Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor maikelkocx » 13 Sep 2020, 11:17

Ik heb voor mijn bootje een Victron Atlas Combi aangeschaft.
Ik was het omschakelen tussen walstroom en omvormer beu en de optie to accu laden leek me ook interessant.

Nu heb ik echter wat problemen hiermee en wellicht heeft iemand eerder dit al gehad. Het omvormer gedeelte lijkt niet te werken.
Het is heel simpel aangesloten op de plus en min pool van de accu. Die is vol en staat netjes op 13,8 volt. Bij het inschakelen van de omvormer hoor ik echter een klik en geeft hij kort laag voltage weer. Daarna doet hij niets. Ik heb dit zowel getest met een verbruiker erop als zonder iets in het stopcontact.

De koper waarvan ik hem heb zweert dat hij altijd netjes gewerkt heeft. Iemand een idee wat dit kan zijn? (Ik heb een multimeter aan boord als iemand tips heeft voor probleemoplossing)

Thx!
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor heuvels » 13 Sep 2020, 12:01

is het geen omvormer voor 24 volt? of is er een instelling 12/24 volt?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor heuvels » 13 Sep 2020, 12:15

o wacht het is een 12 volt zie ik nu in de titel :oops:
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor maikelkocx » 13 Sep 2020, 12:21

heuvels schreef:o wacht het is een 12 volt zie ik nu in de titel :oops:


Maakt niet uit hoor! Was er zelf ook even over aan het twijfelen :lol:
Maar het is echt een 12 volt / 450 watt
maikelkocx
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 24 Aug 2020, 08:43
Woonplaats: Breda
ligplaats: Breda
info: Platbodem tjalk 16,5 meter

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 13:35

maikelkocx schreef:Ik heb voor mijn bootje een Victron Atlas Combi aangeschaft.
Die is vol en staat netjes op 13,8 volt.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Als je nou eens eerst fatsoenlijk een gebruiksaanwijzing had gelezen ,dan had je kunnen lezen waarom.
Zet er maar eens een accu aan,die 12,5 volt heeft ,alvorens conclusies te trekken.
Kwokko
 

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor heuvels » 13 Sep 2020, 14:25

Kwokko schreef:Als je nou eens eerst fatsoenlijk een gebruiksaanwijzing had gelezen ,dan had je kunnen lezen waarom.
Zet er maar eens een accu aan,die 12,5 volt heeft ,alvorens conclusies te trekken.

Welke gebruiksaanwijzing bedoel je?
ik lees
5.2 De omvormer treedt niet in werkingstap 1 Zet de schakelaar “inverter” op stand “on” en con-troleer of de groene LED “on” brandt. Ga naarstap 2.stap 2 De volgende verschijnselen kunnen zich voordoen:pde groene LED “on” brandt en de Atlas Combiproduceert alleen een “brommend” geluid; gadan naar stap 3, ofpde groene LED “on” brandt en de LED “over-load” gaat na enige seconden branden; ga dannaar stap 3, ofpde groene LED “on” brandt en de LED “bat-tery low” brandt; ga dan naar stap 4, ofpde groene LED “on” brandt niet ga dan naarstap 8.stap 3 Verwijder de belasting van de AC-uitgang en con-troleer of de LED “overload” uit gaat wanneer deomvormer ingeschakeld wordt. Is dit niet het gevalga dan naar stap 8.#@ & grr 1@$6 48?!! >v%/J s!!?" f%#@ & grr 1@$6 48?!! >v%/J s!!?" f%victron energiegebruiksaanwijzing 63
stap 4 Controleer de ingangsspanning van de accu op deklemmen van de Atlas Combi. De ingangsspanningmoet tussen 10,5 Volt (minimaal) en 15 Volt (maxi-maal) liggen. Valt de ingangsspanning niet tussen deminimale en maximale waarde, controleer dan deplaatzekering. Is deze intact, ga dan naar stap 5. Isde ingangsspanning correct ga dan naar stap 7.stap 5 Controleer de 12 Volt aansluitkabels op goede ver-bindingen en voldoende aderdoorsnede. Zijn de aans-luitkabels niet goed verbonden of voldoen de ader-doorsnedes niet aan de specificaties dan dient diteerst verbeterd/opgelost te worden. Controleer hier-bij ook of de aansluitschroeven goed zijn vastge-draaid. Blijft het probleem hierna bestaan ga dannaar stap 6.stap 6 De accu dient te worden opgeladen. Wanneer deaccu voldoende is (op)geladen en de omvormertreedt niet in werking ga dan naar stap 7.stap 7 Controleer of de plus (“+”) en min (“-”) van de accuen Atlas Combi met elkaar overeen komen.Ga naarstap 8stap 8 Laat de Atlas Combi repareren. Neem hiervoor con-tact op met uw Victron Energie dealer.

https://docplayer.nl/5783365-Nederlands ... ng-39.html
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 17:27

heuvels schreef:Welke gebruiksaanwijzing bedoel je?

Ben jij de threadstarter soms?
En als jij al geen fatsoenlijke originele produktspecifieke gebruiksaanwijzing kan vinden,hoe wil je dan ooit een ander daarop wijzen?
Is Docplayer soms het medium waart je moet zijn voor een manual?
Of is dat VictronEnergy zelf.
Wat dacht je zelf?

https://www.victronenergy.nl/Manuals/at ... 09001n.PDF
Pagina 68
Laadspanning float is 13,5 V.

Zijn accu heeft een spanning van 13,8 V , dan zal er dus geen laden plaatsvinden.

En de threadstarter heeft het over een verbruiker die hij er aan heeft gehangen.
Was dat een 12 volts 5 Watt lampje of was dat een 12/230 V omvormer t.b.v. een Senseo koffiezetapparaat.
Een wereld van verschil toch?

Afijn,lees de specs zelf.
Kwokko
 

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor heuvels » 13 Sep 2020, 17:40

hallo Kwokko,
Volgens mij heeft de vraagsteller een probleem met het output gedeelte, de omvormer dus die 230 volt moet leveren.
Jij hebt het volgens mij over het laden van de accu....
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 18:17

heuvels schreef:hallo Kwokko,
Volgens mij heeft de vraagsteller een probleem met het output gedeelte, de omvormer dus die 230 volt moet leveren.
Jij hebt het volgens mij over het laden van de accu....


Als het in het 230V gedeelte zit,zal hij er wel een apparaat op hebben gezet(verbruiker) ,die niet om kan gaan met een gemodificeerde sinus,ook wel bekend als blokgolf .

Op pagina 45 van de manual staat het volgende:
De Atlas Combi levert een
gemodificeerde sinusvormige
wisselspanning
van 230 Volt
50 Hertz


Bv een Senseo en een laptop werken hier niet op.
Ook een karcher hogedrukreiniger werkt daar niet op.
Dan is het "klik" en verder niks.
En zo zullen er vast en zeker meer apparaten zijn,die er niet op willen werken.

Achteraf is het dus dom om een apparaat te kopen dat van zuivere sinus een gemodificeerde sinus maakt.
Je krijgt vanuit walstroom zuivere sinus aangeboden,dat ga je toch niet omvormen naar een gemodificeerde sinus? :lol: :mrgreen: :lol:
Kwokko
 

Re: Victron Atlas Combi 12/450 omvormer gedeelte defect

Berichtdoor heuvels » 13 Sep 2020, 18:29

Volgens mij wil de vraagsteller ook wel eens los van de walstroom....
...dan is elke sinus welkom.
En het ding zegt ook "klik" als er niets zit aangesloten, zie het eerste bericht in de draad.
Mijn voorlopige conclusie is dat het apparaat kaduuk is. Maikel moet eerst maar even de foutzoek procedure volgen op blz. 63 van de gebruiksaanwijzing.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten