Yep schreef: Een diesel loopt het meest efficiënt bij een fatsoenlijke belasting.
En een overbemeten diesel wordt nog minder belast.
En bij minder belasting neemt, naast de inefficiëntie, ook de vervuiling toe.
Alle reden derhalve om het dieseltje te belasten (indien mogelijk).
Sorry, maar je vertelt me niks nieuws.
Bij een generator ligt dat nog een beetje anders dan bij een voorstuwingsmotor. Een generator voorziet een apparaat van de spanning die dat apparaat
op een bepaald moment vraagt. Of dat nou een elektromotor, een verwarmingselement of een acculader is, doet niet terzake.
Alleen bij dieselelektrisdche voorstuwing zit een element van continuïteit. Bij vrijwel alle andere taken waar zo'n generator voor wordt gebruikt wisselen vollast en rustlast elkaar voortdurend af.
Het grote verschil met een onderbelaste voorstuwingsmotor is dat een generator bij rustlast niet stationair gaat lopen, maar z'n toerental behoud om 230V 50Hz te blijven leveren. Dat kan met zó weinig brandstof dat het noch inefficiënt, noch vervuilend is. Daar wordt de generatormotor, die daarop is berekend, ook niet slechter van.
Je hebt wel een punt als het gaat om het aantal KVA's die voor de taak benodigd zijn. Dus koop een generator die past bij de energievraag. Je laat geen 60KVA-generator lopen om je laptopje te laden.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido