Laadkabels 140 Ah

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Laadkabels 140 Ah

Berichtdoor aquanaut » 07 Jan 2020, 15:07

Duidelijk,

Dus zodra je de boegschroef gaat bedienen zal de 4,4Kw motor ruim 350A stroom aan de batterij onttrekken.
De twee dynamo's van 80A zullen dit aan de accu onttrekken van energie trachten te compenseren (voor zover ze het vermogen kunnen leveren bij het actuele toerental).
Theoretisch kan er door de "laadkabel" van de boegschroef accu dus een stroom van 160A kunnen lopen.
Die 160A wil je over een kabellengte van 8 meter gaan laten lopen.

Als je met een standaard verlies van 3% gaat rekenen kom je op een 150mm² kabel uit, omdat het hier nooit (zelden) om een continue belasting gaat kun je dit verlies zonder problemen verhogen naar bijvoorbeeld 10%
Met 10% verlies , verlies je bij vol vermogen zo'n 200W, dit is de praktijk als je over 8 meter met 35mm² kabel werkt.
Als je geen boegschroef gebruikt zal de maximale stroom naar de 150Ah batterij doorgaans niet meer bedragen dan een ampere of 50 (bij een flink ontladen batterij) waarmee het verlies bij die stroom terugzakt naar 3,5%

Dus mijn advies zou zijn 35mm².

Terug rekenend als je 6mm² zou gebruiken zal de kabel bij gebruik van de boegschroef bij draaiende dynamo's zo'n 62% verlies opleveren wat overeenkomt met 1200W !!
Reken maar dat je de kabel dan kan ruiken.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2396
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50
en een
Riantkruiser van 7,5m

Re: Laadkabels 140 Ah

Berichtdoor harry19612 » 07 Jan 2020, 18:32

@Aquanaut, kun je niet de dynamo van slechts 1 motor naar die accu voorin laten lopen en de andere dynamo naar je start- en lichtaccus?
Het zal in de praktijk weinig uitmaken voor de laadtijd, lijkt mij.
harry19612
 
Berichten: 70
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 14:45
ligplaats: Meppel
info: sinds 12 augustus 2019 een Amstelmeerkruiser, lengte 9,75m met een BMC Commander 2.5

Re: Laadkabels 140 Ah

Berichtdoor aquanaut » 08 Jan 2020, 16:01

harry19612 schreef:@Aquanaut, kun je niet de dynamo van slechts 1 motor naar die accu voorin laten lopen en de andere dynamo naar je start- en lichtaccus?
Het zal in de praktijk weinig uitmaken voor de laadtijd, lijkt mij.


Klopt, het zal weinig tot niets uitmaken voor je laadtijd.
Wel mis je een de helft van het aangeboden extra vermogen zodat je BS accu zwaarder moet werken / eerder inzakt (en verslijt).

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2396
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50
en een
Riantkruiser van 7,5m

Vorige

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 2 gasten