temperatuurmeters

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor henkvd » 21 Sep 2020, 23:45

Een van de 2 meters is kapot, in de meter zit een spoel waar de stroom door de meter en de sensor wordt bepaalt.

Wat te doen, sluit 1 voor 1 de meters aan en vergelijk de aangegeven temperatuur. meet vervolgens de weerstand van de tempsensor ( ja dat is er een voor een dual station )
pak dan de tempwaarde lijst van een gewone temp sensor erbij en kijk welke temperatuur daar bij hoort. ( die klopt niet met de werkelijke temperatuur dat mag je verder vergeten) zie afbeelding
De meter die zo goed als de juiste temperatuur aangeeft volgens de lijst bij de gemeten weerstand van de niet aangesloten sensor, is in orde degene die enorm afwijkt defect, vervang die meter ( zelfde meter als de goedwerkende )
Afbeelding


Ter vergelijking de weerstandwaarde van de dual station sensor, zie de verschillen, de waardes zijn de helft, daarom moeten er dan ook 2 goed werkende meters op aangesloten worden wil dit werken.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 22 Sep 2020, 20:38

bedankt voor de info. Maar ik ga eerst de klokken op sturen en evt laten repareren. Is er nog iemand die weet hoe het schematisch in elkaar zit?
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Blue Ocean » 06 Okt 2020, 18:35

Volgens https://vdo-webshop.nl/nl/temperatuur-s ... 90173.html is deze sensor inderdaad speciaal voor duo-toepassing. De twee pennen zijn de interne weerstand en zijn vrij van de massa. Dus het lijkt te kloppen dat beide meters parallel zijn aangesloten. Het is dus waarschijnlijk ook juist dat er eentje defect is, of zoals al gezegd hierboven, een slecht contact.
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor vuuren1 » 08 Okt 2020, 23:21

Volgens de gegevens kom ik ook uit bij een dual station sensor [net zoals de vorige schrijvers].
In dat geval is het een serie-parallelschakeling waarbij de sensor in serie staat met 2 parallel geschakelde meters [met elk dezelfde aansluitweerstand / eigenschappen.

Als er 1 meter afwijkt door bv. een overgangsweerstand in het bedradingcircuit / stekkers oid. dan moet de andere meter ook uit de pas lopen omdat de parallel schakeling van de 2 identieke meters uit balans is.
In de praktijk heb je eerder/ vaker last van overgangsweerstanden dan van defecte meters.

Met meters voorzien van elektronica kan je soms helemaal van het pad afraken want die kunnen méér gaan aangeven terwijl er een overgangsweerstand in een aansluiting zit.
In geval van het denken icm de wet van Ohm kan dat in de basis niet; Meer weerstand geeft immers een lagere stroom en dus een mindere meteruitslag.
O.a. om die reden zou ik eerst willen weten of alle aansluitingen in orde zijn.

Ik heb het o.a. bij een Yanmar gehad, de [overigens enkele] meter liep [onvoorspelbaar] soms langzaam op naar 120 graden, maar er was met de motortemperatuur niets loos.
1X de stekker aan de meter eraf en erop schuiven was de oplossing [geen zichtbare corrosie maar slechts overgangsweerstand bij de stekker.

Het zit vaak in een klein hoekje..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor Chris59 » 09 Okt 2020, 21:52

bedankt voor alle reacties tot nut toe. De aansluitingen heb ik al tig keer los gehad. Dus dat kan het niet zijn denk ik. Ik heb contact met vdo gehad maar daar schijnt het te moeilijk te zijn of te veel werk om mij een schema te mailen of te appen. Vond ze iig niet erg behulpzaam. Maar als ik het goed begrijp zouden de b aansluitingen op elkaar aangesloten moeten worden even als de t aansluitingen en de massa. maar waar zit de opnemer dan tussen? tussen de t en de plus zeker?
Chris59
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 26 Apr 2019, 23:35
ligplaats: Kampen/Nieuw Amsterdam
info: schip: blauwe hand 10.50
bouwjaar 1984
motor Daf 575

Re: temperatuurmeters

Berichtdoor BertSirius » 11 Okt 2020, 12:07

Onderstaande link gaat over het aansluiten van (2) temp meters; weliswaar van Vetus maar wellicht kan je hier wat mee.
Groet,
Bert

https://www.vetus.com/media/magentomind ... 5551_0.pdf
BertSirius
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 01 Okt 2020, 14:11
ligplaats: Warmond
info: Gillissenvlet

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten