dubbele dynamo massa aansluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

dubbele dynamo massa aansluiting

Berichtdoor bou » 18 Aug 2020, 10:04

Goedemorgen,

De elektronica in mijn schip is ernstig toe aan een update en een grondig controle, maar nu zit ik met het volgende waar ik niet helemaal uitkom:

Er zitten 2 Dynamo's van beide 70A op de motor gemonteerd, een van de 2 zit niet goed aangesloten en heeft naar mijn inziens nooit goed gewerkt. hij miste een massa kabel naar de (grond) of huid van de boot, de accu die hij moet opladen zit ook niet aan de aarde. Hierdoor is hij nooit goed opgeladen geweest tijdens het varen, hij werd alleen opgeladen via de victron lader (220v)

Ik ben hier achter gekomen doordat ik veel sluizen en bruggen moest passeren en ik de boegschroef veel heb gebruikt, na een paar uur werkte hij bijna niet meer.

De vraag is dus kan ik van beide dynamo's de nul op de (aarde) huid van de boot zetten, de plussen zijn gewoon netjes aangesloten via een diodebrug.
bou
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Jun 2020, 15:13
ligplaats: zwartsluis
info: Proficiat 12m

Re: dubbele dynamo massa aansluiting

Berichtdoor Kwokko » 18 Aug 2020, 14:54

Eerst maar enkele een tegenvragen.
Hoe zit het met die andere dynamo?
Heeft die wel de massa draad naar de scheepshuid?
En als je nog meer accu's hebt,hoe zitten die aangesloten?
En heeft je motor ook een massa kabel die verbonden met de scheepshuid?
Een motor staat namelijk op rubberen blokken namelijk,dat noemen ze "motorsteunen".
Kwokko
 

Re: dubbele dynamo massa aansluiting

Berichtdoor bou » 22 Aug 2020, 16:50

De andere zit wel op de huid, de rest van de accu's zijn via een massa kabel aangesloten.
ik snap da die "motorsteunen" geen massa doorlaten, ik snap alleen niet dat de 2e accu niet gewoon op de massa was aangesloten.
Ik heb vandaag tijdelijk een massa naar de 2e dynamo gebracht en nu werkt de dynamo goed, net wat ik al vertelde het is een zooitje met allemaal kroonstenen, klemmen en lasdoosjes. ik sloop alles er uit en begin helemaal op nieuw.


Kwokko schreef:Eerst maar enkele een tegenvragen.
Hoe zit het met die andere dynamo?
Heeft die wel de massa draad naar de scheepshuid?
En als je nog meer accu's hebt,hoe zitten die aangesloten?
En heeft je motor ook een massa kabel die verbonden met de scheepshuid?
Een motor staat namelijk op rubberen blokken namelijk,dat noemen ze "motorsteunen".
bou
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 15 Jun 2020, 15:13
ligplaats: zwartsluis
info: Proficiat 12m

Re: dubbele dynamo massa aansluiting

Berichtdoor heuvels » 22 Aug 2020, 17:06

gewoonlijk zitten de min-polen van de accu's aangesloten aan een hoofdschakelaar. En vandaar naar de massa.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: dubbele dynamo massa aansluiting

Berichtdoor aadbloem » 22 Aug 2020, 20:07

bou schreef:Goedemorgen,
de vraag is dus kan ik van beide dynamo's de nul op de (aarde) huid van de boot zetten, de plussen zijn gewoon netjes aangesloten via een diodebrug.

De massa van de dynamo zit doorgaans aan het gestel van de dynamo en via de massa van de motor naar de scheepshuid.
Als je de 2e accu aan de scheepshuid koppelt zal deze accu ook opgeladen worden via de 2e dynamo mits de laadkabel van de 2e dynamo naar deze accu loopt
Uiteraard is er allerlei verbetering mogelijk, je kan gescheiden systemen bouwen waarbij je zoveel mogelijk ook voor massa kabels maakt, schakelaars en veiligheden in de plus etc etc. Hoe krijgt de boegschroef waar je het over hebt massa??
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten