generator 6 kVA

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

generator 6 kVA

Berichtdoor broekie » 04 Aug 2020, 21:12

We hebben vandaag een 6 kVA generator opgehaald.
Motor is een 3 cylinder Crafstman 27 pk (Mitsubishi) met een Stamford generator.
Set is nieuw, maar heeft jaren opgeslagen gestaan. Leuke prijs dus.

Hij wordt in de machinekamer geplaatst.

We kiezen toch voor een generatoer om bij vrij liggen alles op pijl te houden.
Geluidsoverlast zal minimaal zijn in deze situatie. De situatie zal bepalen of we hem aan doen.

Nu nog even inbouwen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor RuudM » 04 Aug 2020, 21:32

Heelmooi vvor jezelf, maar het kan minder zijn voor anderen.

Mischien het overwegen waard om een water uitlaatgassen scheider te monteren
Zie bijgevoegde link.
https://www.whisperpower.com/downloader ... map=phpimg

wij hebben de ervaring dat het gebruikvan de generator niet altijd in dank wordt afgenomen. Maar maakt je wel onafhankelijk.
Ps. Wij hebben geen gas aan boord en voor koken moeten we dus ook de generator starten of wat we tegenwoordig wel Doen is de braai Gebruiken.

Deel je ervaring. Kunnen we allemaal van leren?

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor Yep » 04 Aug 2020, 22:29

Ik heb nu ruim een half jaar zo'n apparaat.
Had ik deze er in het begin maar ingezet.
Het geeft je zo veel meer vrijheid.
Je kunt nu gewoon een week in de wildernis liggen.

Wat me inmiddels wel opvalt is dat je het gebruik een beetje moet uitdokteren.
Zo'n generator wil toch graag onder belasting draaien en ik moet soms schrapen (wasmachine, vaarwasser, airco, legere accu's, etc.) om deze belasting bij elkaar te krijgen.
Verder is het lastig om de accu's helemaal vol te krijgen daar aan het eind van het laden de belasting verder terugloopt.
Het duurt soms een paar uur tot de absortiefase voorbij is en dat gaan er nog steeds redelijk wat ampères naar de accubank in de floatfase.
Pas bij walstroom kom je weer echt aan volle accu's toe door een nachtje door te halen met deze walstroom.
Het zijn ook betaalbare apparaten in het gebruik, zeker in aanmerking genomen dat ik steeds meer een volle Euro tegenkom voor slechts 1 kWh stroom aan de wal.

Samengevat: Top apparaat.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor quichot » 05 Aug 2020, 08:39

(psst! Zal ik jullie een geheimpje verklappen? Paar zonnepaneeltjes. Servicebank iedere dag rond het middaguur weer mudvol, dag in dag uit. Graties! Niet verder vertellen hoor!)

Maar ik heb ook een generator hoor! Niks mis mee. Voornamelijk voor de wasmachine en zwaar elektrisch gereedschap. Gebruik hem alleen nooit als ik buren heb die daar last van zouden kunnen hebben. Wasje draaien kan ook prima onderweg. Elektrisch koken moet natuurlijk vaak op de ligplaats in de haven, dat is een nadeel. Maar ik heb daar geen ervaring mee.

Het kan hinderlijk zijn voor anderen. Al hangt dat af van de mate waarin je last van anderen wilt hebben. Je moet wel iets kunnen velen. Ik ben daarin vrij tolerant. Mijn buurtjes zullen ook wel eens last van mij hebben, denk ik dan. En het scheelt al enorm als je buur even komt zeggen dat de generator een halfuurtje aan moet.
Ooit lag een motorjacht in de Veerhaven in de box naast me. Pal naast waar wij aan dek zaten begon ineens de uitlaat van een generator te brommen. Na tien minuutjes vroeg ik of dat nou echt nodig was. 'We zijn aan het stofzuigen' kreeg ik als antwoord. Ik wees hen op de walaansluiting waar hun loopplank zowat tegenaan lag. Reaktie bleef bij ongeïnteresseerd schouderophalen. Okeeee!

Dat onbelast of laagbelast lopen, waarom zou zo'n ding daar niet tegen kunnen? Toerental wordt constant gehouden, inspuiting wordt afgeknepen. Als bijvoorbeeld de wasmachine gaat verwarmen hoor je hem wat zwaarder lopen.
Voor acculaden lijkt het het me een beetje een olifant om een mug mee dood te slaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor broekie » 05 Aug 2020, 09:02

Klinkt goed de ervaringen.
Natuurlijk is er de discussie over de omgeving die ik zeker deel.
Je moet ter plaatse bepalen op je anderen onredelijk stoort.

Zonnepanelen heb ik, maar kan de hele boot er niet mee volleggen.

We koken op gas, dus hoeven niet perse de generator te gebruiken in iedere situatie.
Meeste tijd zal het de boiler van 60 liter zijn die opgewarmd moet worden. In dezelfde gang worden dan de accu's opgeladen.
We nemen nu ook een airfryer of oven.

Ik heb gekozen, op advies uit het verleden van Wolf, voor een 1500 RPM. set.
Die zou ook gewoon op lage belasting moeten kunnen draaien zegt men.

De scheider ziet er ook interessant uit. Ik ga het voorleggen aan de werf die hem in gaat bouwen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor RuudM » 05 Aug 2020, 20:25

Guido, broekie,

Klopt veel doen we ook onderweg dan heeft niemand er last van en als je het even aangeeft is het ook meestal geen probleem.

En die uitlaatgassen waterscheider zijn er uiteraard ook nog van andere merken dus staar je niet blind op mijn link.

Want ik zie dat sommigen meer dan de hoofdprijs vragen.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor broekie » 05 Aug 2020, 20:57

Ik heb vandaag de generator bij de werf gebracht die hem in gaat bouwen.
We hebben even wat dingen doorgesproken waaronder een water/gas scheider.
Zij begonnen er zelf over dat het geluid reduceert.

De 6 kVA vond men niet te groot. De 1500 RPM erg mooi.
Zal Oktober worden voordat hij erin gaat.
Dan gaan we wat dingen aan het schip doen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor RuudM » 05 Aug 2020, 21:02

Broekie,

Wij hebben ook 6 kva 1 phase en 1500 toeren in een eigenkast en voldoet uitstekend.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor Yep » 06 Aug 2020, 13:46

quichot schreef:Dat onbelast of laagbelast lopen, waarom zou zo'n ding daar niet tegen kunnen? Toerental wordt constant gehouden, inspuiting wordt afgeknepen.

Een diesel loopt het meest efficiënt bij een fatsoenlijke belasting.
En een overbemeten diesel wordt nog minder belast.
En bij minder belasting neemt, naast de inefficiëntie, ook de vervuiling toe.
Alle reden derhalve om het dieseltje te belasten (indien mogelijk).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: generator 6 kVA

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2020, 15:45

Yep schreef: Een diesel loopt het meest efficiënt bij een fatsoenlijke belasting.
En een overbemeten diesel wordt nog minder belast.
En bij minder belasting neemt, naast de inefficiëntie, ook de vervuiling toe.
Alle reden derhalve om het dieseltje te belasten (indien mogelijk).

Sorry, maar je vertelt me niks nieuws.
Bij een generator ligt dat nog een beetje anders dan bij een voorstuwingsmotor. Een generator voorziet een apparaat van de spanning die dat apparaat op een bepaald moment vraagt. Of dat nou een elektromotor, een verwarmingselement of een acculader is, doet niet terzake.
Alleen bij dieselelektrisdche voorstuwing zit een element van continuïteit. Bij vrijwel alle andere taken waar zo'n generator voor wordt gebruikt wisselen vollast en rustlast elkaar voortdurend af.
Het grote verschil met een onderbelaste voorstuwingsmotor is dat een generator bij rustlast niet stationair gaat lopen, maar z'n toerental behoud om 230V 50Hz te blijven leveren. Dat kan met zó weinig brandstof dat het noch inefficiënt, noch vervuilend is. Daar wordt de generatormotor, die daarop is berekend, ook niet slechter van.
Je hebt wel een punt als het gaat om het aantal KVA's die voor de taak benodigd zijn. Dus koop een generator die past bij de energievraag. Je laat geen 60KVA-generator lopen om je laptopje te laden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten