temperatuurmeters

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 02 Sep 2020, 09:43

Hallo,

graag zou ik willen weten hoe het zit als je 2 temperatuurmeters op 1 opnemer aansluit. Het heeft altijd goed gewerkt totdat zo opeens de meter bij de boven besturing waar ik altijd sta veel te veel aangeeft. Deze meter geeft ook al teveel aan bij koude motor. In begin dan schrik je als deze 120 graden aangeeft. Maar ik wil dat het nu eens opgelost wordt. Het is nammelijk ook wel irritant.De meter binnen weet ik zo niet , maar ik geloof dat die ook niet goed aangeeft. Dit ga ik binnenkort even checken.
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor heuvels » 02 Sep 2020, 17:48

Ik zou beide temperatuurmeters even afzonderlijk aansluiten, dus 1 tegelijk. Kan niet zo moeilijk zijn. En waardes vergelijken, zou gelijk moeten zijn. Dat maakt je in ieder geval iets wijzer.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 02 Sep 2020, 18:30

oke dat is misschien iets. Kun je iig zien of er verschil zit tussen beide meters. ff doormeten kan natuurlijk ook. maar graag wil ik ook een schema hoe zo iets in elkaar zit aangasloten.
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 12 Sep 2020, 21:45

Nu is me dit weekend op gevallen dat meter 1 een weerstaand heeft van 102 ohm tussen T en aarde en oneindig tussen B en aarde. Meter 2 heeft een weerstand van 105 ohm tussen T en aarde en 480 tussen B en aarde. Meter 1 geeft geen uitslag meer en meter 2 80 graden bij koude motor. Het lijkt me dus dat meter 1 kapot is. Deze ga ik dan ook ter reparatie aanbieden. Maar graag wil ik toch wel weten hoe zoiets aangesloten is op 1 opnemer.
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Navigo » 12 Sep 2020, 23:04

HH,

Dat ligt geheel aan de gebruikte sensor.

Zoek de juiste sensor op het blok en kijk welk type dat is.
Er zijn gevers met twee aansluitingen, zodat je dus twee instrumenten kunt aansturen.

Even de ohms waarde van beide aansluitingen meten, geeft ook uitsluitsel.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor vuuren1 » 14 Sep 2020, 00:52

heuvels schreef:Ik zou beide temperatuurmeters even afzonderlijk aansluiten, dus 1 tegelijk. Kan niet zo moeilijk zijn. En waardes vergelijken, zou gelijk moeten zijn. Dat maakt je in ieder geval iets wijzer.


Wil jij dan uitleggen hoe de temperatuurmeters in deze situatie zijn aangesloten, ofwel een schema plaatsen over hoe jij denkt hoe het zit?
Helaas kan ik dat niet omdat er (voor mij) veel te weinig informatie is gegeven om er iets van te vinden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 14 Sep 2020, 12:32

Hoi Hans, over ik denk 4 dagen ben ik weer op de boot. Ik zal dan proberen uit te zoeken hoe het bij mij is aangesloten.
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor vuuren1 » 14 Sep 2020, 23:39

Chris59 schreef:Hoi Hans, over ik denk 4 dagen ben ik weer op de boot. Ik zal dan proberen uit te zoeken hoe het bij mij is aangesloten.


Ik ben altijd zeer voorzichtig met het geven van 'oplossingen' omdat je eerst moet weten hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Het uitzoeken is op zich vaak heel lastig, vooral als het geen standaard systeem is zoals van een motorenfabrikant die origineel een 2e motorpaneel als optie biedt.
Daar zal dan wel een schema bij horen en dan is het wel na te gaan (alhoewel ik ook schema's heb gezien die af fabriek niet met de praktijk overeen kwamen..).

Bij oude installaties / DHZ systemen weet je vaak maar nooit wat men voor truken heeft uitgehaald om er een 2e meter bij aan te sluiten.
Handige Harries zetten soms gewoon een 2e meter in serie of parallel met de 1e meter en goochelen dan wat met weerstandjes om de boel aan te passen.
Dan heb je een nog grotere uitdaging.

Vaak zijn dergelijke rare problemen gerelateerd aan slechte contacten / overgangsweerstand(en) / corrosie etc.
Ook met installaties van enige jaren jong kom je temperatuur aanwijzingen tegen die de hoek in lopen terwijl er met de temperatuur niets loos is.
Dan kom je bv. uiteindelijk uit op het 3x heen en weer schuiven van een connector en is het probleem opgelost...
(uiteindelijk niks bijzonders maar voordat je bij dat punt uitkomt ben je wel even bezig)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 16 Sep 2020, 22:01

Ik ga iig even proberen uit te zoeken hoe het schematisch in elkaar steekt. Ik zal proberen het schema dan hier te posten. En de de meters en opnemer opsturen of hier wat mee aan de hand is. Iig is 1 klok stuk.
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 21 Sep 2020, 16:25

hoi, nou ik heb afgelopen weekend het 1 en ander even gecheckt en daar kwam het volgende naar voren. De opnemer is een vdo 325-805-003-001C. Volgens mij is dit een duo uitvoering. Ik heb hem doorgemeten en daarbij bleek dat de weerstand tussen de twee aansluitingen bij een hete motor ongeveer 45 ohm is. Verder zag ik dat de 2 meters gewoon parallel zijn aangesloten.
Verder viel het me op dat de weerstand tussen T en aarde van de klok 79 ohm is waarbij alle aansluitingen zijn afgekoppeld. Sluit ik de massa weer aan dan blijkt deze weerstand 106 te zijn, wat ik heel vreemd vind. De weerstand tussen B en aarde is in bijde gevallen 480 Ohm.Ik zou graag het 1 en ander willen verduidelijken met een schets alleen weet ik niet hoe dat moet...........
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten