboven beschreven verbinding met de aarde van de
walaansluiting galvanische corrosie tot gevolg hebben.
De oplossing hiervoor is plaatsing van een isolatie transformator.
AC-in-1 (zie appendix A)
Indien op deze klemmen wisselspanning aanwezig is zal de Quattro deze aansluiting gebruiken. In het algemeen zal hier een
generator aangesloten worden.
AC-in-1 dient beveiligd te worden met een zekering van ten hoogste 100A, en de kabel doorsnede dient hiervoor
geschikt te zijn.
AC-in-2 (zie appendix A)
Indien op deze klemmen wisselspanning aanwezig is zal de Quattro deze aansluiting gebruiken, tenzij er ook spanning staat op
AC-in-1. Dan kiest de Quattro automatisch voor AC-in-1. In het algemeen zal hier de netspanning of walspanning op
aangesloten worden.
AC-in-2 dient beveiligd te worden met een zekering van ten hoogste 100A, en de kabel doorsnede dient hiervoor
geschikt te zijn.


Ik denk het volgende:

- AC Walstroom IN is beveiligd door een automaat op de wal.
- AC Generator IN door een automaat op de uitgang van de generator (de uitgang van elk aggregaat dient gezekerd te zijn, zekering zit ook strandaard in mijn NL643).
- Kijk even naar de tekst van dat relais.
- Alle AC OUT: Elke uitgang v.v. een automaat na een aardlek (of combi's). Je hebt dan feitelijk 2x een complete beveiliging AC uitgangen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 27 Sep 2020, 11:01

Bedankt, de uitgaande AC 220V van beide uitgangen ga ik via de zekeringenkast met aardlek laten lopen.

Apparaten zoals de boiler en acculader van de hekschroef gaan op aparte stopcontacten verbonden met de AC OUT 2.
Die zijn al aanwezig.

Ga op de generator controleren of de uitgang gezekerd is.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor Yep » 27 Sep 2020, 12:35

Top!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 01 Okt 2020, 16:21

De quattro werkt.
Vandaag de aardlek automaten achter de Quattro aangesloten.
!6 AMP zekeringen niet opgenomen, de quattro zal altijd eerder zijn bij sluiting.

Binnenkort wordt de generator geplaatst en kan er direct op.

Ben geen elektricien en vind ook altijd dat je het lekker moet vinden, soort masochisme, om te prutsen met draadjes, klemmetjes, strippers en klemtangen.
Gelukkig is mijn zwager er zo een. Die heeft even geholpen met de afbouw.
Koelkast staat weer op de walstroom en het bier is koud. Dat is altijd mijn eindtest.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor Yep » 01 Okt 2020, 21:03

broekie schreef:Vandaag de aardlek automaten achter de Quattro aangesloten.
!6 AMP zekeringen niet opgenomen, de quattro zal altijd eerder zijn bij sluiting.


Top!
Ben overigens wel benieuwd wat Aquanaut hierover te melden heeft.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 02 Okt 2020, 07:13

Dit is tot stand gekomen in samenspraak met de leverancier. :D

De zekeringen van 16 Amp. achter een quattro zullen er nooit uitklappen.
Dan ligt de quattro er al uit. Zijn dus overbodig en kunnen alleen als hoofdschakelaars dienen.
Als ik wat moet doen aan de draadjes, trek ik de walstroom er wel uit. Dus geen overbodige componenten opgenomen.

Ik moet e.e.a. nog uitproberen, maar misschien weet iemand dat al direct.
Als ik van boord ga en lig aan de wal, kon ik de phoenix uitzetten. Had geen functie en nam alleen vermogen op.
De walstroom bleef dan op de stopcontacten staan.
Geeft een quattro die uit staat ook de walstroom door?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor aquanaut » 02 Okt 2020, 08:13

broekie schreef:Geeft een quattro die uit staat ook de walstroom door?


Nope, als je de Quattro uit zet is de achterliggende installatie spanningsloos.
Als je de boot verlaat , liggende aan de walspanning is het advies deze op "charger only" te zetten.

Wil je wel spanning op de stopcontacten maar niet de accu laden (ook handig in havens met muntautomaat)
Draai dan de powercontrol (draaiknop op de Multi Control) op 0 met de Quattro (of Multi) in de "charger only" stand.
De lader wordt dat uitgeschakeld omdat je opgeeft dat er 0 A opgenomen mag worden.
Normaal zou dan de omvormer inschakelen, alleen dat mag niet in "charger only"
Omdat het relais inwendig gesloten blijft, blijft de walspanning wel op stopcontacten staan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor Yep » 02 Okt 2020, 13:16

Bedoel je feitelijk dat die automaten er wel in moeten?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten