Pagina 6 van 10

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2020, 19:21
door henkvd
acc uit, is accessoires uit, ( dashboard verlichting, motor alarmen etc. )

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2020, 09:39
door quichot
Helder. Dank(u)!

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2020, 16:13
door aatv
heb eens zitten kijken voor zekering automaten. zoals met alles te veel verschillende.

wie kan er wat meer advies over geven?
koop ik ze die de nul ook af schakelen en welk afschakel type B C etc.
10 ampere genoeg of gewoon 16 ampere zoals thuis ?

bv deze? https://www.vekto.nl/installatieautomaa ... iek-b-10ka
greetzz aat

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2020, 16:18
door aatv
Henk zoals jij de aansluiting voor het contactslot noemt is ok
of moet het nu zoals aquanaut het zegt?

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2020, 12:08
door aquanaut
Aat,
Als je geen hulpstart relais hebt of serie parallel relais....
En je hebt ook geen dieselmotor welke spanning nodig heeft om te blijven lopen maakt het niet uit of je de startplus op 50a of 17 zet.

Over zekering automaten:
Als je AC (230V) gaat zekeren werk je met dubbelpolige (of beter 1 polig + 0) automaten, van het type uit je link, de B of C staat voor de karakteristiek oftewel hoe snel de automaat uitschakelt bij overbelasting of kortsluiting.

Zekeringen voor DC (12V/24v) mogen enkelpolig worden uitgevoerd, wel heb je hiervoor automaten nodig welke geschikt zijn voor DC gelijkstroom.
Een AC automaat zal niet (volledig) functioneren in de DC systeem en je hebt de kans dat als ze een keer moeten aanspreken ze direct kapot zijn.

Aquanaut

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2020, 17:30
door aatv
dank je Aquanaut, is 12V afzekeren met automaten nodig? gebruik 12v alleen voor dashboard
waterpomp voor kraan en navigatie verlichting en die zijn afgezekerd via het schakelpaneel en een zekeringskastje
de rest gaat allemaal op 230V via walstroom of omvormer. enige wat in de boot komt is een verlichting koelkast en
een magnetron. in de toekomst nog een tv om F1 te kunnen kijken. de automaten in mijn link zijn dus goed om te gebruiken?

voor de motor zat er een startrelais een gloeirelais en een scheidingsrelais in meer niet. zat me
al af te vragen of een regulator nodig was, waarschijnlijk niet want er zat er ook geen in. ben meer
bekent met motorfiets techniek maar aldoende leert men.

greetzz aat

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 22 Feb 2020, 08:21
door aatv
Vraagje,

op mijn aardlekautomaat staan de aanduidingen load en line. ik ga er dus van uit dat deze
automaat maar op een manier aangesloten kan worden. maar wat is de ingaande en wat is de uitgaande
kant? via google krijg ik niet veel duidelijkheid.

mijn omvormer heeft 2 stekker uitgangen om apparaten aan te sluiten. nu wil ik de omvormer vast in het stroomnet hebben.
daar ik een scheidingstrafo heb komt na de trafo aarde van het sterpunt op de N om nieuwe aarde te maken. verder heb ik een
omschakelkasje https://www.4campers.nl/installatie-mat ... -paal.html
hoe kan ik dat het beste op elkaar aansluiten? als ik het goed begrijp moet de N van de omvormer (uitgaande kant)voor het schakelkastje ook
aan de aarde.

greetzz aat.

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2020, 13:39
door aquanaut
Aat,
Ik kan geen antwoord geven op je eerste vraag of afzekeren van 12V met automaten nodig is.
Je opperde zelf de automaten, het ging mij er alleen om je te waarschuwen dat er een verschil is tussen DC en AC automaten.
Uiteraard moet je wel zekeringen toepassen in je 12V systeem maar natuurlijk hoeven dat geen automaten te zijn.

Op je aardlek schakelaar (of aardlekautomaat , let op dit is wat anders) zit een ingang en een uitgang.
De "line" kant is de ingang en de "load" kant is de belasting zijde.

Als je besluit om na je trafo een scheepsaarde aan te leggen koppel je zowel de N van de trafo (uitgang) als de N van de omvormer aan deze scheepsaarde.
In principe hoef je geen scheepsaarde te maken aangezien je met een compleet zwevend systeem werkt!
Let op dat bij de meeste omvormers de N uitgang al aan de aarde is verbonden en dat dit niet bij alle omvormers is te veranderen.

Aquanaut

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2020, 21:27
door varg
Hoi Aat, ik weet niet of ik al eerder het advies gegeven heb om de site van wijlen Henk Bos nog eens rustig over te lezen. https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 37;_38.pdf
vooral het stukje over veiligheid en zwerfstromen is denk ik belangrijk voor je keuze voor een aard-systeem. Groet, Arnold

Re: nieuwe elektra in de boot.

BerichtGeplaatst: 29 Feb 2020, 06:21
door aatv
Dank voor de uitleg,

wat betreft mijn omvormer heb ik kontakt gehad met de TD van xenteq. volgens hun uitleg hebben
xenteq omvormers, en de meeste andere, een zwevende uitgang (230v kant) en kun je een van de
twee uitgaande draden nemen om aan de N te leggen om zo fase en nul te maken. aangezien de fase
in stekkers normaler wijze links zit wilde ik de rechtse draad aan de aarde monteren.

uit mijn mail van xenteq;
Geachte heer vingerhoets

De ES inverter heeft zoals bijna alle inverters een zwevende uitgang. De inverter heeft dus standaard geen Fase of nul. Indien het nodig is om wel een fase en een nul te hebben, kan men zelf een draad aan aarde verbinden. Dit wordt dan de nul.

de pdf van Henk Bos heb ik uiteraard op mijn pc staan en veelvuldig doorgelezen.

ik zal even een schema maken van het 230v systeem.