Chris59 schreef:Hoi Hans, over ik denk 4 dagen ben ik weer op de boot. Ik zal dan proberen uit te zoeken hoe het bij mij is aangesloten.
Ik ben altijd zeer voorzichtig met het geven van 'oplossingen' omdat je eerst moet weten hoe e.e.a. in elkaar steekt.
Het uitzoeken is op zich vaak heel lastig, vooral als het geen standaard systeem is zoals van een motorenfabrikant die origineel een 2e motorpaneel als optie biedt.
Daar zal dan wel een schema bij horen en dan is het wel na te gaan (alhoewel ik ook schema's heb gezien die af fabriek niet met de praktijk overeen kwamen..).
Bij oude installaties / DHZ systemen weet je vaak maar nooit wat men voor truken heeft uitgehaald om er een 2e meter bij aan te sluiten.
Handige Harries zetten soms gewoon een 2e meter in serie of parallel met de 1e meter en goochelen dan wat met weerstandjes om de boel aan te passen.
Dan heb je een nog grotere uitdaging.
Vaak zijn dergelijke rare problemen gerelateerd aan slechte contacten / overgangsweerstand(en) / corrosie etc.
Ook met installaties van enige jaren jong kom je temperatuur aanwijzingen tegen die de hoek in lopen terwijl er met de temperatuur niets loos is.
Dan kom je bv. uiteindelijk uit op het 3x heen en weer schuiven van een connector en is het probleem opgelost...
(uiteindelijk niks bijzonders maar voordat je bij dat punt uitkomt ben je wel even bezig)