Multiplus

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Multiplus

Berichtdoor jkb » 16 Nov 2019, 12:25

Met de Multiplus van Victron kun je het aantal af te nemen ampères regelen, zodat de walstroom er bij een te hoge belasting niet "afslaat". Maar dat weten jullie wel. Mijn Multiplus is een 24/1600-40. Stel de accu's moeten behoorlijk bijgeladen worden dan denk ik dat de Multiplus circa 1000 watt walstroom vraagt, dus 230V 4,5 A.
Als ik nu geen walstroom heb en dan de Multiplus wil aansluiten op een generator met zuivere sinus en die generator bijvoorbeeld 500 watt kan leveren, werkt dat dan? Of moet ik in ieder geval het aantal afgenomen ampères terugregelen naar ca 2 ampère? En bij een generator bijvoorbeeld de Honda 1000 watt, terugregelen naar bijv 4 A?
vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Multiplus

Berichtdoor Yep » 16 Nov 2019, 12:42

jkb schreef:Met de Multiplus van Victron kun je het aantal af te nemen ampères regelen, zodat de walstroom er bij een te hoge belasting niet "afslaat". Maar dat weten jullie wel. Mijn Multiplus is een 24/1600-40. Stel de accu's moeten behoorlijk bijgeladen worden dan denk ik dat de Multiplus circa 1000 watt walstroom vraagt, dus 230V 4,5 A.
Als ik nu geen walstroom heb en dan de Multiplus wil aansluiten op een generator met zuivere sinus en die generator bijvoorbeeld 500 watt kan leveren, werkt dat dan? Of moet ik in ieder geval het aantal afgenomen ampères terugregelen naar ca 2 ampère? En bij een generator bijvoorbeeld de Honda 1000 watt, terugregelen naar bijv 4 A?
vr gr Jan


Nee hoor. Als de generator niet meer dan 2A. levert, kun je de Multi gerust op 4A. laten staan.
Het maximaliseren van het aantal ampères heeft slechts ten doel de stoppen op de wal niet te laten doorslaan of de maximale belasting van een generator te beperken.

Een andere instelling is de laadcapaciteit van de accu's instellen.
Grofweg 10-20% laden ten opzichte van de Ah. capaciteit van de opgestelde accu's.
Voorbeeld: Opgesteld bv. 400 Ah. Dan laden met tussen de 40 en 80A.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Multiplus

Berichtdoor aquanaut » 21 Nov 2019, 09:03

Jan,
Als je de walstroom begrenzing op 4A laat staan zal de Multi tot aan een stroom van 4A opnemen vanuit de voedende bron.
Als de ervoor geplaatste bron (generator) dit niet kan leveren zal hij de bron te zwaar belasten.
Het laden van jouw unit (bij fabrieksinstellingen) zal ongeveer 1150W aan vermogen opnemen, zo'n 5A (28,8*32/0,8 = 1150/230=5)
Door de walstroom begrenzing naar beneden te draaien naar 2,5A (minimale waarde voor jouw unit) zal er 575W aan vermogen benodigd zijn.
Een 500W generator (vermogen vaak overdreven) zal dat niet kunnen.
Regel voor het laten werken van een Multiplus op een generator is dat de generator minimaal zo groot moet zijn als het omvormer vermogen van de gebruikte unit.

In geval van nood is er (met behulp van een computer) wel een oplossing om de lader in beperkte mate in te zetten.
In dat geval moet je de "powerassist" functie uitschakelen, nu is de walstroom begrenzing wel verder terug draaien als 2,5A.
Wel dien je in alle gevallen te zorgen dat je geen 230V gebruikers op de unit hebt aangesloten aangezien het daarvoor vrijgemaakte vermogen wordt afgetrokken van de laadcapaciteit.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Multiplus

Berichtdoor jkb » 25 Nov 2019, 21:32

Yep en Aquanaut, bedankt voor de reacties. Het is slechts een theoretisch probleem. Ik heb geen generator, ook niet van 500W. Maar een Honda van 1000 watt zou dus kunnen als je maar terugregelt tot iets onder die 100 watt, zeg 230V 4 A. Ik zal in een ander topic een vraag stellen over het rechtstreeks opladen van de accu's met een 24V generator. vr gr Jan
jkb
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten