omschakelautomaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor aquanaut » 26 Aug 2020, 11:17

Het is geen probleem om de Multi aan te laten staan.
Bedenk wel dat in de situatie dat de omvormer aan staat (geen walstroom) het apparaat wel een standby verbruik heeft.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor jkb » 26 Aug 2020, 11:44

Aquanaut, hartelijk dank! Zo zie je maar dat (ook domme) vragen zinvol kunnen zijn bijvoorbeeld om de verborgen mogelijkheden van de Victron Multiplus te ontdekken. MVG Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor aadbloem » 26 Aug 2020, 15:32

aquanaut schreef:Hier is echter gewoon een kant en klare oplossing voor zonder ingewikkelde externe omschakelautomaten....
Gewoon op de Digital Multi Control de schakelaar op "charger only" zetten en de draaiknop voor de walstroom opname volledig dicht (0) draaien.
De lader gaat nu uit maar de walstroom blijft wel op de stopcontacten staan.
Alle ruimte voor de zonnepanelen om je accu bij te houden.
Aquanaut

Briljant, deze functie kende ik nog niet. Al 10 jaar een Multiplus in de boot en ook wel eens afgevraagd of de zonnepanelen het 12v nachtgebruik konden aanvullen en niet continue via de walstroom. Meteen uitgeprobeerd en TOP! Dank Aquanaut.
Misschien ook DE oplossing voor Jan [jkb]
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: omschakelautomaat

Berichtdoor jkb » 26 Aug 2020, 17:32

Dat is inderdaad DE oplossing. Nu maar eens proberen de lader op bijv 1 à 2 ampère te regelen. Mijn koelkast (230V A++) en sinds kort een extra koelbox Mobicool 40 (ook A++) zullen samen ca 1,5 à 2 A per uur gebruiken dus over 24 uur ca 36 Ah à 48 Ah (24V ssyteem). Mijn zonnepaneel 24V 330W laadt op een zonnige dag ca 1 Kwh dus ca 41 Ah. Kan meer zijn als ik het mastje verwijder, want vanaf zeker moment geeft deze nl wat schaduw op het zonnepaneel. Maar minder op een niet zonnige dag. Dus ik overweeg de omschakelautomaat te verwijderen en de Victron Multiplus voortaan bij afwezigheid op Laden in te schakelen. En dan maar via de Victron Smart shunt te zien of en hoeveel de lader groter dan 0 moet zijn.
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten