Zelf dekstekker monteren

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor L'Ondine » 04 Apr 2020, 14:30

Dag allemaal,

nieuw hier op het forum en een absolute beginner als het gaat om het zelf klussen aan boten. Ik heb een vraag die voor de meesten van jullie waarschijnlijk appeltje-eitje is:

mijn vriendin heeft een Dufour 2800 zeilboot, waarvan de mast regelmatig volledig van de mastvoet af moet om onder bruggen door te kunnen. Momenteel is de elektra in de mast (windvaan, verlichting en antenne) met vaste kabels aangesloten, die middels 4 kabeldoorvoeren door het dek naar binnen gaan. Daar eindigen ze in een spaghetti van kroonsteentjes. We willen dit graag verbeteren door het vervangen van de kabeldoorvoer door 4 dekstekkers (1x 2-polig voor de antenne, 2x 3-polig voor de mastverlichting en 1x 4-polig voor de windvaan).

VRAAG 1: wat is de juiste manier om deze dekstekkers te monteren? Er is nergens een handleiding te vinden.
VRAAG 2: kan ik de bestaande gaten gebruiken (indien deze precies passen) of is er een reden dat niet te doen?
VRAAG 3: indien de huidige gaten niet hergebruikt kunnen worden, moeten we dan een rechthoekig gat in het polyester zagen en afdekken met een roestvrij stalen op maat gemaakte afdekplaat waarin we de stekkers monteren?
VRAAG 4: het is verleidelijk om alle kabels meteen te vervangen, van masttop tot de apparatuur in de kajuit. Slim of dom?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie,

Paul

Huidige doorvoer:
https://www.talamex.nl/Catalogus/Boordverlichting+en+elektra/Verbindingstoebehoren/Talamex/Talamex+Kabeldoorvoeren+Messing+waterdicht/Product.aspx
Dekstekkers:
https://www.talamex.nl/Catalogus/Boordverlichting+en+elektra/Verbindingstoebehoren/Talamex/Stopcontacten+messing+verchroomd+3A/Product.aspx
L'Ondine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Apr 2020, 14:16
ligplaats: Roermond
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor Amersfow » 04 Apr 2020, 14:39

Ik vind alle stekkers op dek ondingen en vroeg of laat bron van storing. Ik zou proberen de kabel via zo'n zwanehals naar binnen te leiden en dan met een stekker, lekker droog koppelbaar maken.

https://www.rs-jachttechniek.nl/kabeldo ... 15257.html
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor L'Ondine » 04 Apr 2020, 15:22

Amersfow schreef:Ik vind alle stekkers op dek ondingen en vroeg of laat bron van storing. Ik zou proberen de kabel via zo'n zwanehals naar binnen te leiden en dan met een stekker, lekker droog koppelbaar maken.

https://www.rs-jachttechniek.nl/kabeldo ... 15257.html


Bedankt voor je reactie! Daar hebben we zelf aan zitten denken, maar is dit niet meer een semi-permanente oplossing? Ik bedoel: zelfs met een zwanenhals van 38mm doorsnee krijg je 4 kabels met stekker er niet doorheen. We kunnen i.p.v. een stekker ook de losse aders natuurlijk netjes voorzien van kabelschoentjes o.i.d., maar dat is niet veel anders dan de huidige situatie met de kroonsteentjes, hooguit iets overzichtelijker.

Weet jij daar ook een oplossing voor?

Paul
L'Ondine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Apr 2020, 14:16
ligplaats: Roermond
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor Marie Christina » 04 Apr 2020, 15:41

Ik dacht ook altijd dat dit soort stekkers een bron van ellende waren.
Maar die van mij zitten inmiddels een jaartje of 40 op het vlakke gedeelte van het kajuitdak (het slechtste gedeelte, want dan staan ze rechtop, dus meest gevoelig voor inwateren.) en nog nooit een storing gehad.

Voor de zekerheid tape ik de kabel en stekker altijd wel even af met zelfvulcaniserende tape.
Zeer daar waar de kabel het stekkertje in gaat.
De eerste jaren is het rubber tuletje in de stekker nog wel in goede staat.
Maar die droogt uit na verloop van jaren en dan krijg je wel lekkerij.

Als je de oude gaatjes kunt gebruiken: waarom niet?
Hoe minder gaten in je boot hoe beter.

Of je alles in één keer wil vervangen of stapje voor stapje is aan jezelf.
Ik zou geen voor- noch nadelen kunnen bedenken voor het één of het ander.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor pascall » 04 Apr 2020, 15:51

Stekkers altijd inspuiten vaseline spray dat voorkomt een hoop ellende, werk verbluffend!!!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor Amersfow » 04 Apr 2020, 18:55

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor L'Ondine » 04 Apr 2020, 19:21

Hoi,

Marie Christina en Pascall: bedankt, goeie tips!

Amersfow schreef:Hoeveel aders heb je dan wel?


In totaal 12 aders, maar het is data en power door elkaar, zoals in de eerste post is te lezen: 2 aders voor een RF-antenne op de mast, 4 aders voor het "weerstation" (de windvaan) en twee keer 3 aders voor de verlichting. Ik vind het lastig te beoordelen welke connectoren geschikt zijn... industriële 12-polige connectoren met IP68 certificering (gemaakt van een aluminium-tin legering) lijken voldoende, maar kunnen deze tegen zout water? We varen namelijk ook graag in Zeeland.

Ik vraag me af of het verstandig is het RF-signaal in dezelfde connector te hebben als de andere signalen.

Wat we ook zouden kunnen doen is de bestaande 4 kabeldoorvoeren laten zitten, een kabel vanuit de kajuit naar buiten te brengen en daar zeer goede waterdichte connectoren eraan te zetten (female). Uit de mast komen dan de male connectoren, zodat we ze snel los en vast kunnen koppelen. Dan hoeven we geen nieuwe gaten in de boot te maken. Ziet er misschien alleen niet zo mooi uit en we zullen veel aandacht aan een goede montage moeten besteden voor langdurig zorgeloos gebruik.

-Paul
L'Ondine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Apr 2020, 14:16
ligplaats: Roermond
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor Blacktoppie » 04 Apr 2020, 21:47

K zou ik jullie geval voor elke module eigen stekkers gebruiken. Dus 4 stuks.

Heb goed ervaringen(niet boot maar op de motor in weer en wind) met zulke stekkers.

https://www.rdae.nl/multistekkers/superseal-connectors/
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor L'Ondine » 05 Apr 2020, 14:54

Hoi,

Dat is ook toevallig! Die stekkers hebben we er vorige zomer op gezet als zeer tijdelijke oplossing. Zelfs met de bijbehorende krimptang bleek dat niet eenvoudig. Het is dus een amateuristisch zootje geworden. We zoeken nu naar een betere oplossing.

Paul

Afbeelding
Afbeelding
L'Ondine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Apr 2020, 14:16
ligplaats: Roermond
info:

Re: Zelf dekstekker monteren

Berichtdoor Blacktoppie » 05 Apr 2020, 15:22

Oh jammer. Vond ze best fijn werken..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten