AC boordnet apart zekeren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 02 Okt 2020, 17:17

Nee, ze hoeven er niet in. Wel een aardlek beveiliging in serie met de quattro.

AC1 is functioneel nu. Dat is de omvormer, walstroom en generator uitgang. Altijd stroom op de stopcontacten.
Alleen de generator zit nog niet op de quattro.

Op het display staat nu de ingestelde waarde voor de walstroom, nu 10 A.
Maar afwisselend knippert hij naar Ac2.

Zou dat komen omdat er wel op de AC2 uitgang een aansluiting zit met aardlek en nog geen kabels van een generator?
Is de quattro zo slim?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor aquanaut » 05 Okt 2020, 11:38

De Quattro heeft twee ingangen en twee uitgangen (vandaar de naam Quattro wat perfect Duits is voor vier)
De Digital Multi Control (DMC) geeft aan van welke ingang de Quattro spanning krijgt.
Als je de walspanning aansluit (waar hij hoort op AC2-IN) dan geeft de DMC Ac2 afwisselend met de ingestelde waarde aan.
Als je de generator start zal er Ac1 op het display komen te staan voor de AC1-IN waar de spanning vandaan komt.
De AC1-IN is meestal een vaste waarde, het vermogen van de generator veranderd immers niet.
Omdat je deze waarde softwarematig "vast" zet laat hij geen ingestelde waarde zien maar toont alleen Ac1.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 05 Okt 2020, 16:28

Bedankt, ik had me vergist in AC 1 en AC 2.
Had even in mijn hoofd dat AC2 de generator was.
Wal staat erop, dus AC2 is onder spanning.
Het klopt dus allemaal zo.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 11 Okt 2020, 12:40

Ik ben toch wat in de war geraakt.

AC1 in is generator
AC2 in is wal
AC1 out boord net altijd spanning
AC2 out boiler en laders, dus alleen bij generator

Voor mijn gevoel een verwisseling.
Ik heb dus alles weer doorgemeten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor aquanaut » 12 Okt 2020, 08:43

Broekie,

Je moet uit de design gedachten werken (zo is de "flow" in het apparaat ook ontworpen).
Als je de simpelste vorm van een Multiplus neemt heeft hij AC in en AC uit.
Noem deze AC1-IN en AC1-OUT

Voor de uitgebreidere Multi (vanaf 3000VA) is er een extra AC uitgang bijgekomen die alleen onder spanning komt bij een actieve AC1-IN
Deze uitgang heet AC2-OUT

De Quattro heeft er een extra ingang bij gekregen (AC2-IN) die gebruikt wordt als de ander AC ingang (1) spanningsloos is.
M.a.w. als er geen spanning op de AC1-IN staat wordt de AC2-IN gebruikt.
Omdat de meeste gebruikers willen dat de generator prioriteit heeft over de walaansluiting gaat de wal dus op AC2-IN.

Dus je lijstje klop helemaal, op 1 puntje na:

AC1 in is generator
AC2 in is wal
AC1 out boord net altijd spanning
AC2 out boiler en laders, dus alleen bij generator EN WALAANSLUITING!!

Je zal straks ook het volgende gedrag zien wat uit het flow design komt (en ook een hele specifieke reden heeft):

Stel je hebt walspanning en de generator draait, zodra je nu de generator stopt gaat de Qauttro niet naar de walspanning maar valt terug naar omvormer bedrijf.
Na een paar seconde zal de Quattro dan weer naar de walstroom schakelen.
(wij krijgen bovenstaand gedraag vaak als vraag of vermoedelijke fout maar is dus normaal gedrag)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: AC boordnet apart zekeren

Berichtdoor broekie » 12 Okt 2020, 10:40

Bedankt, ik dacht even dat ik toch een fout had gemaakt.
AC2 OUT is inderdaad generator en wal. Dat had ik ook zo getest gisteren.
Alles is gelabeld, dus met wat controle metingen had ik de zaak snel op een rij.
Het zat goed, maar ik begon te twijfelen met de 1 en 2 tjes in en out. :D

Als ik de wal eruit trok bleven de stroompunten gewoon werken, behalve de aparte voor boiler en lader.
De wal er weer op en na een korte periode was alles weer actief.

Binnenkort de generator erop en dan zal het best ok zijn.
Weer een stapje verder in de richting van pensioen en lagere reizen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten