Welke merk en type dynamo?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor Yep » 30 Aug 2020, 20:50

A.g.v. van de aanstaande plaatsing van stabilizers en later LiFePo4 accu's wil ik een zwaardere dynamo plaatsen.
Ik denk dan ca. 200A. (bij 24V).

Het www afspeurende kom je al gauw bij Balmar uit.
Dit zijn echter dynamo's die hun gewicht bijna in in goud waard zijn.
Zijn er alternatieven in de zin van dynamo's die gedurende langere tijd een flinke stroom kunnen leveren in een zo nu en dan ook warm motorruim?
Dank alvast!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor aadbloem » 30 Aug 2020, 21:06

Balmar 150A 12V werd me afgeraden door mijn leverancier ivm verkrijgbaarheid reparatie onderdelen.
Op zijn advies toch maar een Bosch 150A 12V genomen, interne regelaar er uit en externe drietraps Mastervolt regelaar ernaast.
Houdt rekening met poelie en dubbele v-snaar van je motor naar dynamo. 150-200A vraagt nogal wat vermogen en 200A bij 24v nog meer: 4800 watt cq 6,5pk
aadbloem
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor Oeverloos » 30 Aug 2020, 21:44

Leece Neville maakt dynamo’s tussen de 200 tot 300 amps.
Dit is een merk van Prestolite.
Ik heb zelf een Bosch van 120 Ah. Deze doet het al 20 jaar onder ( soms zeer ) zoute omstandigheden.
Inderdaad met een dubbele V snaar want deze trekt er wel aan.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor Yep » 30 Aug 2020, 22:23

Mmm, parts is wel een puntje.
MV Dirona is wildenthousiast over deze dynamo's.

Ik heb nu ook een Bosch (24V/80A.) met 2 snaren en aangestuurd door een Mastervolt regelaar.
Werkt prima maar als dit soort dynamo's continue zwaar belast worden (hetgeen dus geheid gaat gebeuren met LiFePo4 en stabilizers in een warm ruim), kan het zeker mis gaan.
Geen eenvoudig dossier.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor aquanaut » 30 Aug 2020, 22:26

Die Prestolite dynamo's zijn werkelijk "beesten" als het gaat om laadstroom.
Echter zonder intelligente regeling zal hij zich zelf opstoken bij het laden van een lithium batterij zoals jij van plan bent!

En dan doel ik niet op de Alpha Pro van Mastervolt want Bulk/Abs/Float heb je bij een lithium batterij niet nodig.
Waar je naar op zoek bent, of anders gezegd wat ik je adviseer is een regelaar waarbij je het veld kunt regelen om de dynamo te beschermen tegen overbelasting.
Balmar heeft daar een perfecte regelaar voor.
Balmar heeft gewoon dealers in Nederland dus onderdelen en ondersteuning hoeft geen probleem te zijn.

@Yep voor meer info = mail

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor Yep » 30 Aug 2020, 22:37

Dank en helder.
Klopt, ik wil inderdaad een regeling die de dynamo bv. voor 65% belast.
Bedoel je te zeggen dat, indien zo'n Balmar regelaar (welk type?) wordt toegepast, het minder opportuun wordt om zo'n Balmar of Prestolite dynamo te plaatsen?
Ofwel, dat het ook goed kan werken met een flinke Bosch?
Thanks!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3170
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Welke merk en type dynamo?

Berichtdoor kajoe » 31 Aug 2020, 08:56

wat mij indertijd door Daf werd aangeraden was om dat ik op een passagiersschip noga wat stroom nodig had was om er niet een maar twee120 ampère dynamo's op te zetten allebei op een aparte snaren en als extra 2 dubbele poelies op de kop van de motor en er een veldschakelaar op beide te zetten normaal laden ze beide mocht alles vol zitten of ad je wat extra vermogen nodig kon je er een of beide uitzetten de motor dynamo voor start ed bleef altijd in gebruik dit alles 24 volt .behalve 6x245 amp stonden er en tractie batterij van een heftruck op 1600 amp als laadkabels gebruikten we laskabels dikte die we op de werf kregen (leenden).
kajoe
 
Berichten: 1381
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten