Toerenteller aansluiten

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Toerenteller aansluiten

Berichtdoor Sloep470 » 30 Mrt 2020, 18:09

Hoi,
Ik heb een tohatsu mfs 9,8 eptl buitenboordmotor.
Is het mogelijk om hier een toerenteller aan te koppelen. En welke draad is dan de signaal draad (w draad).
Mvg Nico
Sloep470
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 28 Mrt 2020, 17:59
ligplaats:
info:

Re: Toerenteller aansluiten

Berichtdoor FKZ » 31 Mrt 2020, 08:40

Bij een bbm gaat volgens mij de toeren teller via 1 van de bougie draden. Omdat deze motoren als ze al een laad inrichting he ben dit een laad spoel is en geen dynamo.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Toerenteller aansluiten

Berichtdoor Thinlanet » 01 Apr 2020, 12:16

Ik had een zelfde vraag voor mijn Yamaha bbm1988 4 takt 9.9 AE. Gezien deze elektrisch gestart is ga ik er wel vanuit dat er een dynamo op zit. Is de werking van het meten van de toeren dan hetzelfde? Idealiter wil ik deze aansluiten op een klassiek (ogende) teller. Dit in combinatie met een snelheidsmeter en voltage meter.
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Toerenteller aansluiten

Berichtdoor FKZ » 02 Apr 2020, 09:08

Thinlanet schreef:Ik had een zelfde vraag voor mijn Yamaha bbm1988 4 takt 9.9 AE. Gezien deze elektrisch gestart is ga ik er wel vanuit dat er een dynamo op zit. Is de werking van het meten van de toeren dan hetzelfde? Idealiter wil ik deze aansluiten op een klassiek (ogende) teller. Dit in combinatie met een snelheidsmeter en voltage meter.
Ik weet niet of een laadspoel van een BBM hetzelfde signaal geeft als een W aansluiting van een diesel motor dynamo. Wel zit het laad gedeelte onder het vliegwiel wat het aanpassen moeilijker maakt. Bij een BBM kan je ook van een bougie/bobine of van de CDI unit een signaal krijgen. Voor het aansluiten zal je het elektrisch schema van de BBM moeten bekijken. Voor een oude motor zou ik zoeken naar een toerenteller die je op 1 van de bougie kabels of bobine aansluit. Zijn in de motor en brommer wereld veel te vinden. Die goedkoper zijn dan "boot"spul
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Toerenteller aansluiten

Berichtdoor Thinlanet » 06 Aug 2020, 15:24

Dank FKZ, groot onderhoud had even voorrang. Nu de boot in het water ligt, verder met de details. Ik zag bij het loshalen van het contactslot (icm met olie check lampje van yamaha) aan de voorkant van de boot, nog een paar draden/polen die ongebruikt zijn. Het hele "bundeltje" gaat via 1 kabel richting mijn motor (7 pins kabel als ik mij niet vergis). Zal daar mogelijk nog een "pulse" signaal tussen zitten waarmee ik een toerenteller kan voeden?
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Toerenteller aansluiten

Berichtdoor henkvd » 06 Aug 2020, 17:45

Groene draad van de 7 P connector echter dat gaat niet werken met de meeste tacho's voor een W aansluiting, dan heb je een geschikte (Yamaha) outboard toerenteller nodig.
werking is van de laadspoel wordt één wisselspanning draad gebruikt en de frequentie gemeten, hierbij moet het aantal poolparen ingesteld worden van de laadspoel om op het juiste toerental te komen.


Een tacho voor W zou kunnen mits deze vrij ingesteld kan worden en een toerental kan weergeven van 5500 rpm , dat is vaak het euvel met een gewone tacho voor W aansluiting, meet principe is het zelfde, maar of het instel bereik voldoende is, dat is de vraag om een correct toerental weer te geven.

iets meer info van wat je dan nodig hebt http://www.foreandaftmarine.com/ob%20tack%20guide.htm
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Toerenteller aansluiten

Berichtdoor Thinlanet » 11 Aug 2020, 11:05

Dankje Henk voor de uitleg. Gezien de retro looks van de boot ben ik juist op zoek naar een retro-look toerenteller. Die van Yamaha lijken allemaal digitaal te zijn, dus ben ik waarschijnlijk sowieso aangewezen op een W-tacho.
Ik ga even goed verder zoeken naar een tacho met voldoende "range".
Thinlanet
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 25 Jan 2016, 16:09
ligplaats: Bovenkarspel
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten