Om onderweg of op anker liggend een kopje water te koken of iets op te warmen in de magnetron, heb ik een Victron Phoenix omvormer lader 12/1600/70 met het Phoenix bedieningspaneel geinstalleerd.
De kabels van + en - gaan naar de huishoud accu’s (dit zijn 2x 105 ampere semi tractie accu’s parallel geschakeld) de temperatuur sensor gaat naar de - van de accu.
De UTP gaat naar het bedieningspaneel en dan hebben we nog een kabeltje naar de startaccu.
Tussen de 2,5 mm2 kabeltje zit een zekeringhouder met 10 ampere zekering.
Zo is de boel ook geïnstalleerd toen de boot nog in de stalling lag, merkte wel een haperend relais zodat hij niet altijd op laden springt en soms kort wel op laden en dan weer uit. Dus zullen de relais nagekeken moeten worden.
Nu is gisteren de boot in het water gegaan en bij terugkomst is de walstroom erop gezet, en heb nog gezien dat de lader aanstond maar omdat we nog zoveel dingen moesten doen heb ik het niet verder in de gaten gehouden.
Even later zag ik dat de lader uitstond en het lampje van de inverter brand.
Door verder te zoeken zag ik de zekering die tussen de kabel naar de startaccu eruit lag.
Verder is de aardlekschakelaar op de walstroom van de steiger eruit gegaan dus ergens is er iets misgegaan.
Moet(en) er ook geen zekeringen tussen de + en of - van de Phoenix naar de huishoudaccu’s en hoe zwaar moeten deze dan zijn.
En wat ik niet echt begrijp is op welke stand moet ik de Shore limit control zetten, deze gaat van 0 tot 16.
Kan het zijn dat ik deze te hoog heb gehad waardoor de aardlek op de steiger eruit is gesprongen.
En misschien is het we raadzaam om een eigen aardlek in de boot te gebruiken, alleen moet ik nog ergens kwijt kunnen .
Dan zit er nog een aardpunt op de Victron, aangezien het een polyester boot is zou ik niet weten waar ik deze op aan moet sluiten.
Voor de techneuten heb ik een schema tekening gemaakt die opgevraagd kan worden.
Wie kan me verder helpen wat ik eventueel mis in het verhaal en hoe de Shore limit control moet staan.