omschakelautomaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

omschakelautomaat

Berichtdoor jkb » 25 Aug 2020, 19:29

In mijn boot heb ik een Victron Multiplus 1220/40-5. Die wil ik niet altijd aan laten staan. Maar als ik deze uitzet wordt er geen 230V walstroom doorgegeven. Daarom heb ik een omschakelautomaat geïnstalleerd. Voor één stopcontact, namelijk voor mijn koelkast. Zet ik de omvormer uit, dan krijgt de koelkast walstroom. Nu kom ik op de gedachte om alle 230V stopcontacten achter de omschakelautomaat te plaatsen. Saat de omvormer uit, dan ontvangen alle stopcontacten Walstroom. Enig nadeel lijkt me dat als ik teveel Ampère trek de walzekering eruit klapt. Staat de omvormer aan, dan kan ik de van de wal afgenomen stroom terug regelen. Vraag 1: Wat vinden de forumleden van dit plan?
Verder: De omschakelautomaat kan zodanig worden ingesteld dat de omvormer prioriteit krijgt: dus als walstroom èn de omvormer zijn aangesloten, dan ontvangen de stopcontacten 230V via de omvormer. Dat kan als voordeel hebben dat mijn zonnepaneel een deel van de stroom levert. Voor wat dit laatste betreft heb ik ergens op het forum gelezen dat ik iets moet regelen met de laadspanning van de MPPT laadregelaar (hoger?) en de laadspanning van de Multiplus (lager?), opdat het zonnepaneel voorrang krijgt. Vraag 2: Graag ook advies over dit laatste. MVG Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor ErikH » 25 Aug 2020, 19:47

jkb schreef:Enig nadeel lijkt me dat als ik teveel Ampère trek de walzekering eruit klapt.


Hoe vaak denk je dat dit voor gaat komen? Ontstaan er levensbedreigende situaties als ze zekering klapt? Hoe erg is het om in dat geval naar het paaltje op de steiger of havenmeester te wandelen?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor jkb » 25 Aug 2020, 20:26

Bij mij zal het niet snel voorkomen. De walzekering is 10 A. Ik gebruik hooguit een oventje van 750W of een waterkoker van 100 watt. Of een stofzuiger van 750 watt. En de zekering is bereikbaar zonder hulp van de havenmeester. Maar ik ga ervan uit dat het mij niet mag overkomen.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2020, 21:31

Typisch dat je de in dat ding ingebouwde intelligentie te niet doet .....
Dus ik ben benieuwd naar je argument? Dat kleine beetje stroom wat dat ding onder nullast trekt?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor aadbloem » 25 Aug 2020, 21:41

Precies wat Rob zegt: waarom zou je dit doen??
Kennelijk heb je geen Victron scheidingstrafo in je 230v net zodat je je net rechtstreeks aan de walstroom kan schakelen??
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor heuvels » 25 Aug 2020, 22:36

ik blijf het gewoon handmatig doen. kleine moeite om de omvormer los te koppelen en de walstroom aan te sluiten. stekker er uit, stekker erin, klaar. simpel en doeltreffend.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2020, 23:29

heuvels schreef:ik blijf het gewoon handmatig doen. kleine moeite om de omvormer los te koppelen en de walstroom aan te sluiten. stekker er uit, stekker erin, klaar. simpel en doeltreffend.

Als je geen intelligentie (combi)omvormer hebt, is dat natuurlijk geen probleem.

Maar waarom iemand iets handmatig wil doen, terwijl die kast dat allemaal zelf voor je kan regelen ontgaat me volledig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor aquanaut » 26 Aug 2020, 10:29

Beste Jan,
Dat je de Multiplus niet continue wilt laten laden dat begrijp ik helemaal, zeker als je ook zonnepanelen hebt.

Hier is echter gewoon een kant en klare oplossing voor zinder ingewikkelde externe omschakelautomaten....

Gewoon op de Digital Multi Control de schakelaar op "charger only" zetten en de draaiknop voor de walstroom opname volledig dicht (0) draaien.
De lader gaat nu uit maar de walstroom blijft wel op de stopcontacten staan.
Alle ruimte voor de zonnepanelen om je accu bij te houden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor Amersfow » 26 Aug 2020, 10:41

Ik heb gewoon 2 sets aan stopcontacten. Sticker en verklikkerlampje bij elk stopcontact. Werkt feilloos, iedereen snapt het.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor Hooveld960 » 26 Aug 2020, 11:00

Ik heb ook een Victron Multiplus (12/3000).
Als ik op de boot ben dan staat de omvormer bij mij altijd aan.
(Op het Victron schakelpaneeltje de knop naar links).
Is het erg om de omvormer continue aan te laten staan? Zolang ik op de boot ben tenminste. Als ik niet op de boot ben staat hij altijd op charge only.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten