Accuschakelaar

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor elrenegado » 18 Mei 2020, 20:06

ik merk ook niets aan mijn toerental, motor en boegschroef zitten op dezelfde accubank van 2x165ah

Ook mijn vorige boot merkte ik dat niet,
behalve als de boegschroef accu leeg begon te raken.

Je zou denken dat er wellicht 1 accu niet meer lekker meedoet waardoor de motor "bij" moet springen voor de hoge stroomvraag
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Addink12 » 18 Mei 2020, 20:10

Het schijnt aan de dynamo te liggen. Een volvo penta d2 40 pk met een 115A dynamo. Mijn vorige motor had een 60A dynamo, toen had ik ook nergens last van.
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Rene » 18 Mei 2020, 20:52

Afschakelen zal geen probleem zijn, het bij schakelen wel, gelet op de hoge piekspanningen die dan kunnen ontstaan.
Mijn voorkeur zou uitgaan, naar het uitzoeken waarom de dynamo zo zwaar gaat meelopen, conditie accu's ?
Motortoerental stationair met 50 tpm verhogen ?
trilling voor lief nemen.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor heuvels » 18 Mei 2020, 21:12

Rene schreef:Afschakelen zal geen probleem zijn, het bij schakelen wel, gelet op de hoge piekspanningen die dan kunnen ontstaan.

Piekspanningen zullen wel meevallen, de startaccu blijft gewoon aangesloten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Rene » 18 Mei 2020, 23:07

Je vergeet een belangrijk ding: accu van de boegschroef wordt wel gebruikt, en wordt dus ontladen, bij inschakeling gaat er dan een hoge stroom lopen om de boegschroef accu weer te vullen !!

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 395
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Mei 2020, 23:12

Addink12 schreef:Om diverse redenen, o.a. dat de boeg- en hekschroef op deze 315Ah accubank zit en bij gebruik hiervan zakt het stationair motortoerental behoorlijk in met hinderlijke trillingen tot gevolg.
Als ik dan ergens ga aanmeren schakel ik die accubank af van de argofet.
Kan dat uitschakelen trouwens terwijl de motor loopt?

Dan denk ik dat er wat anders aan de hand is en dat je dat met een dergelijke schakeling niet oplost.
In principe is je startaccu nl "vol", zeker als je gevaren hebt, dus als je motortoerental significant terugloopt is dat omdat de dynamo flink wordt belast, kennelijk omdat de accu het niet bij kan benen.
Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand, in de praktijk vaak de grootste verbruiker, dus die lichtaccu zal echt niet veel krijgen in de genoemde situatie.
Dan voegt een schakelaar m.i. niets toe.

Bij mij zit de boegschroef ook op de startaccu (2x 75Ah) en als ik die gebruik, zakt het toerental iets, maar dat is nauwelijks waarneembaar.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Oeverloos » 18 Mei 2020, 23:24

Als je een 40 pk 4 cilinder dieselmotor hebt met een 115 Ah dynamo en je gebruikt een grote stroomverbruiker, dan ga je dat echt wel horen, want ( in mijn ervaring) gaat die dynamo met hoge laadspanning bijladen, vooral de eerste 3 à 4 minuten. Je ziet zo 90 Ah op je Ah metertje en dan een snelle daling. Die dynamo onttrekt best een paar pk’s van je 4 cilinder.
Als de diesel dan ook nog stationair draait, zoals bij het afmeren, dan hoor je hem stampen en het toerental zal dan wat dalen.

Maar als je 100 pk hebt en 6 cilinders dan merk je er, denk ik, weinig van.
Wel mooi zo’n 115 Ah dynamo.
De meeste boten hebben dat niet standaard.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor heuvels » 19 Mei 2020, 11:48

Dynamo's gaan toch pas goed stroom leveren bij een bepaald toerental? Kan het niet zijn dat er een te kleine pulley zit op de dynamo van Addink? Waardoor hij stationair al laadt en vermogen onttrekt aan de motor? De leverancier van de dynamo kan misschien wel specificaties geven en dan is een goede pulley diameter misschien wel uit te rekenen aan de hand van de specificaties van de motor en de krukaspulley.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor Addink12 » 19 Mei 2020, 14:38

Heren, dank voor het meedenken, er wordt aan een oplossing gewerkt. Ook zojuist prima geholpen door een medewerker van de Bluepowershop! Heeft de tijd genomen om e.e.a. uit te leggen. Mag ook wel eens gezegd worden!
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Accuschakelaar

Berichtdoor aquanaut » 19 Mei 2020, 14:54

Beste Rob,

De besproken test moet wel gecontroleerd worden uitgevoerd, aangezien de boeg en hekschroef beide op de serviceaccu aangesloten kan er een langdurig hoge laadstroom lopen over die voorgestelde 10mm².
Zoals aangegeven, die 70W verlies bij vol vermogen zal de kabel niet snel in rook op laten gaan maar als je uren 70W gaat staan verbranden in dat kabeltje dan gaat het mis.
Ik ga er echter vanuit dat de dynamo incidenteel dat vermogen hoeft te leveren anders had je op andere momenten ook last van toerental daling en trillingen.
Zodra de laadstroom bijvoorbeeld terug zakt naar 30A is het verlies nog maar 5 watt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten