Installatie Victron Phoenix

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor No Hurry » 10 Mei 2020, 14:57

Om onderweg of op anker liggend een kopje water te koken of iets op te warmen in de magnetron, heb ik een Victron Phoenix omvormer lader 12/1600/70 met het Phoenix bedieningspaneel geinstalleerd.

De kabels van + en - gaan naar de huishoud accu’s (dit zijn 2x 105 ampere semi tractie accu’s parallel geschakeld) de temperatuur sensor gaat naar de - van de accu.

De UTP gaat naar het bedieningspaneel en dan hebben we nog een kabeltje naar de startaccu.

Tussen de 2,5 mm2 kabeltje zit een zekeringhouder met 10 ampere zekering.

Zo is de boel ook geïnstalleerd toen de boot nog in de stalling lag, merkte wel een haperend relais zodat hij niet altijd op laden springt en soms kort wel op laden en dan weer uit. Dus zullen de relais nagekeken moeten worden.

Nu is gisteren de boot in het water gegaan en bij terugkomst is de walstroom erop gezet, en heb nog gezien dat de lader aanstond maar omdat we nog zoveel dingen moesten doen heb ik het niet verder in de gaten gehouden.
Even later zag ik dat de lader uitstond en het lampje van de inverter brand.

Door verder te zoeken zag ik de zekering die tussen de kabel naar de startaccu eruit lag.

Verder is de aardlekschakelaar op de walstroom van de steiger eruit gegaan dus ergens is er iets misgegaan.

Moet(en) er ook geen zekeringen tussen de + en of - van de Phoenix naar de huishoudaccu’s en hoe zwaar moeten deze dan zijn.

En wat ik niet echt begrijp is op welke stand moet ik de Shore limit control zetten, deze gaat van 0 tot 16.

Kan het zijn dat ik deze te hoog heb gehad waardoor de aardlek op de steiger eruit is gesprongen.

En misschien is het we raadzaam om een eigen aardlek in de boot te gebruiken, alleen moet ik nog ergens kwijt kunnen :roll: .

Dan zit er nog een aardpunt op de Victron, aangezien het een polyester boot is zou ik niet weten waar ik deze op aan moet sluiten.

Voor de techneuten heb ik een schema tekening gemaakt die opgevraagd kan worden.

Wie kan me verder helpen wat ik eventueel mis in het verhaal en hoe de Shore limit control moet staan.
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor heuvels » 10 Mei 2020, 15:09

Shore limit control?
Wat ik er van begrijp is dat de waarde waarmee de walstroom gezekerd is. Als die bijvoorbeeld 6 ampere is zou je hem op 5 kunnen zetten. Bij hogere waarde heb je de kans dat de zekering van je walstroom er uit klapt.

Hier een uitleg over aarding aan boord.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... chepen.pdf
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor Rob Art » 10 Mei 2020, 18:57

Goedemiddag,

Heb je de victron nieuw gekocht?
De 2,5mm2 ader waar je het over hebt zit deze aangesloten op de externe (pilot) uitgang geschikt voor het laden van de start accu?
Waren de accu’s leeg toen je de omvormer hebt aangesloten?

Als ik het zo lees vermoed ik dat er wat met de omvormer/lader iets aan de hand is.
Tussen de + van de omvormer en de accu moet een zekering van 250A zo dicht mogelijk gemonteerd bij de accu set.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor elrenegado » 11 Mei 2020, 08:18

de shore limit stel je in op de gezekerde waarde van je wal aansluiting.
Stel dat je een 16a walaansluiting hebt, dan stel je hem op 16 in.

Bij mij in de haven heb ik een 6a aansuiting,
Maar als ik hem op 6 zet, en schakel een zware verbruiker in klapt hij er vaak alsnog uit op de wal.
Als ik hem op 5 zet gebeurt dat niet.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor aadbloem » 11 Mei 2020, 11:52

Is op de wal de aardlekschakelaar uitgevallen of de zekering of een gecombineerde zekering/aardlekschakelaar?
Met andere woorden is er sprake van een overbelasting, dan kan je inderdaad de shore-limit wat terugschroeven of is er een aardlek opgetreden?
Haperend relais?? Welk relais bedoel je, in de boot een relais nakijken?
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor FKZ » 11 Mei 2020, 12:33

Besef dat 2x 105 Ah accu wel krap is om een 1600 watt omvormer zijn volledige capaciteit te laten benutten:

Je kan je accus ongeveer met 50% ontladen je hebt dus ongeveer 105 Ampère bruikbare energie. Je omvormer is een zware belasting en door interne weerstand in de accus heb je in je accus ook verlies (peukert). Je houd ongeveer 80 ampere over wat je kan gebruiken zonder hoge accu slijtage dit is gebaseerd op een hoge ontlaat stroom die een omvormer trekt. Bij max gebruik van de omvormer (1600w/12v=133 ampere verbruik) heb je ongeveer een half uur gebruik voordat je je accus echt gaat beschadigen. Dus goed opletten hoe vol je accu’s zijn als je de omvormer gebruikt. De omvormer houdt dat zelf goed in de gaten. Ook slechte accus laad hij niet omdat de feedback naar de lader dan niet goed is.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor No Hurry » 11 Mei 2020, 21:20

Ik heb de Phoenix 2e hands gekocht, en al weer behoorlijk spijt van.

Ik heb de 2,5 mm2 inderdaad aangesloten op de uitgang voor een startaccu.

De accu’s zijn allemaal goed opgeladen geweest en bij tewaterlating zijn we nog een uurtje of 4,5 aan het varen geweest zonder dat er verbruikers aan waren. De 2x 105 ampere tractie accu’s zijn hagelnieuw, de magnetron is 600 watt en de waterkoker is 800 watt. En zullen nooit beide aanstaan, dus denk dat de 1600 wat overkill is.
We zullen ervaren of we eventueel toch grotere accu’s op een of andere manier moeten gaan plaatsen.

We gaan geen maaltijden of zo bereiden. En misschien moeten we dan maar terug naar het portable gasplaatje voor water te koken :oops: .

Misschien moet ik nog 2 x 105 amper accu’s bij plaatsen en de 125 ampere startaccu laten vervallen, maar begrijp dat semi tractie accus niet geschikt zijn als start accu.

En zoveel ruimte is er niet over in het motorruim helaas.

Vermoedelijk heb ik iets te ligt gedacht over dit avontuur :roll:.

Is het nog raadzaam om een aardlekschakelaar aan boord te plaatsen en deze moet dan tussen de AC out en boordpaneel geplaatst worden, neem ik aan.

En wat de aarding betreft van de Victron moet ik daar nog iets mee doen?

We hebben 10 ampere op de steiger dus zal shore limit afstellen op 9.

Verder ga ik dus een 250 ampere zekering in + kabel opnemen vlak bij de accu’s.

Hoor morgen of de aardlek van de steiger eruit ligt of de zekering.

In de phoenix zitten zo gauw ik kan zien 4 relais en die zie je schakelen , ik denk dat daar 1 of meerdere relais niet meer goed is/zijn. De eerste keer dat ik de omvormer aan zette bleef het relais steeds in en uitschakelen, nadat ik er een tikje tegen gaf bleef hij in geschakeld maar door trilling ging hij weer uit en vervolgens weer aan. Dus breng de omvormer maar weg om deze na te kijken.

Heb wel geleerd om dit soort apparaten maar beter nieuw te kopen.
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Installatie Victron Phoenix

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2020, 09:15

No Hurry,

Als de bekabeling van de Multiplus Compact niet verlengd wordt, is het niet nodig, en ook niet aan te raden hier een extra zekering tussen op te nemen.
Het apparaat is reeds voorzien van een interne zekering, extra zekeringen in de DC lijn zorgen alleen maar voor prestatieverlies.
Een Multiplus 1600 heeft een continue vermogen van 1300W bij 25°C dus geen 1600W!
Een 600W magnetron (als dit op de voorkant van de magnetron staat, heeft een zendvermogen van 600W, echter neemt het apparaat meer vermogen op uit de net aansluiting.
Deze waarde vind je op het typeplaatje (meestal achterop)
Een aardlek aan boord sluit je inderdaad aan achter de AC-out.
De externe aardaansluiting hoef je niet te gebruiken, het apparaat is geaard via zijn net aansluiting of werkt zwevend in omvormer bedrijf.

Als je passage/backfeed relais stuk is zal de voorliggende automaat springen.
Is je ground relais defect dan zal een voorliggende aardlek springen.
Beide relais zijn niet te vervangen maar maken onderdeel uit van een geïntegreerd circuit waardoor je een hele print zal moeten vervangen.
Of de unit dit nog waard is kan ik beoordelen als ik het apparaat in mijn handen heb.
Stuur me een PB met de gegevens of mail me, je vind meer info in mijn profiel.

Helaas zien we veel apparaten die goed lijken te werken op MP enz. te koop staan en achteraf toch niet zo goed zijn of veel ouder als dat er beweert wordt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten