door quichot » 28 Jan 2020, 17:31
@Kajoe, het gaat niet om de kosten van een 24V wisselstroomgenerator, die vallen inderdaad wel mee. En als ik nu opnieuw zou beginnen, werd alles 24V. Wel zo overzichtelijk inderdaad.
Maar ik begon in 1978 nou eenmaal met 12V. Dat was indertijd de boordspanning, met één set accu's, en startte de 575 met een serieparallelschakelaar. Het zou een enorme investering vergen om nu weer alle lampen, pompen, marifoon, omvormer, radio, bedenk het maar, om te zetten naar 24V.
Dat is nu opgelost door de serviceset van 500Ah helemaal los te koppelen van dynamo's en 100% solar te maken. Dat is in wezen een heel simpele installatie. 6 paneeltjes en een regelaar, dat is alles. Juist géén poespas dus.
Verder heb ik de serieparallelschakelaar eruit gegooid, en draaien startmotor en boegschroef op 24V, met beide hun eigen wisselstroomgenerator en eigen accu's. Ook dit is dus juist weer heel simpel en overzichtelijk, en zonder poespas met allerlei regel- en omstelschakelaars die stuk kunnen. En erg duur is het ook niet, want startmotor en boegschroef zijn dik tevreden met elk twee relatief goedkope optima'tjes.
Terug naar @Bassie77: laat als het kan een 24V wisselstroomgenerator meelopen, en houdt de boel gescheiden. Zonnepanelen kunnen later zonder enig probleem parallel hieraan worden aangesloten. Zo'n dc/dc-converter is een handig ding om achter de hand te houden, want erg duur zijn die niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido