Meerdere laders op een accubank

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Meerdere laders op een accubank

Berichtdoor Amersfow » 11 Mei 2020, 09:54

Dag, naar analogie van "water vloeit naar het laagste punt en stopt bij gelijk nivo" heb ik meerdere laadbronnen op 2 accus die met cyrix relais gekoppeld zijn. Kan dat kwaad? Bij walstroom 2x 10 amp lader, 2 oude 30Watt zonnepaneeltjes met eigen regelaar en een nieuw 100Watt zonnepaneel met eigen regelaar. En de motor stampt er tot 50 amp in als die draait. Zolang de accu het opneemt geven dan alle laders stroom en eindigt het laden als de accu's vol aangeven. De Cyrix zorg ervoor dat ze gekoppeld zijn vanaf ~13 volt en ontkoppeld als de laadbron wegvalt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Meerdere laders op een accubank

Berichtdoor elrenegado » 11 Mei 2020, 09:59

ik combi met zo'n relais weet ik niet.

Maar met een gewone laadstroomverdeler zoals de argofet van victron kan dat wel. (met zon relais dan ook lijkt me)
Want :
Argofet/relais hangt tussen dynamo en accus,
MPPT regelaar van de panelen hangt rechtstreeks aan de accubank (want deze functioneert niet goed als hem aan de laadstroomverdeler koppelt)

Meerdere regelaars voor zonnepanelen op 1 accubank lijkt me ook geen goede opzet,
aangezien ze bij zon allemaal laden, zullen ze niet de juiste info van de accu krijgen, aangezien ze niet weten dat er nog een lader actief is, kunnen ze denken dat de accu vol is lijkt me.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Meerdere laders op een accubank

Berichtdoor heuvels » 11 Mei 2020, 11:45

Ik heb mijn zonnepanelen, walstroomlader en dynamo (via scheidingsdiodes) gewoon parallel aangesloten op de accu's.
Werkt prima, zit elkaar niet in de weg, en de accu's zal het een worst zijn door wie ze worden opgeladen. De spanning op de accu's zal toch niet boven de 14,8 volt uitkomen. Onder het varen zie ik wel dat de dynamo weinig stroom levert als de zonnepanelen werken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten