generator 6 kVA aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2020, 07:09

Binnenkort gaan we de generator inbouwen.
De 6 kVA Stamford wordt aangedreven door een 3 cylinder Craftman.
Ik laat dit doen, maar denk graag mee om ook te begrijpen hoe zaken werken aan boord.

Nu moet deze generator gekoppeld worden aan het boordnet.
We hebben walstroom en een omvormer.
Daartussen zit een omschakel automaat. Dus walstroom erop en de omvormer komt buitenspel te staan.

Hoe koppel ik nu de generator aan het systeem? Ik kan me zo voorstellen dat de andere twee buiten spel moeten staan als de generator aan gaat.
Zijn hier meerdere mogelijkheden voor met voor en nadelen en voorkeuren?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor heuvels » 03 Sep 2020, 10:41

Het is wisselspanning dus tijdens het naadloos omschakelen moeten walstroom en aggregaat in fase zijn met elkaar anders gaat het vonken en roken.
Google eens naar "aggregaat synchroniseren"
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 03 Sep 2020, 12:23

Hey Broekie,
Het kan op meerdere manieren.
De simpelste is een drie standen schakelaar, waarmee je de drie bronnen afzonderlijk op je boordnet kan zetten.
Gewoon een draaischakelaar Genrator/ Wal / Omvormer.

Je kunt ook een prioriteitsschakeling bouwen met 2 relais.
Geen relais bekrachtigd is omvormer, zet je walspanning op de boot zet deze spanning zich op het boordnet en trekt gelijktijdig de omvormer los.
Zet je vervolgens de generator aan dan trekt deze de walspanning weer los en zet zichzelf op het boordnet.
Mijn advies is om hierin (deze tweede stap) wel een tijdsvertraging te bouwen om het aggregaat even tijd te geven zicht op te warmen.
Nadeel van bovenstaande is dat alle belastingen in het boordnet op alle bronnen geschakeld kunnen worden.
Dus moet je gaan opletten dat een acculader bijvoorbeeld nooit op de omvormer kan komen maar alleen op wal en generator kan werken.
Het zelfde voor bijvoorbeeld de boiler.

De mooiste oplossing is door het toepassen van de Victron Quattro, dan gaat alle volledig automatisch en is het systeem ook beschermd
Overschakelen gaat naadloos en gesynchroniseerd omdat de omvormer het overschakelen begeleid.
De Quattro heeft apart te regelen ingangen voor generator en walspanning waarbij je er ook voor kunt kiezen om de Quattro de generator te laten bedienen.
Dan hoef je helemaal niets meer handmatig te doen.

Wil je meer info dan weet je hoe je mij kunt bereiken, uiteraard zoals altijd, geheel vrijblijvend.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2020, 18:26

Bedankt voor de informatie.
Ik denk dat het dus een multi plus/quattro wordt. Andere opties vergen ook installatie en gedoe.

Nu is inderdaad de acculader en boiler zo geschakeld dat die alleen op de walstroom werken.
Dit moet dus walstroom en generator worden.

We hebben een aparte acculader, die zit dus ook in de multiplus/quattro.

Volgende dilemma is hoe groot moet de MP/Q dan worden?
Nu hebben we 24/1600 met 2 x 220aH accu.
Op zich voldoende.
Ik denk dat de MP/Q niet veel groter hoeft te zijn om niet in weer andere zaken te vallen als meer accu's.
Wil ik meer, zal de generator erbij moeten.

Is deze denkwijze correct?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor Yep » 03 Sep 2020, 19:01

Dat wordt een mooie combinatie.
Als je dan toch bezig bent, denk eens aan de Cerbo GX.

Ik heb dit apparaat nu ruim een maand in bedrijf en ben wild enthousiart.
Je ziet werkelijk alle stromen lopen.
Je kunt terugkijken, analyseren waar het mis gaat, etc, etc.

En de mogelijkheden naderhand zijn plenty.
Naast de airco en de vaatwasser het mooiste apparaat op de boot ;-)
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2020, 19:57

Neeeeee, Yep.
Een quattro is alweer een stap waar ik niet omheen kom, maar eigenlijk alleen als kosten zie.

Ik leg net uit aan Henkvd dat de meeuwen aan de kust zo mooi zijn.
Daar ligt meer de interesse.

Gekheid, maar ik wil het allemaal niet weten, het moet werken.
Zal een prachtig ding zijn hoor. Toch even vlug gegoogeld.
Dus wel moderne spullen, maar het is niet mijn passie.
Wil wel het gemak.
Dus gelijk goed aanleggen en vergeten wat het allemaal (meer) zou kunnen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor Yep » 03 Sep 2020, 22:14

Ik weet het, het een leidt tot het ander.
Maar als het toch die Quattro wordt, dan wil je dat ding wel kunnen aansturen.
Al is het maar het instellen van de maximale walstroom.

En die Cerbo zou je kunnen bedienen met de App (dan bespaar je op het paneel).
Dan zit je op iets minder dan 500 Euri.
Maar ja, een beetje BMV is al rond de € 200.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 04 Sep 2020, 07:58

@Yep,
Bij het toepassen van de Cerbo heb je sowieso ook een BMV nodig, of zoals jij hebt gedaan een SmartShunt.
Op beide apparaten heb je echter geen bediening van de Quattro dus zal je dat via de Cerbo (of Color Control/VenusGX) moeten doen.

Een BMV is altijd aan te raden om op te nemen in de installatie, voor de bediening van de Quattro pak je daarbij de Digital Multi Control.

@Broekie,
Als je gebruik wilt maken van de eerder genoemde functionaliteit van het automatisch starten van de generator dan kan dat zoals aangegeven via de Quattro.
Maar, eerlijk is eerlijk via de Cerbo gaat dit nog veel mooier omdat je veel meer parameters kunt aangeven waarop gestart en gestopt moet worden.
Als je ooit nog besluit om met zonnepanelen te gaan werken is de integratie compleet en kun je met de Cerbo gaan "sturen" met energiestromen om zo te zorgen dat je maximaal gebruik maakt van "gratis" energie.

De Multiplus heeft maar 1 ingang, dus moet je nog handmatig of een relais gaan schakelen tussen 2 bronnen.
De Quattro heeft 2 ingangen, 1 voor de generator en de andere voor de wal aansluiting.
De kleinste Quattro is 3000VA (2400W).

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor broekie » 05 Sep 2020, 08:35

Bedank voor de bijdragen, het wordt mij duidelijk.

De quattro is mooi, maar heeft een behoorlijk prijskaartje vind ik. Zou ik op de boot wonen, kies je daar wel voor.
Nu is me dat in verhouding tot de voordelen (automatisch omschakelen) niet waard. De aanschaf zal min. rond de € 2500 liggen.

De omschakel automaat met victron omvormer en losse acculader die er nu zitten zijn handig, die automatische functie wil ik behouden.
Die zouden dan eventueel door een zwaardere multiplus overgenomen kunnen worden als 1 apparaat.
De boiler op uitgang 2 dus bij AC walstroom/generator aangesloten actief. Acculader zal alleen starten als de multiplus op een externe AC voeding komt lijkt mij.
Dat is in feite de huidige situatie, alleen nu met losse componenten gerealiseerd.
Huidige losse acculader (30 A), omvormer 1600 W en omschakel unit kunnen vervallen met een multiplus.

Ik wil de generator gewoon zelf aanzetten als ik hem nodig heb. Op dat moment moet dus de andere 220V bron (walstroom) buitenspel komen als AC voeding.
De generator gaat als "walstroom" functioneren. Dit hoeft niet naadloos over te gaan. Ik start de generator alleen als er geen walstroom beschikbaar is.
Ik denk dat dit te realiseren is met een relais of een keuze schakelaar voor de veiligheid zoals aquanaut heeft uitgelegd.
Beiden AC bronnen tegelijk door onkundig handelen moet voorkomen worden.

Op het moment dat de generator gestart wordt, zal deze de omschakel unit of multiplus activeren.

De aanschafprijs van een grotere omvormer met acculader (muliplus 24/3000/70-16) is max. de helft van een quattro.
Ik zou ook de huidige losse componenten kunnen behouden met de 1600 W. omvormer. en 30A lader.
De kosten van een eventuele multiplus, die meer vermogen heeft, zijn beter in verhouding tot het geheel en behoefte.

Is mijn denkwijze correct?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA aansluiten

Berichtdoor aquanaut » 05 Sep 2020, 20:40

Hallo Broekie,

De MP 24/3000/70-16 kun je niet gebruiken in combinatie met een 6kVA.
Of je moet maar net de helft van de capaciteit van de generator willen gaan gebruiken.
Dan had je net zo goed een 3.5 kVA generator kunnen nemen.
Voor het gebruik met je generator heb je de MP 24/3000/70-50 nodig.
Ook is de Quattro niet tweemaal zo duur als de MP hoor.
Ik zal je van de week wel ff mailen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten