mobiel kacheltje

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor Marie Christina » 01 Sep 2020, 23:14

Kwokko schreef:Ja inderdaad ,die gebruiken ook diesel om de lucht te verwarmen.
Maar daarvan gaat de verbrandingslucht ook niet de tent in toch?

Ah, ja.
Dat is waar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor Hooveld960 » 02 Sep 2020, 08:02

Het klopt dat je de Zibro kachel wel ietsje ruikt, maar dat valt ontzettend mee. Alleen bij het aanzetten heb ik zoiets van ik ruik hem een beetje, maar daarna valt het mij niet eens meer op.
Ik gebruik de officiële (dure) Zibro kachelvloeistof, maar meer omdat ik teveel verhalen heb gelezen dat deze kachels door gebruik van goedkopere brandstoffen uiteindelijk kapot gaan.
En ja, ventileren is nodig, dus altijd het dakluik open en de deur op een kier. Zit trouwens een ingebouwde beveiliging in. Als er te weinig zuurstof is in de ruimte, dus gevaar voor CO, dan slaat de kachel uit.
En die beveiliging werkt, dat heb ik zelf al ervaren.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze kachel. Een elektrisch kacheltje kan hier niet tegenop. Want die heb ik ook, en gebruikt ook teveel stroom. Die kan ik niet gebruiken als ik niet aan de walstroom lig (want dan zijn m'n accu's te snel leeg), en deze Zibro kachel geen probleem.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor Kwokko » 02 Sep 2020, 12:20

Hooveld960 schreef:Ik gebruik de officiële (dure) Zibro kachelvloeistof.

Let er dan wel even op,als je het dure 20 liter tankje in ontvangst hebt genomen,dat de dop daarvan verzegeld is.
Is dat niet zo,dan worden de tankjes vaak hervuld door de verkoper.
Je kan namelijk de vloeistof(petroleum) in bulk alom kopen.

maar meer omdat ik teveel verhalen heb gelezen dat deze kachels door gebruik van goedkopere brandstoffen uiteindelijk kapot gaan.

Dat is verkooppraat van de verkoper van die "dure" Zibro vloeistof,dat ook gewoon petroleum is,maar dan gezuiverd, om dat te verkopen.
Zibro kachelvloeistof = Petroleum C.
Zolang water niet branden wil,zal je een brandbare vloeistof nodig hebben.

En die beveiliging werkt, dat heb ik zelf al ervaren.

Dan heb je mazzel gehad dat je het na kan vertellen.
Een kaars gaat namelijk ook uit,als er geen zuurstof meer aanwezig is.
En een kanarie kiepert ook van z'n stokje als er geen zuurstof meer is,of andere luchtvervuiling

In een boot plaats je geen Zibro,en wel om de volgende reden.
Een boot is een bak of kom ,dat alleen aan de bovenkant open is.
Damp zwaarder dan lucht blijft onderin zitten,en kan nergens heen,tenzij je het eruit blaast via een ventilator + een slang die overboord gaat.

Je blaast namelijk via de ventilator van de Zibro ,gewoon de verbrandingsgassen de bak in.
In een woning is dat geen probleem,daar staat genoeg "trek" over de vloer,maar in een boot heb je dat niet.
En geloof me, het is geen Zibro kachelvloeistof,het is gewoon brandstof,doodgewone petroleum,een solvent naphtha.

In een boot verwarm je de ruimte via een Webasto of Eberspächer lucht verwarmer,danwel een waterverwarmer indien je gebruik maakt van radiatoren.Een gescheiden systeem tussen uitlaatgas en verwarmde lucht.
Kwokko
 

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor Snater71 » 02 Sep 2020, 12:36

Wil me er niet teveel mee bemoeien, maar lees bijgaand document eens m.b.t. CO-waarde in relatie tot boten en door luchten. Kun je zelf de conclusie trekken of je het verantwoord vind en de juiste maatregelen kan treffen.

https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 20m-22.pdf
Snater71
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2020, 20:21
ligplaats:
info:

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor heuvels » 02 Sep 2020, 12:48

Bijkomend nadeel van verbranding zonder afdoende ventilatie is dat de ruimte extreem vochtig kan worden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor peter68 » 02 Sep 2020, 22:28

Ik heb ook zon zibro laser kacheltje is handig voor het koude voorjaar en najaar. En wat betreft het ventileren de deuren gaan vanzelf wel open ding heeft te veel capaciteit op de laagste stand word het al gauw te warm. Tenminste bij mij dan in een kruiser van 10 meter.

Ik ben er verder heel tevreden over.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor broekie » 03 Sep 2020, 06:56

Interessant stuk over CO.
Zelf hebben we een D5 Eberspacher. Prima ding.
Daarnaast voor "nood" een elektrische straalkachel speciaal voor de boot.
Er zit een veer bekrachtigde schakelaar onder, die de kachel uitschakelt als hij omvalt.
Ooit gekocht bij Kniest in een aanbieding.
Regelbaar in opname van energie, dus ook te gebruiken bij minder walstroom.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor jade » 03 Sep 2020, 09:26

Hallo,
Wij gebruiken ook een Zibro laser.
Bevalt heel goed, even over de beveiliging, deze geeft bij iets te weinig ventilatie meteen een alarm.
Als je deze negeert gaat de kachel uit, ruim binnen de grenswaarde waarbij het gevaarlijk word.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor Kwokko » 03 Sep 2020, 16:10

jade schreef:Even over de beveiliging, deze geeft bij iets te weinig ventilatie meteen een alarm.

Onzin praat.
Er is geen Zibro die kan zien om je net niet of net wel genoeg ventileert.
Misschien dat Jomanda dat kan,maar een Zibro niet. :lol: :lol:
Er is een Zibro die CO2 kan meten,en bij te veel,gaat die uit.
Maar dan is daar dus ook geen zuurstof meer omdat er dan CO2 gas,en daar wil dat kacheltje niet op stoken.
Als je deze negeert gaat de kachel uit, ruim binnen de grenswaarde waarbij het gevaarlijk word.

Staat de kachel in bv de bovensalon,en er wordt wel CO2 geproduceerd vanwege onvoldoende ventilatie of slechte verbranding,maar is er nog net genoeg om te branden,hebben mensen en/of dieren in een lager gelegen ruimte een probleem.
Gelukkig ruik je CO2,dus je kan bijtijds maken dat je wegkomt.

En wie bepaald de "grenswaarde"? Jij ,het apparaat of heb je daarvoor een meetinstrument.
Jij maakt een fatale vergissing.
Je denkt , oh CO2 meet dat ding,aha dan is het goed,maar daar ga je de fout in,want het is CO zonder 2 dat je nekt.
CO2=koolstof-di-oxide , is te ruiken ,en CO =- koolstof-mon-oxide,wat je niet kan ruiken,en dodelijk is,en ook nog eens brandbaar is.
Di=2 , Mon(officieel mono) = 1 of enkel.
En de C = van Carbon,wat in het Nederlands Koolstof is.

Een Zibro met een CO2-meter bied een schijnveiligheid.
Als er teveel CO2 wordt gedecteerd, gaat deze uit.
Maar de anderen die dat detectiesysteem niet hebben,gaan ook uit als er niet meer genoeg zuurstof is.
Waar CO2 zit,kan geen zuurstof zijn. Dusssssssssssss?

Je moet dus los van de kachel een CO2 melder,en een CO melder hebben in een boot.
De eerste leg je in een boot op laagste punt, de tweede hang je redelijk hoog op,omdat CO net zo zwaar is als lucht,en ,als het verwarmd wordt,mee naar boven stijgt.
Kwokko
 

Re: mobiel kacheltje

Berichtdoor Oeverloos » 03 Sep 2020, 16:24

Beste Coen,

Je vraag gaat over welke electrische kachel een goede keus is.
De reacties van “varg” en “Popeye” zijn wel verwoorde antwoorden op jouw vraag.

Wat betreft de Zibro, ik heb het nog niet gelezen op het forum en iemand moet het toch zeggen, dus dan doe ik het maar ...

In de gebruiksaanwijzing van Zibro staat:

Voor een juist gebruik moet de gebruiker gevolg geven aan de volgende regels:
HET IS VERBODEN
- mobiele kachels werkend op brandstof in caravans, boten en woonwagens te
gebruiken"

De Zibro is een uitstekend en goed beveiligd product maar ongeschikt voor een boot.

Koolmonoxide wordt niet voor niets de “stille moordenaar” genoemd.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten