Accucapaciteit

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor Yep » 26 Jul 2020, 22:28

Hooveld960 schreef:Ik heb 4 service accu's van 145 Ah, dus totaal 580 Ah.
Nu geeft mijn BMV 700 accumonitor aan 82% en -130 Ah.
Maar 130 Ah is ca 22% van 580 Ah.
Zou er inderdaad 82% accucapaciteit aanwezig zijn dan zou er maar 105 Ah weg zijn en geen 130 Ah.
Of als er inderdaad 130 Ah weg zou zijn dan zou het percentage op 78 moeten staan.
Dus wat klopt er nu? Het percentage of het aantal Ah ontlading?
Of moet ik het allemaal niet zo nauw nemen en zijn het allemaal maar ca waardes?


Ik zou het niet al te nauw nemen maar ik vermoed dat je deels wat hogere stromen hebt getrokken.
Inderdaad, Peukert doet dan z'n werk.
En dat leidt tot een snellere daling van de SOC qua percentage.

(Hoop maar dat Aquanaut dit met me eens is :-) )
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Jul 2020, 09:48

Als ik niet bij de boot ben, en dat is (helaas) misschien wel zo'n 40 weken per jaar (in totaal), dan worden m'n accu's geladen door de zonnepanelen en staan al snel op 100%. De enige verbruiker die dan aan staat is m'n waeco koelkast.
Ik heb tot nu toe mijn accu's nooit verder ontladen dan 60%. Daarna probeer ik altijd even walstroom op te zoeken om de boel weer op 100% te krijgen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor elrenegado » 30 Jul 2020, 10:26

Hooveld960 schreef:Nog iets vreemds opgemerkt. M'n BMV accumonitor staat op 100%, maar de lader blijft op absorption staan en volgens de BMV accumonitir wordt er nog steeds met 45 Ah geladen (walstroom).


Wat voor lader hebben we het over ?
Een intelligente, of een simpele 3 traps die gedurende een standaard tijd altijd bulk/absorptie doet ?

Doe je daarnaast wel eens een sync cq synchronisatie van de BMV ?
dus, met een goede lader alles helemaal vol laden, daarna de BMV syncen.
Wat doet de uitlezing erop daarna ?

En staan de instellingen op de bmv goed qua accu, type en capaciteit ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor Ivoisrood » 09 Aug 2020, 08:32

Heb vandaag hetzelfde, heb 2x100Ah accu, volgens de BMV 54Ah verbruikt, zou er op neer komen dat accu's iets minder dan 75% vol zijn maar de BMV zegt nog 80%? Waar kan dit verschil door komen?
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Aug 2020, 12:34

Later reactie vanwege de vakantie. Wel de laptop mee aan boord, maar kwam er soms gewoon niet van om erachter te kruipen.

@elrenegado: Ik heb een Victron Multiplus 3000W. Ik heb nog nooit de BMV gesynct. Zou ook niet weten hoe dat moet.

Overigens staat na een tijdje wel alles goed. BMV op 100% en de lader op float.

Het viel me alleen op tijdens het laden dat er een verschil zat in percentage en de waarde in Ah.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor aquanaut » 11 Aug 2020, 16:19

Er is een verschil tussen de hoeveelheid ah die je uit een accu kunt halen en de procentuele vulling van de batterij.
Ik zal dat proberen uit te leggen aan de hand van een gechargeerd voorbeeld.

Stel je hebt een batterij van 100Ah, je gaat deze batterij belasten zodat er een stroom van 5A gaat lopen.
In 20 uren trek je deze batterij volledig leeg (immers de beschreven capaciteit van 100Ah is als je de accu ontlaad in 20 uren. (C20)
Als je nu op een willekeurig moment op de BMV kijkt zul je zien dat hoeveelheid ontladen Ah zich ongeveer verhoud met de ontladen hoeveelheid energie in %

Als je deze batterij gaat belasten zodat er een stroom van 200A gaat laten lopen dan ziet het er opeens heel anders uit.
Na ongeveer een kwartier is de accu leeg, de monitor zal dan ook aangeven dat er 100% energie onttrokken is maar de Ah meter geeft maar aan dat er 25Ah ontladen is.......

En andersom zal de Ah meer ontladen Ah laten zien als percentage als de stroom in ons voorbeeld lager wordt als de 5A die bij de C20 capaciteit hoort.

Zoals eerder genoemd is de Peukert Exponent hier de veroorzaker van.

En inderdaad een late reactie want vakantie en ook de boot verkocht dus.........

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor Oeverloos » 11 Aug 2020, 16:46

Hey Aquanaut,

Bedankt voor de heldere uitleg.
Wordt zeer op prijs gesteld.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Accucapaciteit

Berichtdoor Hooveld960 » 13 Aug 2020, 19:35

aquanaut schreef:En inderdaad een late reactie want vakantie en ook de boot verkocht dus.........

Aquanaut


Zo zeg, dat is snel verkocht!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten