heuvels schreef:Mmmm zo'apparaat werkt volgens mij als een natte vinger.
Hij moet de karakteristieken van jouw accu's eerst leren kennen. Om dat te weten zouden de accu's een keer, liefst meerdere keren, geheel geladen en ontladen moeten worden. Aan de hand van volten, amperes en eventueel temperatuur kan hij een redelijk betrouwbare slag slaan naar de accustatus.
Nee hoor, het is geen waarzegger die BMV, hij heeft ook geen glazen bol of neus om aan je accu te snuffelen.
Een BMV is een instrument dat op basis van actuele stroom en spanning allerlei complexe berekeningen uitvoert.
Maar meer als stroom en spanning kan hij niet meten. (ff de temperatuursensor buiten beschouwing gelaten)
Het te vroeg synchroniseren wordt veroorzaakt door je zonnepaneel.
Zoals gezegd de BMV kan niets meer als kijken hoeveel stroom er uit en in je accu gaat en welke spanning daarbij hoort.
Hij kan dus ook niet ruiken of zien hoe vol je accu zit op enig moment, hij kan dit aangeven omdat hij gerekend heeft vanaf 100%.
Alleen moet hij wel
aannemen wanneer een accu 100% geladen is, deze aanname doet hij doer 3 parameters tegen elkaar aan te houden.
Hij naar een minimale spanning en een maximale stroom en deze twee parameters moeten een x tijd aanwezig zijn om aan te nemen dat de batterij vol is.
Als je een accu gaat laden bereikt hij op een gegeven moment zijn "geladen spanning" (charged voltage CV) , in de praktijk zien we dan wel dat de stroom nog even door blijft lopen.
Die stroom loopt dus "achter" de ladingsgraad aan, daarom noemen we dit ook wel staartstroom. (tailcurrent TC)
Als deze stroom eenmaal terug zakt tot onder een bepaalde waarde dan gaat de BMV ervan uit dat de accu vol is.
Dus: als er gedurende tijd "x" de CV minimaal "y" is en de TC maximaal "z" is, is de batterij vol en wordt de indicatie op 100% gezet.
Bij normaal laden van een batterij gaat dit altijd goed, alleen bij zonnepanelen (en andere in stroom variërende bronnen) gaat het mis.
Waarom?
Stel je CV is bereikt maar de stroom loopt nog flink door, geen reden voor synchronisatie echter komt er een wolk voor de zon en zakt de stroom (onbedoelt onder de TC waarde en blijft daar voor "x" tijd.
De BMV ziet dit als teken dat de accu vol is en synchroniseert.
Hoe op te lossen;
-Verhoog de “geladen spanning" naar iets onder de absorptiespanning, de standaard spanning van 13,2V is hiervoor te laag.
(bijvoorbeeld: 14.2 V in geval van een 14.4 V absorptiespanning).
-Verhoog de “geladen” detectietijd en/of verlaag de staartstroom om een voortijdige synchronisatie door passerende wolken te voorkomen.
Blijf er wel voor waken dat de batterij regelmatig synchroniseert, want vroeg synchroniseren is vervelend, niet synchroniseren is vele malen erger.
Als de BMV niet regelmatig synchroniseert "wandelt" de aangegeven ladingsgraad weg van de werkelijke ladingsgraad waardoor de BMV compleet verkeerde informatie gaat weergeven.
@Stefan, als het je niet direct lukt , stuur mij een mailtje of PB.
Groet Aquanaut