Nieuwe bedrading sloep

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Nieuwe bedrading sloep

Berichtdoor Piet Sloep » 24 Mei 2020, 15:52

Hallo Forumleden, afgelopen winter mooie 7,5 m sloep gekocht maar nu ik er mee ben gaan varen en alles aan het ontdekken ben zie ik dat er op gebied van elektriciteit nog veel te doen is. ik bedoel eigenlijk dat het naar mijn idee een puinhoop is. Sommige schakelaars zitten met speakerkabel aangesloten, ik heb onder de vloer gewone losse elektriciteitskabel gevonden die normaal bij mij in huis in de gele buisjes zitten op weg naar de stopcontacten en lampen. Op een hoofdschakelaar zitten bij de dikke accukabel ongeveer acht dunne draadjes aangesloten met net zoveel amp oogjes. er zitten twee accu's in, 120Ah en 70Ah voor starten en accessoires maar ik zie geen diode voor splitsen of voorkomen van leegtrekken van de startaccu door de accessoires. ik zie een TEC accu lader die met krokedillebekjes op een van de accu's zit aangesloten en ga zo maar verder.
Ik wil graag dat alles klopt, verantwoord, netjes maar vooral veilig en duurzaam is. Wie kan mij helpen met adviezen of goede raad
Piet Sloep
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 24 Mei 2020, 15:41
ligplaats: Heusden
info: bouwjaar 1973 Finse reddingsboot in 2006 omgebouwd en betimmerd tot pleziersloep.

Re: Nieuwe bedrading sloep

Berichtdoor ErikH » 24 Mei 2020, 20:20

Maak een schema zoals jij denkt dat het moet worden en laat het hier zien. Ongetwijfeld krijg je reacties en adviezen ter verbetering.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Nieuwe bedrading sloep

Berichtdoor ErikH » 24 Mei 2020, 20:20

--
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Nieuwe bedrading sloep

Berichtdoor Amersfow » 25 Mei 2020, 10:44

Ik zou de accu voor de motor via het contactslot laten schakelen. Daar de verbruikers als nav licht op zetten. Overal zekeringen tussen zetten. En tussen de 2 accus een cyrix relais, heel simpel aan te sluiten, die gaat de verbruiksaccu laden als de motor draait. Als je ook walstroom wilt, kun je een lader op de verbruikersaccu zet. Als de lader acttief wordt, gaat de Ciryx sluiten en ook de startaccu laden. En alles zekeren.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe bedrading sloep

Berichtdoor aadbloem » 25 Mei 2020, 11:02

Piet Sloep schreef:speakerkabel aangesloten, ik heb onder de vloer gewone losse elektriciteitskabel gevonden die normaal bij mij in huis in de gele buisjes

De boot hoeft niet volgebouwd te worden met gele buisjes maar goede bescherming hier en daar is wel op zijn plaats. Speakerkabel kan rood/zwart zijn van 1,5m2 of 2,5m2 en hoeft niet direct fout te zijn mits de kleuren rood en zwart consequent zijn toegepast als plus 12v en massa. Inderdaad een cyrix en zekeringen zijn belangrijk.
aadbloem
 
Berichten: 1034
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten